Ako som sa dostal k tomuto projektu
Ktori ma poznate dlhsie, tym nie je novinka ze som fanusikom techniky na specialnu dopravu. No cim dalej, tym viac dostavam chut aj k obvyklejsim predloham - teda ku klasickym supravam nakladiakov. Takto som sa zalubil aj do tohto navesu a cim viac som sa s nimi stretaval na cestach, tym viac som ho chcel zlepit. Chybali mi podklady a bil som hlavu o stenu, kedze davnejsie som mal moznost nafotit takyto naves vo firme, kde som brigadoval, ale nenafotil som ho detailnejsie a potom uz sanca nebola. Potom ma napadlo, ze davnejsie sa pytal aj Stevo Habanek na pripadnu stavbu tohto navesu. Tak som s nim nadviazal kontakt a ochotne mi poskytol fotografie a spravil dalsie o roznych detailoch, za co mu dakujem aj touto cestou. Neskor aj mne sa vyskytla moznost si nafotit takyto sklapac a tak som uz mal naozaj dokladne zdokumentovany original.
Hotovy model sa moze hodit napr. ku Scanii.
Nieco o predlohe
Francuzska znacka Benalu je uz 50 rokov etablovana na trhu a patri medzi spickovych vyrobcov celohlinikovych pripojnych vozidiel a nadstavieb. Lahka konstrukcia poskytuje vyssie uzitocne zatazenie, co je smerodajne v doprave. Najviac sa uplatnili na prevoz obilnin a ineho sypkeho materialu, s nizsou mernou hmotnostou. Vyhotovenie ale umozni prevoz paletovaneho tovaru v korbe, cim sa stava este flexibilnejsim. Vyrabaju sa v roznych dlzkach/objemovych variantach od 57 do 79 m^3.
Zakladne technicke udaje pre typ Optiliner 106:
- Objem korby 63 m^3
- Hmotnost prazdneho navesu 10,7 t
- Uzitocne zatazenie 23,3 t
- Vnutorne rozmery korby (d x s x v) 10 600 x 2480 x 2400 mm
- Celkova dlzka navesu 11 370 mm
Napravy: podla zakaznickej specifikacie mozu byt napravy hned od niekolkych vyrobcov, pruzenie je pneumaticke (vzduchove vankuse). Ja pouzijem nemecke napravy BPW s kotucovymi brzdami a tzv. balonovymi pneumatikami o rozmere 385/65 R22,5 na diskoch 11,75x22,5-ET0.
Korba: podlaha korby je odspodu zosilnena privarenymi vystuhami obdlznikoveho prierezu. Bocne steny su vyskladavane zo zvislych do seba zapadajucich profilov a hore uzavrete pozdlznym profilom. Zadne dvere je mozne otvorit o 270 stupnov a vrch je zaplachtovatelny. Na celnej strane korby sa nachadza lavka pre zaplachtovanie a kontrolu nakladu.
Hydraulika: korbu dviha jednocinny teleskopicky valec od firmy Hyva. Zdroj hydraulickej energie je zvycajne cerpadlo na prevodovke tahaca (PTO).
Priprava modelu v PC
Pripravovat som to zacal v poslednom rocniku VS a vyuzil som to na cvicenie kreslenia v Catii. Takze prvy model, co robim na zaklade 3D modelu, ktory som vytvoril. Ma to svoje vyhody voci 2D kresleniu, hlavne pre odhadnutie pripadnych kolizii dielov a lahsie korekcie v niektorych pripadoch. Jednotlive diely ale uz pripravujem na tlac "starym" sposobom, teda kreslenim v 2D CAD-e, kde si viem natiahnut pohlady, rezy z 3D modelu.