Tw29 /Modelik/ 1:25

Moderátori: Fito, Oliver

Užívateľov profilový obrázok
haluska | --
Príspevky: 46
Bydlisko: vycapy opatovce

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa haluska » 23 Mar 2019 19:29

Paráda Oliver,mne sa páči ťa opretá lopata, ktorá tomu dodáva šmrnc.

Užívateľov profilový obrázok
Trak-Tor | 51
2K+
Príspevky: 3654
Meno: Juraj
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Trak-Tor » 23 Mar 2019 21:57

Vyzerá to super!
:)
-- Ani budúcnosť už nie je to, čo bývala... --
Moja galéria

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Oliver » 31 Mar 2019 19:17

Vďaka páni! :big smile:

Report
FINÁLNA MONTÁŽ #4 - KABÍNA

V poslednom príspevku som avizoval, že budem uzatvárať kabínu a že sa pravdepodobne pri tom zapotím. Našťastie to nebolo až také zlé ako som predpokladal.

Postupoval som tak, že som si bočné steny kabíny nalepil k čelnej a na záver som lepil zadnú stenu. Naplno som sa presvedčil o nie dobre zvolenom postupe, nabudúce už asi tie steny budem farbiť naraz a zlepené. Mal som dosť čo robiť, aby som ich ako tak kolmo dal k sebe. Myslím si však, že po opravách to nie je až tak do očí bijúce. Aj keď z bokov pri pohľade najmä zospodu je vidieť presvitajúce svetlo.
S čím som ale nerátal je to, že mi vznikla asi 1mm široká medzera medzi interiérovou farbou a čiernou farbou na zadnej časti mašiny. Zle som si musel pri jej farbení vymerať priestor. Tento problém som vyriešil tak, že som si páskou zamaskoval interiérovú farbu a zbytok som jemne dorobil štetcom. Na záver som to celé pretrel tmavým odtieňom suchého pastelu. Keby kabínka bola otvorená, dosť by to bilo do očí, ale keďže je pekne zatvorená, nie je to až tak vidieť. Povedal by som, že skoro vôbec (samozrejme ak o tom viete a pozriete sa dnu, nájdete to).
Čo sa naopak veľmi osvedčilo boli okná, resp. spôsob ich výroby. Dokázal som ich spraviť aj bez pracného maskovania čím som si ušetril kopec roboty a nervov.
Otvorený interiér si pýtal spraviť jeden rýchly záber.


Keďže sa zadná stena posúvala o zhruba 1mm dozadu, logicky som musel poupraviť aj zásobník na uhlie. Ten som si obalil potravinou fóliou a maskovacou páskou, nech ho moc nezašpiním a začal som brúsiť na papieri zrnitosti 400. Po pár ťahoch som dosiahol svoj cieľ.


Následne som zásobník dolepil na svoje miesto, prilepil som tiež pár drobností, ktoré som mal dovtedy bokom, pretože som sa obával o ich odtrhnutie. A v podstate mám s mašinkou hotovo. Mašinku som len rýchlo pofotil zo všetkých strán a viac som sa venoval fotkám doplnených dielov.




Všimnite si, ako dobre je vidieť každé zrnko prachu ..
S mašinkou mám teda hotovo a teraz sa idem pomaly vrhnúť na nejakú tú podložku.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa iconmaster » 31 Mar 2019 23:09

Lokomotiva vyzera krasne, ale trci z nej kabel a gratulovat ti idem az po tej spominanej podlozke :P
Jedine, co by som v tejto faze vytkol su tie biele obruce kolies - mozno sa to uz riesilo, ale nemali by byt trochu viac zaspinene? Predsa od tych kolajnic a brzd je tam kovoveho prachu az..

Užívateľov profilový obrázok
tatra813 | 28
Príspevky: 443
Meno: Peter
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa tatra813 » 01 Apr 2019 00:10

:dribble: klobúk dole Oliver :victory:
Jeden musí robiť vždy,to čo sa páči ostatným .. V suchom doku -> SCHARNHORST 1/150 ..... áno, mám doma laser

Užívateľov profilový obrázok
Marmat | 36
Príspevky: 857
Meno: Martin
Bydlisko: Stará Bystrica

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Marmat » 07 Apr 2019 22:22

Výborne, teraz je tá podlaha tak akurát.
Teším sa na to, ako si poradíš s podložkou. :victory:

Užívateľov profilový obrázok
Brzdič | 38
2K+
Príspevky: 2947
Meno: Ondra
Bydlisko: Brno

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Brzdič » 08 Apr 2019 10:29

Super.

Snad jen mi tam úplně nesedí ty lesklé bužírky drátů před budkou strojvedoucího, jinak. :dribble: :dribble: :dribble:

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Oliver » 25 Apr 2019 18:53

Chalani, vaše postrehy som sa snažil napraviť, ale nafotené ich zatiaľ nemám. Posledné týždne som sa hral s podložkou, a prečo to trvalo tak dlho objasním v tomto príspevku. Dopredu varujem, že to bude asi na dlhšie čítanie. Verím však, že možno celý tento postup pomôže niekomu pri stavbe svojej podložky, ale hlavne poslúži mne v budúcnosti, keď budem nejaké koľajisko vyrábať zas.

Zoberiem to pekne od začiatku.
Report
PODLOŽKA - ČASŤ 1/2

Už dlho, naozaj veľmi dlho som mal doma od Peťa vypálené tie drobné diely, ktoré držia koľajnice na podvaloch. Viem, pravdepodobne nie sú z obdobia používania mašinky, ale chcel som ich využiť. Nemal som vypálené kompletne všetky časti, niektoré som si vyrobil doma sám. Keď som mašinku dorobil, vymeral som si zhruba veľkosť koľajníc a tie mi tak isto Peťo ochotne vypálil laserom. Vychádzal som z veľmi často prezentovaného modelu BN2T Freudenstein od Modeliku, kde je podložka k tejto jednoduchej mašinke ako súčasť zošitu. Diely z prvého obrázku sú vypálené na základe pdf-ka čo tu bolo kedysi zavesené. No a keď som mal všetko doma, začal som postupne skladať a brúsiť.


Žiaľ, úplne som zabudol si zmerať tie prvé časti, ktoré som mal doma vypálené a tak som ich musel malinko upraviť (zúžiť), aby mi do nich pekne zapasovala koľajnica. Mal som to všetko vypočítané na 15 podvalov, neskôr som musel dodatočne dva kusy vyrobiť, pretože som potreboval aj 16-ty podval. V tejto fáze stavby som bol naozaj rád, že moje koľajisko nebude mať viac ako pol metra do dĺžky. Ďalej som lepil drobnosti znázorňujúce šróby, ktoré som pre istotu sekundovým lepidlom napúšťal, aby sa neodtŕhali (keďže boli z kartónu). A ďalej som prilepil ďalšie šróby, tentokrát z ivantoviek veľkosti 1,5mm. Lepil som ich do takej polohy, aby som koľajnicu pekne mohol vsunúť. Opäť som tieto minidieliky zafixoval sekundovým lepidlom. Celky som Tack-Itom prichytil k plastovej podložke a každý jeden kus som naimpregnoval nitrolakom. Následne som ich po stranách zbrúsil do roviny na brúsnom papieri zrnitosti 400. Spravil som aj 4 kusy spojok, z výroby ktorých ale fotky nemám.


Ako príjemné oddýchnutie od tých nano dielov som vcelku rýchlo z balzy zbúchal 15 podvalov. Hrúbka balzy bola 3mm. Rátal som s tým, že keďže budú obhádzané štrkom, nie je potrebné aby mali reálne hrúbku ako majú mať. Tým pádom by sa aj rezanie z balzy stalo náročnejšie. Ale ako to teraz píšem uvedomujem si, že po bokoch (kde sú podvaly zrezané, sa ukáže ich skutočná hrúbka).
Neskôr, ako som písal vyššie, som potreboval vyrobiť aj 16-ty kus. Hrany som jemne zabrúsil a miestami skalpelom "ošúpal", aby neboli podvaly hranaté. Samozrejme hneď som si to skúsil aj priložiť.


Tým by koľajnice ako tak boli hotové. Nasledoval základ položky. Ten mi naozaj veľmi ochotne doma vyrobil a zaslal LMD, za čo mu touto cestou verejne ďakujem. Škoda len, že ma neupozornil, že v prípade vlhkosti sa môže drevo ohnúť (mňa to vôbec nenapadlo .. ). S týmto problémom doteraz bojujem. Podložku som utrel od prachu, nalepil naň prvý kus styroduru, aby som zistil, že nie je vhodný a tak musel ísť dolu. O pár chvíľ neskôr som si všimol, že podložka sa ohýba. Niekoľko dní bola pod záťažou (aj v priebehu ďalších prác), bolo na nej 50kg záťaže. Pomohlo to, ale až po jej namorení a zalakovaní. Odvtedy sa ohýba len minimálne, ale aj tak sa tohto javu neviem zbaviť. Jej narovnávanie trvalo asi 3-4 dni.


Keď bol styrodur na podložke prilepený a podložka relatívne rovná, vytvaroval som do neho terén. Dlhšie som rozmýšľal, či dať mašinku pozdĺžne podložky alebo priečne. No napokon mi jej priečne umiestnenie prišlo atraktívnejšie a tak sa aj stalo. Z ľavej strany by som chcel mať taký briežok, z opačnej strany takmer žiadny. Tie tmavomodré fľaky vyžraté v styrodure sú od acetónu, ktorý neodporúčam na tvarovanie povrchu. Myslel som, že sa do neho zažerie len trochu, ale on prenikol v podstate až na drevo úplne dole. V pravom dolnom rohu bude umiestnená baterka a napájanie. Niekedy v tomto momente som podložku moril a lakoval, v snahe zabrániť jej krúteniu. Pod záťažou bola 3 dni.


Následne som styrodur olištoval z balzy hrúbky 2mm. Lišty som k styroduru pripevnil pomocou lekárskych ihiel. Keď herkules zaschol, ihly som vytiahol a pripravil som si cestu pre káble. Vyrezal som do styroduru cestičku pre slámku, v ktorej budú vedené káble od mašinky až do pravého rohu podložky. Slámku som do štrbiny prilepil a zarovnal som zbytok sádrou a nechal preschnúť. Na druhý deň som som si zriedil hustejšiu sádru, do ktorej som pridal piliny, herkules a trochu pastelu (ale keď som zistil, že na zafarbenie zhruba 3dcl sádry do zemitých odtieňov by som minul zbytočne veľa pastelu a s vidinou nasledovného farbenia podložky, viac som ho tam nedával). Touto zmesou som vytvaroval terén navôkol koľajníc. Na rovinkách som ho prstami "ucapkal" a kým sádra bola vlhká, vtlačil som do nej aj zopár kameňov. Celé som to nechal dôkladne preschnúť viac ako 24 hodín. Keď bolo všetko suché, orezal som lišty podľa ostatného povrchu a diery po ihlách som vyplnil špičkami ostrých špáradiel. Všetky lišty som z bokov a zvrchu prebrúsil brúsnym papierom zrnitosti 400. Do slámky som si vložil kus iného drôtu, na konce ktorého som dal špáradlá. To kvôli tomu, aby som ho omylom nevytiahol von a potom pracne nedával späť (najmä cez to kolienko od slámky), ako sa mi to už raz podarilo. Myslím, že teraz niekedy som tiež z vrchnej časti potieral lišty moridlom a lakoval.


Kamene sa mi páčili vo farbe prírodnej, tak som sa rozhodol ich potrieť maskolom a zamaskovať tak pred farbami. Lišty som krycou páskou a potravinovou fóliou zamaskoval tiež. Na farbenie zemského povrchu som použil všetky odtiene na druhej fotke nižšie. Výsledok je na tretej fotke. Chcel som pridať aj trochu wash, ale nakoniec ten mi zvýraznil úplne všetko, a preto som na druhý deň opäť (ale už len jemne) niektoré miesta striekal svetlejšími odtieňmi. Pri tomto opätovnom striekaní som niektoré veľmi svetlé kamene malinko strekol týmito svetlými zemitými odtieňmi.


Po odmaskovaní som si pomocou šablónky znázornil fixkou rohy miest, v ktorých budú podvaly a tie som herkulesom nalepil na podložku a na pár minút dobre zaťažil. Keďže vo finále budú obsypané kamením, mohol som si ich dovoliť farbiť až na podložke. Farba je namiešaná od oka. Použil som rôzne odtiene tmavej hnedej a čiernej olejovej farby. V tomto kroku dôrazne odporúčam využiť olejové farby. Prečo, vysvetlím nižšie. Prirovnal som koľajnice, odfotil, zvýraznil linky, podľa ktorých som koľajnice narezal a zabrúsil. Podľa rozloženia podvalov som prilepil držiaky koľajníc k samotným koľajniciam a nechal zaschnúť.


Nasledovala tá najzábavnejšia časť, na ktorú som sa moc tešil - obsypávanie kamením. Na imitáciu štrku mi Roman minulý rok v Nitre poradil využiť štrk, ktorý sa používa do WC pre mačky. A tak som s radosťou otvoril svoje 5 litrové vrecko kúpené za pár eur v Tescu, z ktorého som použil asi tak 2 dcl štrku. Ešte pred jeho nanesením som si ho na sitku osial na menší a väčší. Ten väčší som naniesol na potrebné miesta, upravil, niekde pridal, inde zas ubral. Na jeho lepenie som využil mnou už niekoľkokrát spomínanú zmes vody, herkulesu a kuchynského saponátu (dal som Jar, stačí ozaj malé množstvo). Na aplikáciu tejto zmesi som použil väčšiu plastovú pipetu. Šlo to od ruky a do pár minút som mal takto zalepené celé koľajisko. Aby som si nezapratal priestor pre káble, použil som opäť kúsok slámky. Výhoda použitia olejových farieb pri farbení podvalov spočíva v tom, že túto lepiacu zmes môžem použiť aj na podval a po jej odparení tam neostávajú flaky. Ďalšia výhoda je v tom, že v balení toho štrku sa nachádza aj trochu prachu a ten som si spolu s kamením naniesol na podvaly tiež. Vlhou tyčkou do uší šiel perfektne zotrieť a na olejovom nátere pod ním to nezanechalo absolútne žiadne stopy. Okrem toho majú podľa mňa naozaj dobré krycie vlastnosti a veľmi pekne pôsobia na dreve.


Prekvapenie na mňa čakalo keď štrk poriadne nasiakol. Vedel som síce, a aj na obale je to zdôraznené, že má veľkú absorpčnú vlastnosť, ale nečakal som ako sa to bude celé správať. Tento vlhký štrk zväčšil svoju veľkosť a doslova mi nakysol pod očami ako buchty v trúbe. Umiestnil som koľajnice na svoje miesto a zaťažil, aby sa pod nimi kamene nedvíhali. Na druhý deň, keď bolo všetko suché, kamene síce boli v normálnej veľkosti, ale tak sa k sebe prilepili, že mi vznikli veľké medzery, praskliny, ktoré som musel niekoľkokrát potom zapĺňať buď jednotlivo kameňmi a pinzetou alebo som opakoval vyššie opísaný postup lepenia, ale len lokálne. Miestami som medzery zapĺňal aj tým drobnejším štrkom. Prekvapenie číslo dva nastalo na druhý deň, keď aj táto opravná várka uschla a ja som si v koľajisku našiel opäť ďalšie medzery a trhliny. Nepomohlo ani použitie hustejšej zmesi, kde som nedával toľko vody.


Tak som sa rozhodol tie najväčšie diery zaplniť jednotlivo kameňmi s pinzetou, lepil som ich už len obyčajným herkulesom. Ostatné štrbiny mi poslúžia ako vodiaca linka na sadenie trávy. Aspoň bude nasadená úplne randomne. Zaplátanie týchto dier mi zabralo tiež niekoľko modelárskych seánsií. Ak by niekoho napadla myšlienka, ako tomu predísť, tak by to bolo super.

Farbenie koľajníc bola posledná vec, ktorou tento príspevok ukončím. Koľajnice, až na tie držiaky, sú impregnované sekundovým lepidlom (ešte v aršíku), prebrúsené. Nepoužil som žiadny surfacer, nič. Rovno som ich takto "surové" farbil a to štetcom syntetickou farbou Revell #83 Rust. Ako základ to bohate stačilo aj štetcom (pištoľ by nedofúkla úplne všade). Následne som ich rýchlo strekol tou istou farbou z oboch strán, akési zjednotenie farebného povrchu. Keď farba uschla, zalakoval som ich AKRYLOVÝM lakom. Použil som matný lak, ako rovno finálnu vrstvu.


Akrylový lak je použitý cielene a to kvôli washu z olejových farieb, resp. terpentínu, ktorým som farbu stieral. Slúžil ako ochrana syntetického podkladu, ktorý by sa inak vplyvom terpentínu a čistenia olejov pomaly zotieral. Na wash som použil opäť tmavé odtiene čiernu a tmavú hnedú. Nejak som si nerobil starosti s množstvom .. nakoniec som to celé vyutieral do požadovaného výsledného vzhľadu. Na druhý deň som detaily zvýraznil drybrushom. Farbu som použil opäť syntetickú Revell #83 Rust, ale tentokrát s prídavkom kvapky bielej Revell #5 White. Drybrushom som prešiel aj koľajisko. Použil som rôzne odtiene tmavých šedých farieb a antracitovú čiernu Revell #9.


Takto opracované koľajnice som prilepil k podvalom a poriadne na pár minút zaťažil. Na lepenie som použil výhradne herkules. Keď boli spoje pevné, pridal som trochu štrku aj na podvaly a tam kde sa mi to hodilo a opäť som ich lepil zmesou ako som spomínal vyššie. Nechal som to celé poriadne preschnúť a zatiaľ som si pripravoval farbu na finálne "dotónovanie". Cieľom bolo trošku zjednotiť celé koľajisko. Na mnohých tratiach som si totiž všimol akoby hrdzavý odtieň farby v celom koľajisku, včetne štrku. Tak som zmiešal odtiene farieb vyobrazených na fotke nižšie a skúšal som experimentovať. Do hnedej Tamiya XF-10 Flat Brown, som pridal pár kvapiek čiernej XF-1 a naozaj veľmi malé množstvo lesklej farby X-6 Orange. Výslednú farbu som veľmi výrazne zriedil riedidlom X-20A, aby som mal viac menej len zašpinené riedilo a dal do pištole. Koľaje som z oboch strán nieľkokrát strekol zľava doprava. Následne som si namiešal o niečo svetlejší odtieň farby, z rovnakých 3 farieb, a tým som prešiel celé koľajisko, aj štrk. Keď farba uschla, čo bolo akurát kým som vyčistil pištoľ, nastrúhal som trochu z grafitovej ceruzky a týmto práškom som potrel vršok koľajníc. Zašiel som aj trochu do strán samozrejme a na aplikáciu som použil tyčky do uší.


Keď som si upratal, celok som rýchlo pofotil kým sa kvôli dobrému svetlu dalo (aj tak som ho už nevymákol).


A tu sa nachádzam dnes. Verím, že som nikoho tým textom neuspal a že sa nájde niekto, kto to dočíta až sem.
Koľajisko je v podstate hotové, teraz pôjdem poriešiť zvyšok podložky - zeleň a mám v pláne spraviť aj menšiu železničnú značku.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 49
Admin
Príspevky: 5503
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Fito » 25 Apr 2019 21:22

sánka dole.
:jawbone:

vymakaná robota, dočítal som až do konca, a k tomuto veru nemám ďalších pripomienok :wink:
...The one who finished the Kriegslok.....................|Blog||Gallery

Užívateľov profilový obrázok
Jene | 57
Príspevky: 880
Meno: Jano
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Jene » 25 Apr 2019 22:18

Poctivo som aj ja prečítal celý report a veru nenudil som sa... :big smile: Report znova perfektne spracovaný ako je u teba zvykom. Podložka vyzerá nádherne... :victory: S tou balzou použitou na podvaly je dobrý nápad, len sa mi zdajú krátke, ale ak sú súčasťou modelu tak to asi má byť. U nás sa používajú aj na úzkokoľajke normálne podvaly len s upraveným rozchodom, aspoň čo som videl na čiernohronskej železničke. Kvôli tej nasiakavosti WC štrku ja používam preosiaty akváriový štrk.

Návrat na "Železničná technika // Railway"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní