Ahojte kamarádi,
před pár léty jsem dokončila stavbu své dosud nejhezčí plachetnice Sovereign of the Seas a zvažovala, zda ještě někdy v budoucnu najdu vhodnou předlohu, která by se mi líbila stejně. Nádherných lodí existuje celá řada, přesto jen k minimu z nich existují solidní plány a přesné informace. O to je však větší výzvou pustit se do stavby a dohledávat informace o konstrukci, výstroji i takeláži..... Spojit dohromady zábavu i vzdělávání mne vždy bavilo, takže jsem se rozhodla podniknout další "skok do neznáma" a začít s projektem nádherné plachetnice Royal Katherine z roku 1664. Model ztvárním s největší pravděpodobností v měřítku 1/55, což mi dává možnost mnohem větší propracovanosti detailů včetně honosné výzdoby a také co nejlepší řemeslné provedení modelu, minimálně na takové kvalitativní úrovni, jaké jsem dosáhla při stavbě Royal Caroline.
K lodi nemám přesné plány, budu tedy vycházet z konstrukčních prvků jiné plachetnice - HMS Sussex, které budu upravovat, a také z odborné literatury, kterou mi kdysi doporučil Kpt.KL. Hodně mne naučil a jeho odborné a neocenitelné rady bych chtěla zúročit i u této stavby.
Budu vděčná za jakékoliv náměty a připomínky z Vaší strany, které by mi pomohly dopracovat se k co nejlepšímu výsledku ať už po stránce řemeslného provedení, tak i po stránce věrnosti modelu vůči skutečné předloze.
Royal Katherine budu stavět v podobně, jak vypadala po přestavbě z let cca 1667-1668:
Dle informací, které jsem našla na netu, nechal Royal Katherine postavit anglický král Karel II., po jehož manželce nese plachetnice své jméno. Stavitel lodi byl Christopher Pett, syn Phinease Petta - stavitele Sovereign of the Seas. RK byla řadovou lodí 2. třídy, výzbroj tvořilo 84 děl, v průběhu své dlouhé kariéry prošla řadou úprav a byla přestavěna a přejmenována na HMS Ramillies, nicméně o její podobě z pozdějšího období nemám informace.
Zda jsou uvedené informace založené na skutečných faktech, netuším, takže pokud máte přesnější, klidně mne opravte.
Našla jsem rovněž kresby RK, které se vzájemně liší:
Při stavbě modelu zůstanu u osvědčených materiálů i postupů, hlavní materiál bude karton a papír, přesto u tak velkého modelu budu muset použít dřevěné nosníky, aby se konstrukce zpevnila.
Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.
HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Moderátor: Fito
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Vzhledem k tomu, že neexistují přesné plány, bude kostra modelu vycházet z plánů HMS Prince a HMS Sussex. Žebra a další díly kostry jsem vytvořila překreslením plánů Sussexu (kde jsou však dost fatální nepřesnosti se symetrií žeber a návaznosti rozměrů na různých nákresech)
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=17 ... 0#p1990405
a jejich úpravou na trojpalubník - dle Prince:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=17 ... 0#p1990405
a jejich úpravou na trojpalubník - dle Prince:
Doris
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
A přichází na řadu obšívka, na rozdíl od předchozích modelů je první vrstva položena horizontálně a tvořena užšími pásy:
Doris
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Rozdělení otvorů střílen na dolní palubě vycházelo překvapivě dobře, musela jsem vyřezat jen pětici žeber. Šablony pro levobok už mám taky připravené, takže to bude pěkně odsýpat. Hezky se začíná rýsovat i tvar zádě.
A následují další patra:
A následují další patra:
Doris
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Povedlo se mi uzavřít záď, kde jsem přidala poslední chybějící kousek. Ten je již opatřen hladkým černým kartonem, který se po impregnaci matným lakem bude polepovat proužky z fólie imitující dřevo.
Práce pokračuje na dolní palubě a obkládání stěn, rozhodla jsem se vše udělat v matné černé barvě, abych dosáhla lepšího optického výsledku, až budou uvnitř lafety (ponaučení z předchozích modelů). Všechno obkládám hedvábně matným černým kartonem tloušťky 0,5mm, takže se konstrukce ještě nepatrně zpevní. Přes celou délku trupu nyní prochází mohutné jádro, které svou vysokou pevností zamezí i sebemenším deformacím nebo kroucení poměrně dlouhého trupu. Troufnu si říci, že model bude srovnatelně pevný, jako by byl celodřevěný, byť dřevo je materiál mnohem ušlechtilejší a práci s ním budu vždy obdivovat.
Zkusmo jsem také osadila část střední paluby na úrovni bočních vstupů, kde bude model propracovanější a nejspíš tam zavedu i osvětlení, aby to pak bylo vidět. V této střední části jsem také zredukovala obvodové části žeber, z nichž zůstala jen nepatrná část a vnitřek trupu postupně vyplňuji kartonem a stěny zahlazuji. Na zádi je už připravená podlaha velké kajuty. Nebude v rovině s palubami ale bude někde mezi, což mi takto vychází i z dobové malby RK a také dle nákresů, které mi kdysi při stavbě SoS poskytnul Kapitán. Předpokládám, že ty podlahy v kajutách mohly být ve skutečnosti klidně o něco výše nebo naopak níže než dělové paluby. Výrazné úpravy zaznamenaly i pozice střílen a otvory pro boční galerie. Také jsem nepatrně zvýšila hrany trupu. Ještě to stále upravuji a přepočítávám, aby to vycházelo co nejlépe a odpovídalo předloze. Jakmile bude na trupu finální obšívka, už s tím nehnu.
Práce pokračuje na dolní palubě a obkládání stěn, rozhodla jsem se vše udělat v matné černé barvě, abych dosáhla lepšího optického výsledku, až budou uvnitř lafety (ponaučení z předchozích modelů). Všechno obkládám hedvábně matným černým kartonem tloušťky 0,5mm, takže se konstrukce ještě nepatrně zpevní. Přes celou délku trupu nyní prochází mohutné jádro, které svou vysokou pevností zamezí i sebemenším deformacím nebo kroucení poměrně dlouhého trupu. Troufnu si říci, že model bude srovnatelně pevný, jako by byl celodřevěný, byť dřevo je materiál mnohem ušlechtilejší a práci s ním budu vždy obdivovat.
Zkusmo jsem také osadila část střední paluby na úrovni bočních vstupů, kde bude model propracovanější a nejspíš tam zavedu i osvětlení, aby to pak bylo vidět. V této střední části jsem také zredukovala obvodové části žeber, z nichž zůstala jen nepatrná část a vnitřek trupu postupně vyplňuji kartonem a stěny zahlazuji. Na zádi je už připravená podlaha velké kajuty. Nebude v rovině s palubami ale bude někde mezi, což mi takto vychází i z dobové malby RK a také dle nákresů, které mi kdysi při stavbě SoS poskytnul Kapitán. Předpokládám, že ty podlahy v kajutách mohly být ve skutečnosti klidně o něco výše nebo naopak níže než dělové paluby. Výrazné úpravy zaznamenaly i pozice střílen a otvory pro boční galerie. Také jsem nepatrně zvýšila hrany trupu. Ještě to stále upravuji a přepočítávám, aby to vycházelo co nejlépe a odpovídalo předloze. Jakmile bude na trupu finální obšívka, už s tím nehnu.
Doris
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Druhá vrstva obšívky + začištění vnitřku trupu:
Mohutný, téměř 3,5 kg těžký trup už je kompletně připravený pro "výdřevu", několik vrstev karosářského plniče jsem přebrousila, aby byl povrch hladký a krásně rovný, horní část trupu jsem navíc překryla černou barvou a celé to uzavřela matným akrylovým lakem. Po opětovném přebroušení (už jen jemným smirkem) jsem nalepila bočnice - wales. *pozn. na fotkách je prostor mezi nimi čerstvě nalakován, takže se leskne a vypadá všelijak......
Výraznější změnu jsem musela udělat na klounu, který nyní více odpovídá předloze - malbě RK (ovšem i některým muzeálním modelům), a také se na něj bude lépe modelovat jezdecká socha, která nebude tolik zdeformovaná, jako na některých modelech, kde je kloun strmější. Dle potřeby ho později zkrátím.
Mohutný, téměř 3,5 kg těžký trup už je kompletně připravený pro "výdřevu", několik vrstev karosářského plniče jsem přebrousila, aby byl povrch hladký a krásně rovný, horní část trupu jsem navíc překryla černou barvou a celé to uzavřela matným akrylovým lakem. Po opětovném přebroušení (už jen jemným smirkem) jsem nalepila bočnice - wales. *pozn. na fotkách je prostor mezi nimi čerstvě nalakován, takže se leskne a vypadá všelijak......
Výraznější změnu jsem musela udělat na klounu, který nyní více odpovídá předloze - malbě RK (ovšem i některým muzeálním modelům), a také se na něj bude lépe modelovat jezdecká socha, která nebude tolik zdeformovaná, jako na některých modelech, kde je kloun strmější. Dle potřeby ho později zkrátím.
Doris
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
To je skoro ako za "starých čias".
Vitaj späť, Doris. A držím palce.
Vitaj späť, Doris. A držím palce.
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Vitaj Doris, som rád že si priplávala do nášho prístavu a teším sa na "úžasnou podívanou"
- Štefan Húska | 42
- 2K+
- Príspevky: 2624
- Meno: Štefan Húska
- Bydlisko: Saalbach Österreich
Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55
Doris je opäť tu, už som sa začínal báť ale milo ma prekvapila a vo veľkom štýle ako vždy.
Keď je model hotový, môžete ho postúpať :#)
Musím lepiť kým mám slinu
Musím lepiť kým mám slinu
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných