Ahojky kamarádi.
Tak nám pomalu, ale jistě nastávají podzimní plískanice, a tak uzrává čas, tedy alespoň pro mne, kdy mohu zasednout k pracovnímu stolu a začít se věnovat modelařině. Jsem ještě pořád pln dojmů z Nitry, a i ona byla tím správným impulsem k další práci v modelaření.
Jak jsem už zde před časem naznačil, chtěl bych vymést kostlivce ze skříně, a tím je stavba motorového vozu M 131 (Hurvínek), ale tentokrát v podání vlastního modelu. Jako betatester se nabídl kamarád Béďatruhlár, což vítám, protože je to zkušený modelář, ale samozřejmě se nebráním ani dalším zájemcům, kteří by se chtěli této úlohy zhostit. Víc hlav, víc ví. Ale musím upozornit, že je to přebarvovaný model, ne čistostavba a nebude to rozhodně procházka růžovým sadem. Myslím, že asi tušíte, že půjdu na maximalizaci v detailování. Ale to neznamená, že byste museli bezpodmínečně dodržet to detailování, to bych chtěl nechat na každém z Vás, jak dalece by v tom šel.
Chtěl bych i upozornit, že ta šmikajda bude asi zřejmě dost obsáhlá, tedy šmikajda a návodovka někde mezi 25 až 30 listy kancelářského papíru formátu A4 o síle 200 mg, je to síla papíru polských vystřihovánek, jsme na něj zvyklí, tak jsem jej použil i na šmikajdu.
Takže něco slov okolo předlohy:
Dvounápravové osobní motorové vozy této konstrukce měly nahradit nejednotný vozový park předválečných vozů především na místních tratích. Příprava výroby začala probíhat tajně již za okupace pracovníky Ústřední konstrukční kanceláře Righofferových závodů Praha.
Byly vyráběny v letech 1948 až 1951 v závodě Tatra Kopřivnice (inventární čísla 001 až 340) a v letech 1954 až 1956 ve Vagónce Studénka (inventární čísla 341 až 549). Celkem bylo vyrobeno 549 vozů. Vozy se lišily v detailech podle výrobce (např. jiné větráky na střeše, uspořádání agregátů pod vozem atd.). Vozy byly ve 3 třídě, po jejím zrušení koncem 50-tých let ve 2 třídě. Skříň vozu byla ve vínové barvě, střecha šedá, pod okny po celém obvodu byl béžový pruh. Ve výrobě byly na boky kresleny velké pěticípé hvězdy, které byly při hlavních opravách nahrazeny menšími.
Během provozu se tyto vozy díky jednoduché konstrukci a nenáročné údržbě staly velkým přínosem na mnoha tratích. Sloužily na vedlejších tratích, ale i na hlavních a dokonce i v rychlíkové dopravě. Později bylo více než 80 vozů přestavěno na prohlížecí vozy trolejového vedení (M131.2). Ve dvou byly zkušebně použity naftové motory ML 643 s převodovkou Praga 2M 70. Současně s nimi byly vyráběny přípojné vozy řad Blm a BDlm, které odpovídaly vozové části motorových vozů.
Udržely se v pravidelném provozu do jara roku 1984, kdy byly nahrazeny modernějšími vozy řady M152.0 (řada 810).
Pohon zabezpečoval dvanáctiválcový naftový motor Tatra T111, typ T 301 s čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou německého původu Mylius.
TECHNICKÁ DATA:
Výrobce: Tatra Kopřivnice a Vagónka Studénka
Rok výroby: 1948-1956
Motor: druh - čtyřtaktní s přímým vstřikem paliva
typ - TATRA 111 - T 301
počet válců - 12 do V
vrtání/zdvih - 110/130 mm
otáčky - 1 600 ot/min
výkon - 112 kW (155 koní)
chlazení - vzduchové
Přenos výkonu: mechanický
Délka: 12 100 mm
Hmotnost prázdného vozu: 16 200 kg
Počet míst k sezení: 48
Uspořádání pojezdu: A 1 (jedna náprava hnací, jedna náprava běžná)
Maximální provozní rychlost: 60 km/hod
Přezdívky: Hurvínek, Kredenc, Splašená bedna
Zdroj : Internetový technický magazín, autor Ivan Procházka.
Ukázka ze šmikajdy, tedy jen náhled na vystřihovánku, zatím.
Pár slov závěrem tohoto příspěvku.
Rozhodl jsem se, že už v tom modelaření půjdu v drtivé většině cestou autorského modelu. Je to cesta nesmírně náročná na čas, ale nikdo z etablovaných firem není schopen nabídnout železniční modely československých drah. Je to škoda, protože si myslím, že naše lokomotivy a další železniční dopravní prostředky patří k těm hezkým a není se za co stydět. Jen práce na tomto motorovém vozu v počítači mi zatím zabraly skoro rok a další čas se tomu budu věnovat, protože šmikajda ještě není úplně hotová.
Proto bych chtěl poznamenat, že se asi velice těžko podaří dodržet nějaký týdenní interval v reportech ze stavby, spíš bych to viděl na 14-ti denní interval, kdy týden zabere kreslení a týden vytváření modelu, či spíše lépe řečeno jeho části. Nehledě k tomu, že letošní zimu jsem dostal fajnový úkol, totiž udělat generální opravu interiéru lodi, s kterou vozím návštěvníky Máchova jezera a nejsem schopen odhadnout, jak časově náročná ta práce bude. Jen pro zajímavost, loď je dlouhá 30 m, váží 65 tun a pojme 250 lidí.
Ještě bych chtěl poznamenat, že model není konkrétní číslo vozu, je to pojato všeobecně, tedy typ motorového vozu, protože v současné době tyto vozy vlastní, či je mají propůjčené různé spolky a organizace a jejich udržba zapříčinila to, že jsou udržovány a opravovány dle možností toho každého spolku či organizace a je tam mnoho rozdílů u každého jednoho motoráčku. Samozřejmě, pokud si někdo bude chtít postavit přímo konkrétní vůz a tuto šmikajdu použije jen jako základ, je to naprosto v pořádku a z mé strany s tím není žádný problém. A až bude model hotov, tak jej samozřejmě nabídnu široké modelářské veřejnosti jako free model. Tak, s chutí do toho a půl je hotovo.
Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )
Re: Motorový vůz M 131 "Hurvínek" (Balu11) 1:25
Ja si na tvoje fotky počkám rád aj tých 14 dní, budem strihať meter
Teším sa, zaujímavá predloha, a v tvojom spracovaní určite bude na čo pozerať.
Teším sa, zaujímavá predloha, a v tvojom spracovaní určite bude na čo pozerať.
Re: Motorový vůz M 131 "Hurvínek" (Balu11) 1:25
Balu, tak toto budou "ostře sledované vlaky" Držím palce.
- pokryschin | 49
- Príspevky: 58
- Meno: jaro
- Bydlisko: martin
Re: Motorový vůz M 131 "Hurvínek" (Balu11) 1:25
tiež sa neviem dočkať tvojich reportov,budem určite sledovať
Re: Motorový vůz M 131 "Hurvínek" (Balu11) 1:25
Výborne. Zase budem mať pri čom tráviť rannú kávičku v práci. No každopádne predloha vynikajúca, to musí zaplesať srdce každého vláčkara. Verím, že v tvojom prípade to bude poriadna "šmakuláda". Teším sa a dávam si toto vlákno do merku. A samozrejme držím palce a fandím nech to ide podľa predstáv!
Re: Motorový vůz M 131 "Hurvínek" (Balu11) 1:25
Tak a je to tady . Měl jsem možnost vidět tento budoucí projekt na vlastní oči, a můžu otevřeně říct, že se máme skutečně na co těšit. Jsem velice zvědav, jak se s tím popasuješ, tak držím palce, ať se ti stavba daří .
Re: Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
Vau, tak uz je to tu. Na tento projekt som velmi zvedavy
Velmi rad by som tiez lepil testovaci model, ale zial minimalne do decembra nebudem mat cas (potom sa zmeni grafikon a turnusy).
Velmi rad by som tiez lepil testovaci model, ale zial minimalne do decembra nebudem mat cas (potom sa zmeni grafikon a turnusy).
Lepim preto, ze ma to bavi, tak ako ma to bavi a to, co sa mi paci.
Normálne je vlastnit (viac) originál(ov).
Normálne je vlastnit (viac) originál(ov).
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7431
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
Aj ja sa tesim na novy zimny serial od Baluho! Drzim palce, nech z toho vznikne dalsia spickova smikajda
Re: Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
Zdar,
Tak parada. Mna hned napadol film Kalamita, nebol to ten isty? Zasnezena krajina a hudbicka.... Inac, hlasim sa ked bude moznost pripojit sa. I ked tempo bude svojske, ale mna naplna to robenie, tak snad to neva.
Zdar, M
Tak parada. Mna hned napadol film Kalamita, nebol to ten isty? Zasnezena krajina a hudbicka.... Inac, hlasim sa ked bude moznost pripojit sa. I ked tempo bude svojske, ale mna naplna to robenie, tak snad to neva.
Zdar, M
Zilinsky primat(or) v starej forme. Aj Anicka z Cadecky:)
https://www.youtube.com/watch?v=MaR3eZJEQIs
A dalsi Janko:
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbMWQF1o
https://www.youtube.com/watch?v=MaR3eZJEQIs
A dalsi Janko:
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbMWQF1o
Re: Motorový vůz M 131 - Hurvínek /balu11/ 1:25
Ano aj v Kalamite jazdili na Hurvinku
Lepim preto, ze ma to bavi, tak ako ma to bavi a to, co sa mi paci.
Normálne je vlastnit (viac) originál(ov).
Normálne je vlastnit (viac) originál(ov).
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný