Na fóre rovnakú betu prezentoval nedávno mimapnd a tiež Fito, z ktorého vlákna si s dovolením požičiam niekoľko málo slov a fotiek o predlohe.
Parný rušeň 498.1 alebo aj Albatros 1 bol rad parných rušňov vyrábaných v 50. rokoch 20. storočia v Škode Plzeň. Vyrobených bolo 15 rušňov, ktoré technicky vychádzali z radu 498.0. Technické vylepšenia úspešného predchodcu posunuli tieto rušne na konštrukčný vrchol parných lokomotív v Česko-Slovensku a boli nasadzované na diaľkové rýchlikové trasy Praha – Žilina – Košice, Praha – Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Košice, s mesačným dosahom až 20 000 km, až do roku 1973.
Rad 498.1 bol trojvalcový rušeň s pojazdom 2´D´1´ a 5-osovým tendrom 935.2 a bol vyrábaný v rokoch 1954 až 1955. Oproti svojim predchodcom radu 498.0 mal väčší kotol, prevzatý z radu 556.0 a teda aj zvýšený výkon, ktorý umožňoval ťahať 1000 tonový (nákladný) vlak rýchlosťou takmer 100 km/h. Rušeň 498.106 dosiahol 27. augusta 1964 na skúšobnom okruhu pri Velimi rýchlosť 162 km/h, čo je rýchlostný rekord našich parných rušňov.
Prihadzujem pár fotiek predlohy:
Report
Do rúk sa mi ešte začiatkom roku dostali dva hárky formátu A3 a niekoľko listov návodných kresieb pre všetkých 10 celkov (z toľkých sa skladá celý predný vozík). Dalo by sa povedať, že je to taký malý model sám o sebe. CELOK č. 1
Kvôli lepšej prehľadnosti som sa rozhodol, že budem stavbu prezentovať rovnakým spôsobom ako Fito - tzn., že upload bude vždy po dokončení celku. Celok číslo 1 sú kolesá, ktorými som začal.
Nemám nafotený celý postup, ale len niektoré momenty. Ako prvé som si na druhý pokus z temperových farieb namiešal (podľa môjho názoru) celkom trefné odtiene červených farieb (zatiaľ ale naostro odskúšaná len tá bledšia na kolesách).
Z čoho som bol menej nadšený je papier. Neviem či je to tým, že som vyšiel z cviku, ale mám dosť problémy s hranami papiera. Zdá sa mi, že s papierom od Poliakov sa pracuje o niečo lepšie. Ale nechcem pindať, pracujem s tým čo mám ..
Začal som obrubami kolies, ktorých výrobný postup nafotený nemám. Fotiť som začal až pri príprave stredových bubnov, kde vonkajšia obšívka (ten prúžok) je kratší. Túto chybu zaznamenali všetci betatesteri a autor o nej vie. Pre lepšiu manipuláciu som do každého vlepil zmotaný kancelársky papier. Na vzniknutú medzeru som použil zápas koloru, ktorý samozrejme nechýba ani v tejto vystrihovačke.
Na to, aby človek mohol lepšie nalepiť lúče kolies, Miro vymyslel veľmi dobrú pomôcku, ktorú som veľmi ocenil. Aj napriek pôvodnej výstrahe, že by nemusela byť úplne presná, mne úžasne pomohla.
Za pomoci šablóny vznikol prvý prototyp kolesa mojej bety. Bol som nadšený, ako sa so šablónou pracovalo. Nadšenie ale rýchlo vystriedalo vytriezvenie keď som zistil, že bubón som nalepil opačne. Jeho červená časť má byť zadná stena .. tento kix budem opravovať až na záver.
Pri ostatných troch kolesách som si dal sakra pozor, aby sa nezopakoval predchádzajúci kix. Lúče som lepil tak, aby som minimalizoval viditeľnosti spojov obšívkových prúžkov bubna a obruby kolesa. Vonkajší obvod dielu 1k (ten úplne vzadu) nie je schválne retušovaný, pretože predpokladám, že pri manipulácii by došlo k poškodeniu retuše. Takže to si nechávam na záver.
A to je v podstate kompletný celok (celky) číslo 1.
Musím sa priznať, že po viac ako roku, počas ktorého som čistostavbu nerobil, som mal zo začiatku čo robiť, aby som to "dostal do rúk". Z tohto dôvodu som rád, že som sa zhostil tejto bety, pretože to bude dobrá rozcvička pred ďalšou čistostavbou. Tým samozrejme nechcem povedať, že ju odfláknem!
Tiež by som sa chcel Mirovi ospravedlniť za oneskorený začiatok bety, ktorý vznikol v dôsledku sťahovania (osamostatnenia sa). Do Nitry to zrejme nestihnem, ale prinesiem čo budem mať.