Výstava Nitra 2018
"Milí modelári, už túto sobotu sa uskutoční výstava modelov v Nitre.
Upozorňujeme, že je zmenené miesto konania výstavy.
Bližšie informácie sú v tejto téme..

3 | Farby a farbenie

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Tipy a triky | --
Príspevky: 25

3 | Farby a farbenie

Príspevokod užívateľa Tipy a triky » 11 Apr 2012 14:21

3 | Farby a farbenie

Farby a farbenie
Táto sekcia sa venuje farbeniu dielov a farbám ako takým. Okrem rozdelenia farieb, ich miešania a práce s nimi, je v tejto sekcii popísaných aj pár ďalších postupov, ako docieliť kvalitnejšieho výsledku pri maľovaní, resp. striekaní modelov. Taktiež je tu časť venovaná tzv. retušovaniu dielov. Aj keď niektoré postupy a celky na seba logicky nadväzujú, nie je nutné čítať celú kapitolu po rade. Je rozdelená do troch hlavných častí:

3.1 | Rozdelenie farieb - táto časť prináša stručný prehľad rôznych druhov farieb, s ktorými je možné stretnúť sa pri bežnej modelárskej práci. Správna voľba pri výbere farieb môže byť rozhodujúcim faktorom pri prefarbovaní modelov.

3.2 | Príprava povrchu a farieb - táto sekcia popisuje veľmi dôležitú časť pri prefarbovaní modelov a to prípravu povrchu pred nanášaním farieb. Nekvalitne pripravený povrch môže znehodnotiť všetku snahu pri maľovaní / striekaní. Taktiež sú tu spomenuté základné zásady pre prípravu farieb pred použitím.

3.3 | Techniky farbenia - V tejto časti sú popísané jednotlivé postupy a techniky, ktoré je možné využiť pri farbení / striekaní modelov. Okrem klasických techník určených pre farbenie väčších alebo menších plôch, je tu spomenutá aj tzv. technika retušovania.


Užívateľov profilový obrázok
Tipy a triky | --
Príspevky: 25

3.1 | Rozdelenie farieb

Príspevokod užívateľa Tipy a triky » 11 Apr 2012 14:22

3.1 | Rozdelenie farieb

3.1a | Farby pre malovanie a retusovanie

Pre modelarske ucely sa da pouzit mnoho druhov farieb, nie vsetky su vsak vhodne pre pouzitie na rovnake ucely. Tato cast je venovana farbam pouzitelnym pre malovanie (koplente prefarbenie) modelov. Taktiez su tu popisane farby a pomocky vhodne pre tzv. retusovanie modelov (hran). Jednotlive druhy farieb sa lisia predovsetkym svojim chemickym zlozenim, cize kazdy druh farby je vyrobeny na odlisnej baze, ktora charakterizuje jej dolezite vlastnosti, s ktorymi treba pocitat pri vybere farieb. Farbene modely tak ako aj cisto retusovane modely maju svoje osobite caro a na dokonale zvladnutie jedneho alebo druheho sposobu je dolezita aj znalost farieb a praca s nimi.

  • 1|Farby pre farbenie modelov
    a | Temperove a vodove farby - pre ucely prefarbovanie su zlucene do jedneho celku. Tieto dva drhy farieb su najznamesie medzi zacinajucimi modelarmi. Zalozene su na vodnej baze a su urcene na umelecke a vytvarnicke ucely. Riedia sa vodou a hodia sa predovsetkym na nasiakave povrchy (surovy papier). Kvoli obsahu vody vo vysokej miere vsak deformuju papier a po uschnuti na malo alebo nenasiakavom povrchu sa lahko zotru. Aj ked to nie je vylucene, nie su najvhodnejsou volbou pre farbenie celeho modelu.

    b | Akvarelove farby - jedna sa vlastne o tzv. vodove farby najvyssej kvality, reps. spravnejsie je povdat, ze tzv. vodove farby su vlastne najnekvalitnejsou verziou akvarelovych farieb. Akvarelove farby obsahuju podstatne vacsie mnozstvo farebnych pigmentov a prisad. Su vyrazne drahsie avsak podobne ako temprerove a vodove farby nie su najlepsou volbou pre uplne prefarbenie modelu.

    c | Synteticke farby - su zvacsa na baze alkydov a organickych rozpustadiel. Mozu sa teda riedit iba urcitym druhom riedidla a kvoli organickym rozpustadlam maju typicky silny zapach. Synteticke farby sa daju zakupit bud v klasicom prevedeni (bezne farby) alebo v tzv. hobby alebo modelarskom prevedeni, kde maju dane farby podstane mensie pigmenty, cim nezalievaju drobne detaily. Riedia sa syntetickymi riedidlami alebo v pripade hobby vezii je mozne zakupit originalne riedidla dodavane k farbam priamo vyrobcom. Doba schnutia je radovo niekolko hodin (modelarske niekedy rychlejsie). Leskle farby maju po uschnuti vysoky lesk a nater je mechanicky odolny. Vyhodou je, ze neobsahuju vodu a teda nevlnia papier. Nevyhodou je pomerne silny zapach, ako aj relativne dlha doba schnutia. Pre dosiahnutie kvalitneho povrchu a lepsej krycej schpnosti farieb sa doporucuje nanasat ich na nazakladovany podklad (napr. nastriekany surfacerom, zakladnou farbou).

    d | Nitrocelulozove farby - su roztokom nitrocelulozy v organickych rozpustadlach a aditivach. Kvoli emisnym limitom EU su uz coraz menej dostupne v maloobchodoch (az nedostupne). Riedia sa C-6000 (aceton), kvoli ktoremu maju vyrazny zapach. Neobsahuju vodu a vdaka velkej prchavosti C-6000 schnu velmi rychlo, nevlnia papier. Mozu sa pouzit na finalny nastrek modelov.

    e | Akrylove a disperzne farby - zaklad farby v tomto pripade tvori vodna disperzia, do ktorej su pridavane dalsie aditiva. Nakolko neobsahuju organicke rozpustadla, maju nepatrny zapach. Ako v pripade syntetickych farieb, aj u akrylovych mozeme farby delit na bezne a hobby. Riedenie je mozne vodou (destilovanou) alebo liehom, ktory sa rychlejsie vyparuje a tvori mensie kvapocky nez voda. Vyhodou akrylovych a disperznych farieb je rychle schnutie (radovo minuty) a slaby zapach. Nevyhodou je, obsah vody, co moze sposobovat deformaciu papierovych dielov. Preto sa odporuca diely pred farbenim impregnovat. V porovnani so syntetickymi su menej leskle, preto su vhodne predovsetkym na matne a polomatne povrchy.

    f | Autolaky - patrie do priemyselnych druhov farieb, avsak vyhovuju aj na modelarske ucely. U autolakov pozname delenie na dva zakladne typy. Prvym typom su tzv. hladke farby (nie metalicke), su dvojzlozkove, nanasaju sa v jednom kroku a povrch zostava leskly (nemusia sa prelakovat).Druhym typom su tzv. bazicke farby, su to vsetky metalizy, ale mozu to byt aj hladke farby, ktore sa nanasaju v dvoch krokoch. Najprv sa nastrieka tzv. baza (samotna farba), ktora je jednozlozkova a po uschnuti zostava matna, ta sa nasledne prelakuje cirym lesklym dvojzlozkovym lakom pre dosiahnutie lesku.

    g | Farby s chromovym efektom - tzv. efetkove farby. Vytvorenie chromoveho povrchu pomocou farieb je jedna z najtazsich veci pri prefarbovani modelov. Problemom su samotne dostupne farby, ktore maju len podobny efekt, vacsinou su vsak o dost matnejsie. Jedny z najznamejsich produktov (ak nie jedinym), ktorym sa da vyrazne priblizit ziadanemu chromovemu povrchu je farba Alclad II. Pri pouziti takychto farieb je velmi dolezite dodrziavat postup prace pre pripravu povrchu a nanasanie danej farby. Pre dosiahnutie chromoveho efektu je potrebny dokonale hladky povrch, na ktory sa najprv nanesie cierna leskla farba. Po uschnuti a pripadnom prelesteni sa finalne nanesie chromova farba.

    h | Lestitelne farby - su dalsim druhom efektovych farieb. Vyrabane su vacsinou na baze organickych rozpustadiel. Su to farby na imitaciu roznych kovovych povrchov. Jedna sa zvacsa o modelarske farby roznych znaciek. Ako nazncuje nazov, daju sa lestit a po dokladnom vylesteni velmi realne napodobnuju rozne lestene kovove povrchy.

  • 2|Farby a pomocky pre retusovanie
    a | Vodove farby - su najlacnejsou a najdostupnejsou moznostou pre retusovanie hran. Kedze sa pri retusovani nanasa len velmi male mnostvo farby na velmi male plochy, odpada problem spojeny s obsahom vody. Vyhodou je moznost pomerne jednoducheho miesania, pricom po zaschnuti namiesaneho odtienu je mozne tneto opetovne rozmiesat pridanim maleho mnostva vody. Nevihodou tychto fariem je slaba prilnavost na nenasiakavych povrchoch (kovove doplnky, leskla tlac), z ktorych sa lahko otieraju.

    b | Temperove farby - maju viac menej podobne vlastnosti ako vodove farby. Taktiez su zalozne na vodnej baze. Na rozdiel od vodovych farieb po uschnuti namiesaneho odtienu vsak stuhnu a opatovne rozriedenie do pouzitelneho stavu je o cosi zdlhavejsie. Vyhodou oproti vodovym farbam je o cosi lepsia prilnavost ku nenasiakavym povrchom, nie vsak idealna.

    c | Akvarelove farby - su vlastne velmi kvalitne vodove farby, resp. spranejsie je povedat, ze vodove farby su velmi nekvalitne akvarelove farby. Obsah pigmentu v akvarelovych farbach je podstatne vyssi a taktiez samotne pigmenty su kvalitnejsie ako vo vodovych farbach. Maju zhodne vlastnosti, vyhody aj nevyhody ako vodove farby. Su vsak urcene hlavne na umelecke vyuzitie a casto byvaju nepomerne drahsie.

    d | Akrylove farby - su odstranuju niektore z nevyhod vodovych a temperovych farieb. Maju lepsie krycie vlastnosti, daju sa dobre miesat. Po zaschnuti sa vsak uz nedaju rozriedit, preto su vhodne aj na prefarbovanie nenasiakavych povrchov. Cenovo vychadzaju drahsie ako vodove alebo temperove farby. Riedit sa daju bud vodou (destilovanou) alebo liehom.

    e | Farebne a akvarelove ceruzky - klasicke ceruzky sa taktiez daju pouzit na retusovanie hran, vyhodou je velka paleta odtienov a teda odpadavaju problemy spojene s miesanim odtienov. Problemom je pomerne nizka kricia schopnost, kedze sa tazko vyvyja dostatocny tlak na otieranie pigmentu bez toho, aby sa poskodila hrana dielu. Tento problem ciastocne eliminuju akvarelove ceruzky, ktorych hrot sa navlhcit, pripadne sa da jemne navlhcit hrana pred alebo po prejdeni hrany akvarelovou ceruzkou.

    f | Fixky - su oblubene najme u zacinajucich modelarov. V zasade sa jedna o nevhodny nastroj na retusovanie, aj ked existuju modelari, ktori to s nimi vedia. Vyhodou podobne ako u ceruziek je velka paleta farieb. Nevyhodu je, ze vlhkost hrotu sa neda regulovat a tak moze dochadzat k rozmoceniu hrany. Zasadnejsim problemom je vsak velmi kratka farena stalost, najme pri posobeni UV ziarenia. Pri retusovani hran ciernou fixou (permanentonou) casto dochadza ku vzniku rusiveho leskleho podtonu.

Tipy:
- Modelarske farby su "jemnensie", t.j. obsahuju mensie pigmenty a tak kryju uz aj v tensich vrstvach.
- Vodove farby su vhodnejšie skôr na pastelové a menej sýte farby. (Zdroj: johnny7)
- Pre vsetky farby s jemnymi pigmentami (hobby syntetika, akryl, autolaky, ...) plati, ze vyzaduju dokonale upraveny podklad, inak okopiruju a pripadne aj zvyraznia vsetky nedostatky povrchu.
- Na riedenie syntetickych farieb mozno pouzit riedidla ako S-6001(striekanie), S-6006 (natieranie) pripadne C-6000 (tzv. aceton)
- Nemodelarske farby vo vacsich baleniach su lacnejsie, ale vacsinou maju vacsie pigmenty, preto mozu zaliat jemne detaily (matice, nity, ...).
- Ak sa synteticka farba riedi acetonom (C-6000), schne rychlejsie, avsak trosku straca lesk.
- Na strankach vyrobcov priemyselnych farieb sa daju najst technicke listy produktov s mnostvom infromacii (riedidlo, doba schnutia, podmienky skladovania, ... danej farby).
- Destilovana voda neobsahuje mikroby, je vhodnejsia na riedenie, zabranuje vzniku plesni/degradovaniu farby.
- Pri pouziti specialnych farieb (napr. autolak) je velmi dolezite dodrzat predpisane miesacie pomery a parametre nanasania!
- Autolaky byvaju v dvoch prevedeniach a to jednozlozkove alebo dvojzlozkove (farba + tzv. tuzidlo, pre vytvrdnutie).
- Pri kombinacii a vrstveni roznych druhov farieb a lakov (napr. akrylovych + syntetickych) si treba tieto kombinacie odskusat, synteticke farby su agresivnejsie a mozu akrylovu farbu rozleptat.

3.1b | Farby pre patinovanie

Patinovanie je splocne pomenovanie pre techniky, ktore sluzia na imimitaciu opotrebenia pri modeloch. Vysledkom snazenia pri patinovani je co najrealnejsie napodobit rozne druhy opotrebenia, ako napr. starnutie farieb, ale aj prevadzkove opotrebnie, napr. olejove skvrny, odreniny a podobne. Tato kapitola sa nevenuje samotnym technikam patinovania, ale farbam a niektorym nastrojom / pomockam, ktore sa daju pouzit na rozne druhy patinovacich technik. Patina sa pouziva najme pri prefarbovanych modeloch, ale v urcitom rozsahu sa da pouzit aj pri tzv. "cistostavbach". Zonam najbeznejsie pouzivanych farieb pre patinovanie najdete nizsie.

  • 1|Olejove farby - su zakladnym kamenom vacsiny patinovacich technik na najvyssich urovniach. V sucastnosti su olejove farby dostupne viac menej len pre umelecke ucely. Maju pomerne dlhu dobu schnutia, daju sa velmi dobre miesat a riedia sa terpentinom. Olejove farby velmi verne ztvarnuju rozne drhuy prevadzkoveho opotrebenia (stekance, olejove skvrny) a taktiez sa pouzivaju pri zosvetlovani ploch alebo zvyraznovani hran. Na pracu s olejovymi farbami si treba zvyknut a techniky je potrebne si natrenovat. Tieto farby pomerne dobre kryju a preto je vzdy dobre pracovat len s velmi malymi davkami.

  • 2|Synteticke farby - sa pri patinovani pouzivaju skor ako podkladove alebo medzi vrstvy. Daju sa vyuzit aj na niektore z technik ako napr. na tvorbu odrenin. Schnu vsak omnoho rychlejsie ako olejove farby a pripadna korekcia je takmer nemozna. Uplatnenie najdu pri pred tienovani, odreninach a podobne.

  • 3|Akrylove farby - pri patinovani maju podobne uplatnenie ako synteticke farby. Vyhodou je nizsi zapach vdaka riedeniu vodou, reps. liehom. Cenovo sa v pohybuju v rovnakom rozmedzi ako synteticke farby (hobby prevedeni). Nie su vsak vhodne pre niektore specificke techniky a postupy.

  • 4|Lak na vlasy - vyuziva sa najme pri tzv. technike laku na vlasy, kde sa pouzije ako podkladova vrstva, na ktoru sa nastrieka finalna vrstva farby. Vdaka slabej prilnavosti laku na vlasy sa takyto povrch lahko narusa a vytvara efek olupanej farby.

  • 5|Vodove farby a tempery - nie su najstastnejsou volbou pre patinovanie, nie je to vsak vylucene. Hlavnymi nevyhodami su slaba prilnavost, nizka odolnost voci oderu, matnost a prilis velky obsah vody. Aj ked sa pri patinovani pouzit daju, praca s nimi je velmi narocna a zdlhava. Vyhodou je lahka dostupnost, takmer nulovy zapach a nizka cena.

  • 6|Suchy pastel a praskove farby - tieto dva drhuy farby najdu uplatnenie najem pri technikach, ktore imituju zaprasenie modelu alebo terenu. Suchy pastel (nieco ako kvalitna krieda) je nutne najskor nastruhat na jemny prasok. Naopak praskova farba je pouzitelna priamo. Pastel prinasa vacsiu skalu odtinov a ma o cosi jemnejsi pigment, je preho vhodny na puzitie priamo na modeloch. Praskova farba najde uplatnenie skor pri pracach na ternoch.

  • 7|Pigmenty - su velmi podobne nastruhanemu suchemu pastelu, maju vsak omnoho jemnejsie pigmenty a su teda vdhodne pre jemen detaily. V porovnani so suchym pastelom su drahsie, maju vsak lepsiu prilnavost a daju sa zakupit sady pre jednotlive druhy zaprasenia. Uplatnenie najdu najme u skusenych patinatorov.

  • 8|Lestitelne farby a grafit - sluzia na imitaciu obnazeneho kovu. Vacsinou su na syntetickej baze. Je mozne ich zakupit v dvoch hlavnych prevedeniach (tekute alebo pasta). Pri ich pouzivani je dolezite postupovat podla navodu na pouzitie. Tieto farby je po zaschnuti mozne lestit do vysokeho lesku. Alternativou ku nim je grafit (tuha), tento vask nie je tak vyrazny a nie je staly, co sposobuje jeho odieranie.

Tipy:
- Pri patinovani sa casto kombinuju rozne druhy povrchovych naterov, je vzdy dobre niektore netypicke kombinacie (syntetika vs. akryl) odskusat, ci neprinesu neziadane vysledky.
- Schnutie olejovych fariem sa da urychlit sikativom.
- Na struhanie sucheho pastelu je dobre pouzit brusny papier.
- Prachove farby a pigmenty sa daju po naneseni ciastocne zafixovat fixativom.
- Prachove pigmenty su ak jemne, ze sa daju na model nanasat striekacou pistolou.
- Grafit by sa mal aplykovat na model az na zaver, kedze sa lahko odiera a moze sposobit neziaduce uspinenie modelu.

3.1c | Farby pre pripravu povrchu a impregnaciu

Pri prefarbovanych modeloch je velmi dolezite, aby povrch, na ktory sa bude nanasat farba bol dobre pripraveny. Na jeho upravenie mozno vyuzit niektore druhy farieb a pripravkov, ktore papieru pomahaju zlepsit niektore jeho vlastnosti alebo naopak eliminovat tie neziaduce. V tejto casti su popisane niektore z beznych farieb a pripravkov vhodnych pre pripavu povrchu a impregnaciu.

  • 1|Impregnacia povrchu
    a | Impregnacia lepidlami - impregnacia povrchu sa na modely aplykuje koli viacerym dovodom. Ako prve sa moze spomenut spevnenie celkoveho povrchu, najme pri vacsich plochach. Toto je vsak minoritne. Dolezitejsimi su tzv. zahladenie chlpkov a zjednotenie nasiakavosti povrchu. Kedze papier je vlaknitej struktury, pri manipulacii s nim sa niektore vlakna narusia a vytrcaju z povrchu papiera. Aplikovanim vrstvy lepidla sa tieto jeho vahou ohnu a zaroven prilepia a zostanu uhladene. Pre tuto metodu su vhodne disperzne lepidla alebo BCG.

    b | Impregnacia nitrolakom - podobne ako pri impregnacii lepidlom je hlavnym cielom zahladenie chlpkov a zjednotenie nasiakavosti. Vyhodou oproti impregnacii lepidlom je rychlejsia aplikacia laku. Taktiez vdaka nulovemu obsahu vody je praca menej rizikova vzhladom na pokrutenie dielov. Okrem uz spomenutych vyhod je mozne este spomenut lepsiu nasiakavost do materialu a o cosi lepsiu brusitelnost naimpregnovaneho povrchu. Nevyhodou je vacsi zapach.

  • 2|Priprava zakladu
    a | Surfacer - alebo tzv plnic je oznacenie pre striekacie tmely. Pre lepsiu predstavu je mozne si predstavit velmi zriedeny tmel, ktory po nastreku na provrch velmi rychlo schne a pri tom vyplna nedokonalosti povrchu (odreniny, skriabance, ...). Praca s nim je jednoducha a pomerne rychla. Je mozne ho vrstvit a jednotlive vrstvy prebrusovat a zdokonalovat tak povrch. Nie je urceny na vyplnanie velkych nedostatkov. Zakupit je mozne rozne hrubosti surfacerov, pre jemnejsie a hrubsie prace.

    b | Zakladna farba - podonby efekt aky prinasa surfacer sa da dosiahnut aj pouzitim matnje zakladnej farby (syntetika), ktora je o cosi hrubsej struktury, je vsak po uschnuti velmi dobre brusitelna. Da sa pouzit ako alternativa pre preace kde nehrozi zaliatie drobnych detailov (nity, matice, ...). Cenovo je o cosi vyhodnejsia.

    c | Priemyslene plnice - okrem bezne dostupnych modelarskych plnicov je mozne pouzit aj priemyselne plnice a brusitelne farby. Tu vsak zalezi na dostupnosti a moznosti otestovat dany produkt. Casto byvaju pre mnoho modelarov nedostupne a cenovo nevyhodne.

Tipy:
- Pri impregnacii lepidlami je mozne do lepidla zamiesat farebny tonovac a tym jednoducho rozoznat, ktora cast povrchu bola uz osetrena impregnaciou. (Zdroj: Patero)
- Pri impregnacii nitro lakom je dobre tento zriedit v pomere cca 1:3 pre riedidlo.
- Treba brat na zretel, ze impregnovany povrch straca savost a nebude ho mozne prefarbovat farbamy, ktore vyzaduju nasiakavy povrch.


Užívateľov profilový obrázok
Tipy a triky | --
Príspevky: 25

3.2 | Priprava povrchu a farieb

Príspevokod užívateľa Tipy a triky » 11 Apr 2012 14:22

3.2 | Priprava povrchu a farieb

3.2a | Riedenie a miesanie farieb

Pred tym, ako je mozne farbu naniest na povrch modelu, je dolezite danu farbu spravne pripravit. Farby sa vacsinou skladaju z dvoch zakladnych prvkov (pojiva a pigmentu), ktore sa po urcitom case usadia a oddelia od seba. Na to aby farba dobre kryla je nutne tieto dve zlozky poriadne premiesat. Premiesanie vsak riesi len zakldany problem, pred pouzitim je dolezite farbu nariedit (podla sposobu nanasania), pripadne je nutne si namiesat specificky odtien z kombinacie dvoch alebo viacerych farieb.

  • 1|Riedenie farieb - vo vacsine pripadov je potrebne farbu pred pouzitim nariedit, aby sa lahsie nanasala a aby sa lepsie zlievala po naneseni. Toso sa da dosiahnut riedidlom, ktore meni hustotu a viskozitu farby. Modelarske pistole maju velmi malu trysku, preto je potrebne farbu viac nariedit. Spravne riedenie farieb je vecou praxe, pre zaciatok je dobre drzat sa zasady, ze farbu treba riedit cca. na hustotu mlieka. Prilis husta farba bude upchavat pistol alebo bude sposobovat na povrchu tzv. efekt "pomarancovej kory". Naopak, prilis riedka farba velmi lahko stecie a nebude dostatocne kryt. Riedit je vhodne len take mnozstvo farby, ktore okamzite spracujeme.

    - Farba sa premiesa (hrkanim).
    - Do pripravenej cistej nadoby sa odleje (alebo striekackou nameria) mensie mnozstvo farby.
    - Riedidlo sa postupne pomaly davkuje, opatrne a za staleho miesania!
    - Po pridani riedidla sa prekontroluje hustota (kvapka), ak nie je dostacujuca postupne sa pridava dalsie riedidlo.


  • 2|Miesanie odtienov - prichadza na radu, ked sa presny odtien, ktory je pozadovany pre model, nevyraba alebo nie je dostupny. V takomto pripade je mozne skusit odtien namiesat z viacerych inych odtienov. Presne trafenie spravneho odtiena bez pouzitia receptur je dost tazke, ale s dostatocnou praxou je mozne namiesat pomerne presne odtiene.

    - Treba ziskat vzorku potrebneho odtiena, podla ktoreho sa bude dana farba miesat.
    - Ako zaklad, do ktoreho sa budu miesat dalsie komponenty sa voli farba, ktora je odtienovo najblizsia k ziadanemu odtienu.
    - Do zakladu sa postupne pridavaju v malom mnostve dalsie odtiene, pricom sa po premiesani skontroluje, ci sa farba blizi k ziadanemu odtienu.
    - Postup sa opakuje az kym nepride k namiesaniu ziadaneho odtienu.

Tipy:
- Pred pouzitim je dobre farbu dokladne pretrepat (2 minuty a viac).
- Na davkovanie farieb a riedidla je velmi uzitocna klasicka injekcna striekacka.
- Farbu mozno miesat priamo v injekcnej striekacke, staci ak sa nasaje potrebne monozstva farby a riedidla a trochu vzduchu.
- Pri miesani musi byt kazda farba na rovnakej baze, t.j. nemozeno miesat odtien z akrylovej a syntetickej farby a podobne.
- Pri miesani je velmi dolezity spravny zdroj svetla, najidealnejsie je prirodzene (biele) svetlo.
- Pri miesani je vhodne zapisovat jednotlive zlozky a ich pomery, ak sa podari dany odtien namiesat, je lahke tento postup zopakovat.

3.2b | Impregnacia lakovanim

Impregnacia nitrocelulozovym lakom sa vyuziva najme pri prefarbovanych modeloch. Tato technika sa da vyuzit na viacero sposobov a taktiez je mozne vyuzit rozne sposoby nanasania nitrocelulozoveho laku. Takto osetreny povrch sa da lepsie brusit, ma zahladene chlpky a cely povrch ma zjednotenu nasiakavost, co eliminuje vznik neziaducich map (flakov) po nastreku vrchnej farby. Pre vsetky techniky plati, ze lak je nutne silno zriedit, aby mal konzistenciu priblizne ako voda. Samotny lak je pomerne husty a bez dostatocneho nariedenia by nebolo mozne dosiahnut ziadaneho vysledku.

  • 1|Impregnovanie pred brusenim - je zvacsa prva aplikacia laku. Zvycajne sa realizuje stredne velkym stetcom a to najme na hranach a miestach, ktore je vhodne prebrusit. Takto osetreny diel sa da lahsie prebrusovat. Ucelom v tomto pripade nie je zjednotenie nasiakavosti ani zahladenie chlpkov. Po prebruseni je mozne hrany opat prebehnut stetcom a naniest vrstvu nitrolaku. Jedna sa o pomerne rychlu a nenarocnu techniku. Nevyhodou je pomerne silny zapach.

    - Do mensej nadobky sa pripravi zmes silno nariedeneho nitrolaku.
    - Na hrany a problematicke miesta modelu sa pomocou stredne velkeho stetca nanesie jedna az dve vrstvy nitrolaku.
    - Lak sa necha zavadnut (5-10 min) a diela sa prekontroluje, ci je lak na vsetkych pozdovanych miestach.
    - Ak je to potrebne opravia sa nepokryte plochy.
    - Po vytvrdnuti laku je mozne hrany prebrusit.
    - Po prebruseni sa moze naniest dalsia vrstva laku.


  • 2|Impregnacia na zhladenie chlkov - podobne ako pri impregnacii pred brusenim je vhodne nanasat lak stetcom. V tomto pripade je mozne lak nariedit o cosi viac ako pri impregnovani za ucelom bursenia, taktiez je mozne pouzit sirsi stetec, aby sa pokrylo co najviac plochy. Silne zriedenie laku pomaha vniknut do papiera, pri com zaroven zahladzuje chlpky. Je vhodne nanasat lak rovnomerne a vyvarovat sa vzniku stekancov a kvapiek. Cim kvalitnejsie sa model ostri, tym menej prace bude potrebnej na pripadne opravy (zbrusenie stekancov).

    - Do mensej nadobky sa pripravi zmes silno nariedeneho nitrolaku.
    - Na cele plochy modelu sa pomocou sirokeho stetca nanesie jedna az dve vrstvy nitrolaku.
    - Lak sa necha zavadnut (5-10 min) a diela sa prekontroluje, ci je lak na vsetkych pozdovanych miestach.
    - Ak je to potrebne opravia sa nepokryte plochy.
    - Po vytvrdnuti laku je mozne jemnym smirglom prebrusit pripadne nedokonalosti.


  • 3|Impregnacia na zjednotenie povrchu - narozdiel od predchadzajucich sposobov je mozne na aplikaciu nitroloaku pouzit striekanie (staci fixirka). Tato techni napomaha zjednotit savost povrchu pred tym, ako nan bude nanesena vrchna farba. Ak je totiz povrch modelu osetreny na roznych castiah rozdielne, moze pri nanasani finalnej farby dochadzat k tvorbe neziaducich map (flakov) sposobenych roznou nasiakavostou povrchu. Na odstranenie toho problemu je vhodna prave tato technika.

    - Pripravi sa zmes nariedeneho nitrolaku zriedeneho tak, aby ho bolo mozne striekat (fixirka).
    - Na cele plochy modelu sa pomocou fixirky alebo aribrushu nanesie jedna az dve vrstvy nitrolaku.
    - Lak sa necha zavadnut (5-10 min) a diela sa prekontroluje, ci je lak na vsetkych pozdovanych miestach.
    - Ak je to potrebne opravia sa nepokryte plochy.
    - Po vytvrdnuti laku je mozne jemnym smirglom prebrusit pripadne nedokonalosti.

Tipy:
- Pomer pre riedenie nitrocelulozovho laku je priblizne 1:3 az 1:5 pre riedidlo.
- Lak je mozne prifarbit malym mnostvom farby, aby impregnovane plochy boli lahsie rozpoznatelne.

3.2c | Surfacer

Surfacer je anglicke pomenovanie specialneho druhu farby, ktora zohrava niekolko dolezitych uloh pri priprave povrchu na striekanie. V prom rade sluzi ako zaklad pre dalsiu povrchovu upravu. Vyplnuje drobne nerovnosti, ryhy a pory povrchov a takto sluzi aj ako brusitelna povrchovka (tzv. plnic). Zjednocuje povrchy a vytvara homogenny, rovnofarebny povrch pre dalsie farbenie, zaroven je mierne savy a tym zarucuje dobru prilnavost farieb na roznych podkladoch, ci uz papierovych, plastovych, drevenych alebo kovovych. Surfacer je teda modelarske pomenovanie zakladnej farby a plnica. Modelarske surfacery je mozne zakupit v roznej "hrubosti", vo flastickovych prevedeniach alebo v sprejoch. Povrch osetreny surfacerom sa po uschnuti mozu prefarbovat a v pripade potreby sa mozu prebrusit.

  • 1|Natieranie surfaceru - v sucasnosti je mozne zakupit surfacer nie len ako sprej, ale aj v plechovkach. Taketo balenie je vyhodne, ak potrebujeme stiredat medzi jedotlivymi sposobmi nanasania surfaceru. Ak je potrebne ostrit len malu cast modelu / dielu, nie je nutne pouzitvat striekanie, najme ak bude dana cast nasledne brusena. Na taketo osetrenie povrchu staci nanasanie surfaceru stetcom.

    - Pripravi sa diel, na ktory sa ma nanasat surfacer.
    - Nariedi sa mensie mnozstvo surfaceru do pomocnej nadobky (pred pouzitim je dobre surfacer premiesat).
    - Na diel sa nanesu 1 az 2 tenke vrstvy.
    - Ak sa ma diel nasledne brusit, je mozne postupne nanasat dalsie vrstvy, pricom treba vzdy pockat, kym vrstva ciasotcne zaschne, inak hrozia stekance a dlhe schnutie farby.
    - Pre pripadne prebrusenie dielu treba pockat na uplne preschnutie surfacera, inak bude zaliepat brusny papier a brusenim sa moze aj poskodit.
    - Brusenie sa prevadza jemnym brusnym papierom (P400- P800), ak sa jedna len o medzi brusenie, mozno pouzit hrubsie brusne papiere (P300- P400).


  • 2|Striekanie surfaceru - je vhodne v pripade, ze surfacer bude sluzit ako podklad pre nasledujuce finalne striekanie farieb (zaklad + vrch). V tomto pripade je vhodne pouzit bud surfacer, ktory je uz vyrobcom dodavany v spreji, pripadne vyuzit airbrush a aplikovat surfacer striekanim. Pre tento sposob je vhodne mat uz porvrch osetreni napr. impregnaciou nitrlolakom. Pouzitim surfaceru sa da povrh este viac zuslachtit a pripavit ho napr. pre striekanie lesklych odtienov, ktore su velmi nachylne na dokonale hladky a jednoliaty povrch.

    - Pripravi sa diel, na ktory sa ma nanasat surfacer, je potrebne aby bol diel uz finalne poskladany (po surfacovnai su nadlsene upravy zlozitejsie) a ak je mozne aj naimpregnovany.
    - Ak sa strieka surfacer zo spreju, je potrebne ho pred pouzitim pretrepat, aby sa dostatocne premiesal.
    - Ak sa strieka surfacer pistolou, nariedi sa potrebne mnozstvo surfaceru.
    - Diely sa striekaju vo viacerych tensich vrstvach.
    - Ak sa ma diel nasledne brusit, je mozne postupne nanasat dalsie vrstvy, pricom treba vzdy pockat, kym vrstva ciasotcne zaschne, inak hrozia stekance a dlhe schnutie farby.
    - Pre pripadne prebrusenie dielu treba pockat na uplne preschnutie surfacera, inak bude zaliepat brusny papier a brusenim sa moze aj poskodit.
    - Brusenie sa prevadza jemnym brusnym papierom (P400- P800), ak sa jedna len o medzi brusenie, mozno pouzit hrubsie brusne papiere (P300- P400).

Tipy:
- Spreje s akrylovou zakladnou farbou a tiez plnice v spreji, pouzivane v autolakyrnictve su moznou alternativou k surfaceru, nie su tak jemne, ale prinasaju lepsi pomer cena/mnozstvo. (Zdroj: iconmaster)
- Pre pripad kontroly, ci je surfacer dostatocne preschnuty existuje jednoducha metoda. Staci jemne zatlacit nechtom do povrchu- ak v nom zostane otlacok, musi sa este nechat preschnut.
- Surfacer je mozne nanasat vo viacerych vrstvach medzi kotrymi sa povrc brusi.
- Na brusenie su vhodne jemnejsie brusne papiere (P400- P800), ktore nezanechavaju hlboke ryhy.
- V pripade brusenia nepapierovych dielov je mozne aj brusenie pod vodou.
- Naimpregnovany diel nie je taky nasiakavy a teda nepotrebuje vela vrstiev surfaceru, zaroven chlpky papiera zostanu zafixovane.

3.2d | Maskovanie

Pod pojmom maskovanie je myslene cielene zakrytie urcitych casti dielu alebo modelu, ktore sa nemaju farbit. Maskovaci material dobre prilieha ku povrchu a zoroven odolava farbe, cim zamedzi, aby sa farba dostala na zakryte plochy. Tymto sposobom mozno zakryt casti, ktore maju byt v inej farbe alebo je neziaduce, aby sa lak dostal na vsetky plochy (napr. na cire diely, skla). Maskovanim je tiez mozne vytvarat rozne pruhy, obrazce, ci kamuflazne plochy pomocou roznych odtienov. Ako material na maskovanie sa pouziva maskovacia paska roznej sirky, maskovacia folia, kancelarska lepiaca guma ci rozne modelarske maskovacie tekutiny.

  • 1|Maskovanie pomocou maskovacej pasky - je to najrozsirenejsi sposob maskovania. Modelarske maskovacie pasky su tiez zname ako "Kabuky- pasky". Kvalitne maskovacie pasky su viackrat nalepitelne a nezanechavaju na povrchu stopu od lepidla. Su tenke a tym padom dobre kopiruju povrch modelu, taktiez su setrne voci nanesenym vrstvam farby a nestrhavaju ju. Alternativou modelarskych maskovacich pasok su maliarske maskovacie pasky. Maju lepsiu cenu, ale je nutne kupovat kvalitne pasky (3M, Tesa), inak mozu sposobovat problemy (odpadavanie, strhavanie farby). Specialnym druhom maskovacich pasok su tzv. dizajnerske pasky, ktore sa pouzivaju pri striekani roznych pruhov a motivov na vozidla. Su vyrobene vacsinou z PVC alebo z ineho pruzneho materialu (nie papierove) a tak umoznuju maskovat rozne obluky a krivky. Velmi dobre drzia a nehrozi podtecenie farby. Pri praci s touto paskou sa oblepia iba kontury (okraje), zvysok plochy sa maskuje beznou paskou.

    - Nachysta sa maskovacia paska, v pripade potreby sa z nej odreze uzky pruzok alebo vyreze potrebny motiv.
    - Maskovacia paska sa nalepi na plochu, ktoru treba zakryt, pricom sa najskor lahko polozi a nastavi jej poloha.
    - Ak je pozicia pasky uspokojiva, prstom sa pritlaci a vytlacia sa spod nej vzduchove bubliny.
    - Zvlast sa prekontroluju okraje (kontury), kde je vhodne pasku pritlacit lepsie, aby pod ne nepodtiekla farba.
    - Diel sa nafarbi podla potreby.
    - Po ciastocnom zaschnuti farby, kym je dostatocne pruzna, sa maskovacia paska odstrani, pricom trebea pri okrajoch postupovat velmi opatrne, aby neprislo k strhnutiu farby a poskodeniu kontur!


  • 2|Maskovanie pomocou maskovacej folie - samolepiace maskovacie folie su dostupne v modelarstvach (vyraba ich Revell, Tamiya) a su vhodne na maskovanie vacsich ploch, ktore by paska nezakryla v jednom kuse alebo na vytvorenie vzorov na vacsich plochach. Z folie pribliznej velkosti A4 sa daju vyrezavat lubovolne motivy pre maskovanie. Praca s tymito foliami je podobna ako praca maskovacimi paskami. Maskovacia folia je o costi tuhsia ako maskovacia paska a je vhodna najme na maskovanie rovnych alebo mierne zaoblenych ploch.

    - Nachysta sa maskovacia folia, v pripade potreby sa z nej odreze uzky pruzok alebo vyreze potrebny motiv.
    - Maskovacia folia sa nalepi na plochu, ktoru treba zakryt, pricom sa najskor lahko polozi a nastavi jej poloha.
    - Ak je pozicia folie uspokojiva, prstom sa pritlaci a vytlacia sa spod nej vzduchove bubliny.
    - Zvlast sa prekontroluju okraje (kontury), kde je vhodne foliu pritlacit lepsie, aby pod ne nepodtiekla farba.
    - Diel sa nafarbi podla potreby.
    - Po ciastocnom zaschnuti farby, kym je dostatocne pruzna, sa maskovacia folia odstrani, pricom trebea pri okrajoch postupovat velmi opatrne, aby neprislo k strhnutiu farby a poskodeniu kontur!


  • 3|Maskovanie pomocou lepiacej gumy - tento material dostat prakticky v ktoromkolvek papiernictve. Je to hmota podobna zuvacke, urcena na lepenie plagatov a obrazkov na rozne povrchy. Je lepiva, avsak lahko odstranitelna. Lepiaca guma je vhodna predovsetkym na maskovanie kamuflazi, nakolko sa velmi dobre tvaruje a lahko sa z nej vytvaraju nepravidelne motivy. Pred pouzitim je dobre otestovat, ci nezanechava napr. mastny povlak.

    - Uhnieti sa potrebne mnozstvo lepiacej gumy, aby sa lahko tvarovala.
    - Z hmoty sa vyvalka sulcek, ktory mozno tvarovat a pomocou neho oblepit kontury kamuflaze.
    - Ak je nutne maskovat flaky, je mozne gumu rozdelit na mensie casti a nahodne popriliepat na plochu, ktora ma byt maskovana.
    - Diel sa nafarbi podla potreby.
    - Po ciastocnom zaschnuti farby, kym je dostatocne pruzna, sa maskovacia guma odstrani, pricom trebea postupovat opatrne, aby neprislo k strhnutiu farby a poskodeniu kontur!


  • 4|Maskovanie pomocou maskovacej tekutiny - v modelarcine su tieto pripravky zname aj ako "Maskol". Tieto pripravky maju konzistenciu farieb a po uschnuti vytvoria suvislu a lahko odstranitelnu maskovaciu vrstvu. Nanasaju sa stetcom v jednej vrstve, pricom kontury je vhodne zamaskovat paskou alebo inym sposobom. Vdaka ich tekutej forme najdu uplatnenie najme na maskovanie horsie pristupnych dielov ako napr. ukazovatele na pristrojovej doske napr. v kokpite lietadla.

    - Maskol sa pretrepe a rozmiesa (zvacsa sa neriedi).
    - Ak je potrebne dosiahnut ostrych a presnych kontur, treba ich zamaskovat paskou alebo foliou.
    - Maskol sa nanesie stetcom v jednej, dostatocne hrubej vrstve na maskovany povrch a necha sa uschnut.
    - Diel sa nafarbi podla potreby.
    - Po ciastocnom zaschnuti farby, kym je dostatocne pruzna, sa maskol odstrani napr. pomocou pinzety, pricom trebea postupovat opatrne, aby neprislo k strhnutiu farby a poskodeniu kontur!

Tipy:
- Maskovacie pasky existuju v roznych prevedeniach podla sirky (radovo od 1-2 mm az po 50-60 mm), materialu (papier, PVC, krepovy papier a pod.), urcenia (vodeodolne, odolne teplu, neprebrusitelne).
- Povrchy, ktore maju byt osetrene maskovanim, musia byt kvalitne spracovane, inak hrozi strhavanie predoslych vrstiev farby pri odstranovani maskovacieho materialu!
- Na papierove maskovacie pasky je mozne tlacit a podla vytlaceneho motivu vyrezat maskovacie sablony.
- Ak je potreba tlacit na maskovaciu pasku, je ucelne ju nalepit na kusok papiera zo zadnej strany nalepiek ci samolepiacich tapiet.
- Ak je maskovacia paska prilis lepiva, da sa jej lepivost zmiernit opakovanym nalepenim a dolepenim, napr. o modelarsku podlozku.
- Pri maskovani sa postupuje od svetlejsich po tmavsie farby kvoli dobremu krytiu.
- Je dobre otestovat si vlastnosti pasky na skusobnom diely.
- Ak je nutne vymaskovat velke plochyu je vhodne pasku lepit len na kontury a sucacne pasku lepit na pomocny papier, ktory ochrany zvysok plochy.


Užívateľov profilový obrázok
Tipy a triky | --
Príspevky: 25

3.3 | Techniky farbenia

Príspevokod užívateľa Tipy a triky » 31 Okt 2012 20:26

3.3 | Techniky farbenia

3.3a | Farbenie stetcom a retusovanie

Pri praci na modeloch je niekedy nutne pristupit ku farbeniu, ci uz doplnkov alebo celych celkov. Techniky na farbenie su rozne a jedno z nich je aj farbenie stetcom. Jedna sa o najbeznejsi a najjednoduchsi sposob nanasania farby. Avsak tato technika ma svoje limitujuce faktory a nie je postacujuca na niektore finalne upravy povrchov. Specifickym sposobom pouzivania stetca pri farbeni dielov, je tzv. retusovanie, kde sa pomocou tejto techniky retusuju bud to pomocne chlopne alebo samostatne hrany jednotlivych dielov modelov. Aj ked je natieranie stetcom najjednoduchsim sposobom, vyzaduje urcitu zrucnost a disciplinu pri praci, aby nedoslo k neziaducemu poskodeniu dielu (najme pri retusovani).

  • 1|Farbenie stetcom - je najjednoduchsi sposob prefarbovania modelov alebo ich casti. Pri tomto sposbe sa farba na podklad nanasa pomocou stetcov roznych velkosti. Takymto sposobom mozno natierat takmer vsetky druhy farieb. Farba pri natierani musi byt hustejsej konzistencie nez pri striekani, nie vsak prilis husta, aby sa dobre zlievala. Vyhodou farbenia stetcom je jednoducha aplikacia vhodna aj pre zaciatocnikov, minimalne naklady na nastroje a moznost nanasania farby aj v menej vetranych priestoroch. Tato technika sa hodi najme na farbenie mensich dielov, pri velkych plochach mozu zostavat na povrchu smuhy od takov stetcom. Uplatnenie najde aj pri niektorej z patinovacich technik. Nevyhodou je nizsia kvalita dosiahnuteho povrchu.

    - Prichysta sa diel, na ktory sa bude nanasat finalna vrstva laku.
    - Farba sa nariedi tak, aby sa lahko natierala a zlievala dokopy, ale aby zaroven dostatocne kryla.
    - Nanasanie farby sa realizuje jemnymi, rovnomernymi tahmi.
    - V pripade potreby sa nater opakuje.
    - Po ukonceni prace treba stetec dokladne ocist.


  • 2|Retusovanie - je speciaficky sposob farbenia bielych hran alebo chlopni dielov modelov vyuzivana pri tzv. cistostavbe. Najrozsirenejsi sposob retusovania je zatieranie hran pomocou boku stetca. Na miesto steca sa daju pouzit aj ine nastroje ako napr. ceruzky alebo fixy, problemom je vask nizka farebna stalost najme pri fixkach. Pri retusovani stetcom je dolezite odhadnut hustotu farby, nesmie byt prilis riedka, aby nedoslo k nasiaknutiu papiera prebytocnou vodou (vynimkou su synteticke farby). Prilis husta farba (s vynimkou vodovych farieb) zasa vytvara vrstvy prebytocnej farby, co kazi celkovu cistotu a dojem. Dobrym zvykom je retusovat hrany a narezane diely este pred zlepenim, cim sa predide pripadnej nedostupnosti hran po zlepeni dielu a zarovne je tymto sposobom omnoho jednoducie dosiahnut vysoku cistotu stavby.

    - Pripravia sa diely, ktore sa maju retusovat, pricom ohyby mensich dielov je dobre narezat, pri naslednej retusi sa farba vpije do zarezu.
    - Namiesa sa vhodny odtien, ktorym sa diely budu retusovat.
    - Na stetec sa naberie mensie mnostvo farby a prebytok sa moze vytriet do pripravenej handricky.
    - Farba sa nanasa vzdy len spickou stetca.
    - Hrany sa retusuju vzdy len z rubovej strany a nie kolmo na hranu, aby pri vacsom mnozstve farby na stetci nedochadzalo k zateceniu na farebnu stranu dielu.
    - Po naneseni farby sa diely nechaju uschnut a nasledne sa prekontruluju, ci je krtytie dostatocne.
    - Ak je to nutne, opravia sa pripadne nedotrete miesta.
    - Po ukonceni prace sa stetce dokladne vycistia.

Tipy:
- Ak sa s farbou pracuje dlhsi cas, je vhodne ju z casu na cas premiesat.
- Stetce pre retusovanie by mali byt co najtensie (velkost 00 - 1), lebo retusovanie hran a chlopni je delikatna zalezitost. (Zdroj: johnn7)
- Stetce odkladame vzdy ciste, na cistenie pouzijeme aceton (C-6000) alebo cistice naradia.
- Miesta ohybov je pri velkych dieloch vhodne naryhovat z rubovej strany, cim odpada nutnost retusovania. (Zdroj: johnny7)
- Diely, ktore sa nedaju retusovat stetcom (hlavne uzke zarezy) je mozne zaretusovat z rubu spickou skalpela namocenou v mierne nariedenej farbe. (Zdroj: johnny7)
- Pri temperovych farbach je dobre pouzivat mierne tmavsi odtien ako je originalna farba modelu. (Zdroj: johnny7)

3.3b | Striekanie

Striekanie je sposob nanasania farby, ktory je zalozeny na principe strhavania farby z hrotu ihly v tryske a jej naslednom rozpraseni na jemnu hmlu pomocou tlakoveho vzduchu. Takto je mozne nanasat farbu velmi rovnomerne vo velmi tenkych vrstvach. Vyhodou pri striekani (hlavne u airbrushu) je setrenie farbou, nakolko pri striekani nevznikaju hrube vrstvy a spotreba farby je teda nizsia ako pri natierani. Nevyhodou je rozptylovanie sa farby (farebmej hmly) do priestoru, v ktorom sa strieka,preto nie je striekanie napr. v byte najlepsim riesenim. Pre taketo pouzitie je dobre zaobstarat si vhodny odsavac alebo rovno striekaciu komoru s odsavanim (osvetlenim). Okrem aribrushu je mozne farbu nanasat aj sprejom, co je moznou alternativou, praca s nim vsak nie je vhodna na drobne detaily.

  • 1|Striekanie sprejom - Do sprejov su plnene predovsetkym synteticke a akrylove farby, nesposobuju teda zvlnenie papiera vplyvom vody. Paleta farieb je pomerne siroka a zvacsa nie je problem dopatrat sa ku ziadanemu odtienu, aj ked nie v kazdej predajni je moznost vyberu z velkej palety. Vyhodou u pouzitia sprejov je absencia potreby dalsieho naradia (striekacia pistol, kompresor, ...). Farby v sprejoch su trvanlive a nezaschnu ani po viacerych rokoch. Nevyhodou je ich silny zapach a preto s nimi mozno pracovat len v dobre vetranych miestnostiach (idealne vonku). Koli pomerne velkemu rozptylu trysky su vhodnejsie na striekanie vacsich dielov. Kedze nemozno dobre regulovat mnozstvo striekanej farby, hrozi zaliatie drobnych detailov. Farby v sprejoch nie su zvacsa urecene na modelarske ucely a preto aj kvalita pigmentov je na inej urovni (horsej oproti modelarskym farbam).

    - Diely, ktore sa budu farbit sa nachystaju na striekanie (ocistia sa a v pripade potreby prelestia alebo prebrusia a oprasia).
    - Pred pouzitim sa sprej dobre premiesa a pretrepe, tak aby bolo pocut pohyb miesacich gulocok.
    - Vykona sa skusobny nastrek na pomocny papier, az potom sa strieka konkretny diel/model.
    - Diel/model sa strieka vo viacerych tenkych vrstvach zo vzdialenosti cca. 10 az 20 cm.
    - Medzi jednotlivymi vrstvami treba pockat kym farba ciastocne zaschne (minimalne na dotyk).
    - Po naneseni potrebneho poctu vrstiev (podla struktury povrchu) sa diel/model necha schnut.
    - Pred odlozenim spreju sa precisti tryska, aby nedoslo k jej znehodnoteniu alebo upchaniu.


  • 2|Striekanie pistolou - Strikacia pistol (air-brush) je nastroj urceny na nanasanie farby vo velmi tenkych vrstvach. Existuje viacero druhov pistoli od najjednoduchsich (fixirka) az po specialne vysokokvalitne pistole (dvojcinne). Modelarske striekacie pistole maju zvacsa trysky velmi malych rozmerov (0.1 - 0.4 mm) a teda aj druh pouzitej farby, musi byt dostatocne kvalitny a obsahovat jemne pigmenty. Konzistencia namiesanej farby musi byt riedka, inak bude dochadzat k upchavaniu trysky, co zvacsa vedie k vytvoreniu vysledneho povrchu s texturou pomarancovej kory. Samotna pistol na svoju pracu potrebuje zdroj tlakoveho vzduchu, ako napr. sprej so stlacenym plynom alebo kompresor. Povrchy striekane pistolou musia byt dostatocne kvalitne nachystane, inak vysledny povrch nebude dosahovat pozadovanej kvality. Kedze air-brush nanasa farbu vo velmi jemnych vrsvach, akykolvek nedostatok povrchu sa po nastreku zvyrazni, preto je vhodne pred striekanim povrchy impregnovat a osetrit zakladom (surfacerom) a to hlavne pred striekanim finalnej povrchovej farby.

    - Diely, ktore sa budu striekat sa nachystaju na striekanie (ocistia sa a v pripade potreby prelestia alebo prebrusia a oprasia).
    - Farba sa nariedi priblizne na konzistenciu mlieka.
    - Kompresor sa nastavi na pozadovany vystupny tlak (cca. 1,5 az 2,5 baru).
    - Vykona sa skusobny nastrek na pomocny papier, podla ktoreho sa pripadne doriedi farba alebo dosteluje tryska, az potom sa strieka konkretny diel/model.
    - Farba sa strieka vo viacerych tenkych vrstvach.
    - Medzi jednotlivymi vrstvami treba pockat kym farba ciastocne zaschne (minimalne na dotyk).
    - Po ukonceni prace sa pistol dokladne vycisti a striekany povrch sa necha uplne preschnut.

Tipy:
- Nastriekane diely je vhodne ulozit schnut na dobre odvetrane a bezprasne miesto.
- Na cistenie pistole pouzijeme je mozne pouzit aceton (C6000) alebo specialny cistic, ktorym sa umyje plniaca nadobka a pistol sa prestrekne mensim mnozstvo riedidla.
- Ak by mala pistol medzi dvomi striekaniami stat dlhsie je vhodne ju rozobrat a dokladne vicistit/namazat.
- Na cistenie trysky a horsie dostupnych casti pistole je mozne pouzit stetcom alebo vatovou tycinkou ponorenou do acetonu.
- Pre dokladne precistenie pistole je mozne pouzit medzizubne kefky roznych rozmerov. (Zdroj: serpens)
- Pri striekani treba dbat na nanasanie farby v tenkych vrstvach, aby sa zabranilo vzniku stekancov a dlhemu schnutiu farby!
- Trysku u sprejov je mozne precistit tak, ze sa sprej otoci o 180 stupnov (tryskou dole) a kratkym stlacenim sa vystrekne farba z trysky.
- Zaschnutu trysku (spreju) mozno vycistit ihlou alebo ju namocit na par minut do acetonu.
- Je mozne dat si namiesat do spreju lubovolny odtien podla vzorkovnika, avsak cena je pomzerne vysoka.

3.3c | Lakovanie

Lakovanie, ako sposob finalnej upravy povrchu modelu, najde uplatnenie pri oboch hlavnych vetvach papieroveho modelarstva. Pri modeloch, ktore su kompletne prefarbne lakovanie posluzi ako finalny nater, na ochranu a zjednotenie farieb, vodolepiek a patiny. U tzv. cistostavieb sa lak pouziva ako vrchna konzervacna vrstva zabranujuca vyblednutiu farieb. Taktiez znizuje nasiakavost vlhkosti a zaroven aj mierne spevnuje model. Existuje velke mnozstvo typov lakov. Zakladne delenie je podla vysledneho vzhladu povrchu, ktory moze byt matny, leskly alebo nieco medzi tym (polomat, saten, ...). Nasledne sa daju laky delit podla chemickeho zlozenia, pricom medzi modelarmi su najrozsirenejsie synteticke, akrylove a pripadne dvojzlozkove laky (autolaky). Podobne ako pri farbach, aj tu platia vseobecne zasady pre vyber spravneho typu a pouzitia laku.

  • 1|Lakovanie stetcom - je neziaduci sposob nanasania laku (ako finalneho povrchu), kedze na vyslednej strukture zanechava viditelne stopy po stetci (cmuhy). Tento sposob je vhodny iba na drobne diely, detaily alebo na miestnu opravu povrchu. Nanasanie laku stetcom je vhodne skor na impregnaciu. Sposob prace je identicky s farbenim stetcom.

    - Prichysta sa diel, na ktory sa bude nanasat finalna vrstva laku.
    - Lak sa nariedi tak, aby sa lahko natieral a zlieval dokopy, ale aby zaroven dostatocne kryl.
    - Nanasanie laku sa realizuje jemnymi, rovnomernymi tahmi.
    - V pripade potreby sa nater opakuje.
    - Po ukonceni prace treba stetec dokladne ocist.


  • 2|Lakovanie sprejom - je vhodne pre modelarov, ktory nemaju moznost pouzivat airbursh. Nevihodou je neoznost riedenia laku a taktiez hrubsi sposob nanasania ako pri vyuziti airbrushu. Laky v sprejoch su vacsinou na syntetickej alebo akrylovej baze, preto su vhodne aj ako ochranny nastrek retusovanych modelov. Vhodne su aj pri praci s vodolepkami, kde pomahaju zjednotit prechod medzi hranami.

    - Diely, ktore sa budu lakovat sa nachystaju na striekanie (ocistia sa a v pripade potreby prelestia alebo prebrusia a oprasia).
    - Pred pouzitim sa sprej dobre premiesa a pretrepe, tak aby bolo pocut pohyb miesacich gulocok.
    - Vykona sa skusobny nastrek na pomocny papier, az potom sa strieka konkretny diel/model.
    - Diel/model sa strieka vo viacerych tenkych vrstvach zo vzdialenosti cca. 10 az 20 cm.
    - Medzi jednotlivymi vrstvami treba pockat kym lak ciastocne zaschne (minimalne na dotyk).
    - Po naneseni potrebneho poctu vrstiev (podla struktury povrchu) sa diel/model necha schnut.
    - Pred odlozenim spreju sa precisti tryska, aby nedoslo k jej znehodnoteniu alebo upchaniu.


  • 3|Lakovanie striekacou pistolou - Striekacou pistolou mozno nanasat akykolvek druh laku, pricom narozdiel do spreju je mozne velmi dobre regulovat hrubku nanasanej vrstvy. Kedze airbrush strieka aj do pomerne maleho kuzela, je tato technika vhodna aj na lakovanie drobnejsich casti.

    - Diely, ktore sa budu lakovat sa nachystaju na striekanie (ocistia sa a v pripade potreby prelestia alebo prebrusia a oprasia).
    - Lak sa nariedi (v pripade 2K lakov sa prida aj tuzidlo) na konzistenciu mlieka.
    - Kompresor sa nastavi na pozadovany vystupny tlak (cca. 1,5 az 2,5 baru).
    - Vykona sa skusobny nastrek na pomocny papier, podla ktoreho sa pripadne doriedi lak alebo dosteluje tryska, az potom sa strieka konkretny diel/model.
    - Lak sa strieka vo viacerych tenkych vrstvach (hlavne matne laky) alebo v jednej silnejsej (leskle).
    - Medzi jednotlivymi vrstvami treba pockat kym lak ciastocne zaschne (minimalne na dotyk).
    - Po ukonceni prace sa pistol dokladne vycisti a lakovany povrch sa necha uplne preschnut.
    - Ak je to potrebne, po niekolkych dnoch je mozne lak prelestit.

Tipy:
- Pri striekani sprejom je dolezite nacvicenie si regulacie striekaneho mnozstva laku.
- Pri lakovani sprejom tiez plati pravidlo viacerych tenkych vrstiev, avsak prilis tenka vrstva sposobuje iba "zaprasenie" povrchu.
- Diel/model, ktory sa ma lakovat musi byt zbaveny vsetkeho prachu, ktory by sposoboval chlpky alebo "krupicu" vo vrstve laku.
- Pri lakovani patinovanych modelov alebo modelov s vodolepkami je dobre vzdy odskusat reakciu daneho laku na skusobnom materialy!
- Nie je vhodne kombinovat vrstvy lakov a farieb na odlisnej baze, akrylovy lak moze sposobovat deformaciu neimpregnovanych dielov.
- Lak sa da pouzit aj na domacu vyrobu vodolepiek.


Užívateľov profilový obrázok
Tipy a triky | --
Príspevky: 25

Re: 3 | Farby a farbenie

Príspevokod užívateľa Tipy a triky » 15 Máj 2013 15:56

Spustenie 15. maj '13

Návrat na "Tipy a triky // Tips & Tricks"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný