Rezanie plotrom

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5273
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa iconmaster » 17 Dec 2017 22:57

Nazdar,

okrajovo sa tu objavili diskusie ohladne rezacieho plotra, no celkovo mi chyba tema venovana rezaniu plotrom. Predaslen viaceri uz vlastnime taketo zariadenie a bolo by vhodne sa podelit o skusenosti a mozno dat nejake tipy na pracu s nim resp. tipy na vyuzitie..

Asi najviac rozsirene su plotre znacky Sihouette typy Portrait (A4) a Cameo (A3):

Jedna sa o hobby-plotre za dostupnu cenu (ja som si svoj Sihlouette Portrait kupoval za 150€ dva roky dozadu). K plotru je dodavany celkom schopny program Sihouette Studio - nieco na styl graf. editora. Vyhodou softveru je, ze vie spracovat aj CAD subory *.dxf a vie automaticky rozpoznat obrysy z hociakeho rastroveho obrazka (je to fakt pecka)! K zakladnej vybave dodavanej k plotru patri aj rezacia podlozka s lepkavou vrstvu, na ktorej je mozne rezat aj papier resp. ine latky. Nastavenie rezania spociva v troch parametroch - vysunutie noza (nastavuje sa rucne otoceni ciapky nozika), rychlost (cm/s) a pritlak.

Pre zaujemcov odporucam tuto skvelu recenziu na stranke Modelplac.cz, ktora mi pomohla v rozhodnuti pre kupu:
http://www.modelplac.cz/pages/tipytool/silhouette.htm

Pomerne plodna diskusia ohladne tychto plotrov je aj na modelfore.cz, avsak je zamerana viacmenej iba na rezanie masiek:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=19&t=77580

Samozrejme kopu videi a tutorialov je mozne najst aj na youtube, staci len zadat nazov plotra..

Viaceri vidia v plotri narhadu rezania skalpelom. Mna osobne tato cinnost pri modelovani bavi, takze nemam plan prenechat ju masine. Avsak su situacie, kedy stroj to vie dat v lepsej kvalite (pismena, detaily, monotonne vzory) a rychlejsie. Okrem rezania dielov vidim moznost vyuzitia na vyrobu masiek zo specialnej folie, podobne ako plastikari. A v neposlednom rade sa to da vyuzit na rezanie samolepiacich folii na vyrobu napisov a pod., co sa zide aj inde nez pri modelarcine.

Takze tymto otvaram diskusiu, budem rad ked pridate vlastne skusenosti, postrehy a priklady na co ste pouzili rezaci ploter :wink:

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5273
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa iconmaster » 29 Aug 2018 23:46

Vidim, ze velky zaujem alebo snaha o podelenie sa o skusenosti tu neni, tak zacnem :haha:

Dnes mi ploter posluzil na vyrobu striekacich masiek pre plastovy Airbus A350, tak som pripravil nejaky mini-navod, ako na to.

Zacneme pripravou v programe Silhouette Studio, ktory je dodavany spolu s ploterom. Je to nieco ako graficke editory, robi sa v nom celkom jednoducho a intuitivne. Ako velku vyhodu vidim funkciu, ktora je schopna premenit aj rastrove obrazky na vektory - pre rezanie loga alebo nejakych napisov nepotrebujeme podklady kreslene vo vektoroch, postaci jpg alebo gif a pod.!

1. Otvorime subor s logom (idealne mat vacsie rozlisenie, pre dokonalejsie obkreslenie detailov, oblukov!):


2. V hornom menu vyberieme funkciu "Trace" (1), klikneme "Select trace area" (2) a oznacime oblast, ktorej kontury chceme dostat (3):


3. Aby sme obkreslili obrazec zvonka a kontrastne, odklikneme "High pass filter" a "Low pass filter"(4) a dame "Trace" (5):


4. Aj ked sa to na prvy pohlad nezda, mame obkreslene logo. Akurat si musime mysou posunut obrazok, aby sa to objavilo:


5. Teraz uz mozeme pracovat s obrysmi ako s vektorovou grafikou - teda dalej editovat podla chuti. V tomto pripade potrebujem nastavit rozmery, ktore som uz predtym overil tak, ze som tie loga vytlacil v mierke na papier a prilozil na model (foto 2,3):


6. Este obkreslime logo obdlznikom, pre lahsiu separaciu a naslednu manipulaciu po vyrezani. Zaroven moze to sluzit ako pomocka pre polohovanie masky:


7. Zrkadlovu masku na opacnu stranu lietadla ziskame velmi jednoducho - v hornom menu vyberieme funkciu "Replicate" (1) a zvolime sposob zrkadlenia (2). Odzrkadlene logo mozeme trochu odsunut od povodneho (foto 2):


8. Takto pripraveny podklad uz mozeme vyrezat. V menu "Cut settings" (1) si nastavime parametre rezania - mozeme zvolit zakladne nastavenie "Vinyl" (2) a nasledne doladit rychlost rezania (3) a hrubku materialu/pritlak (4). Mne sa na foliu osvedcila rychlost 2-3 cm/s (pre zlozite utvary 1 cm/s) a hrubka 5 pri nastaveni vysunutia noza na 2. stupen. Po nastaveni parametrov staci kliknut "Send to Silhouette" (5). Pred tym samozrejme ploter musi byt uz zapojeny a zapnuty a naladovana folia:


9. Foliu na vyrobu masiek som pouzil Oramask 810 (Orafol) a 10 cm siroku papierovu prenosku (od rovnakeho vyrobcu) na prenasanie masky na model:


10. Po vyrezani postupujeme, ako pri tvorbe beznych vyrezavanych nalepiek - najprv vyseparujeme motiv, teda odstranime tie casti, ktore maska nebude zakryvat. Na to sa mi najviac osvedcila pinzeta s ostrymi spickami:


11. Na masky nalepime prenosku (musime ju dokladne zahladit kartickou alebou podobnym predmetom), na ktoru mozeme tiez naznacit nejake pomocne ciary pre polohovanie masky:


12. Opatrne odlepime masku aj s prenoskou a prenesieme na model. Najprv nastavime spravnu polohu, az potom "prizehlime" k povrchu. Nasledne velmi opatrne odstranime prenosku a mozeme este raz dokonalejsie zahladit masku k povrchu:


13. Dokonale vymaskujeme cele okolie sablony a pripadne aj cely model. Tesne pred striekanim je vhodne este raz prejst kontury masky, hlavne na miestach, kde folia mala tendenciu sa odliepat alebo odstavat od povrchu. Potom mozeme nastriekat farbu:


14. Po uschnuti farby na dotyk, mozeme opatrne odmaskovat plochy. Masky odliepame opatrne, aby sme neposkodili ani podklad, ani kontury motivu:


15. Nechame farbu dokonale preschnut. Vyraznejsie kontury sa stratia po lakovani a lesteni:

Užívateľov profilový obrázok
Trak-Tor | 46
2K+
Príspevky: 2397
Meno: Juraj
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa Trak-Tor » 30 Aug 2018 09:59

Pekne, ico.
Vďaka. Nikdy nevieš, kedy sa to zíde.
:)
-- Ani budúcnosť už nie je to, čo bývala... --
Moja galéria

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5273
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa iconmaster » 17 Sep 2018 20:05

Dík Juraj! Veď práve - možno sa to zíde aj mne, keď to zabudnem po čase :haha: (fakt, neraz sa vraciam ku svojim príspevkom, aby som zistil, ako som to vtedy robil..)

Dnes jedna ďalšia mini-recenzia: tentoraz som sa pokúsil o vyrezanie drobných článkov reťaze, o čo ma požiadal Braintech. Sú fakt drobné a ako vidíte, je to už na hranici možností toho plotra. Vonkajšie obrysy ešte vyrezal fajn, ale tie dierky s priemerom 0,7 mm už velmi dobré nie sú..

Parametre rezania: rýchlosť 1 cm/s, prítlak 29, vysunutie noža stupeň 2.

Užívateľov profilový obrázok
atlon | 40
Pán laserov
Príspevky: 1553
Meno: attila
Bydlisko: Nitra, Levice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa atlon » 17 Sep 2018 20:23

možno keby skúsiš tú rýchlosť nižšiu ak sa ovšem dá nastaviť ešte nižšia rychlosť :wink: číííí?
Armin is the best

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5273
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa iconmaster » 17 Sep 2018 20:40

E-e, ako píšeš, to je minimálna rýchlosť. A zrejme nie je to tá čo limituje, ale skôr nôž a jeho "obratnosť v zákrutách".

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 43
Víťaz Foto mesiaca
Príspevky: 3930
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa Fito » 17 Sep 2018 21:57

Spravte to ako chcete, ale toto chlapi vyriešte.
Ja viem, načo sú tie články, a hlavne viem, koľko ich bude treba :P

Tak šup šup, nech to nemusíte potom vyrezávať ručne na Hvezdárni.

A k téme: veľmi zaujímavé čítanie, ja si viem použitie predstaviť hlavne pri rebrách, nemusel by som ručne rezať 1mm kartón, ale dal by som vyrezať na plottri 5x rovnaký diel a potom ho zlepil. ....

Užívateľov profilový obrázok
tatra813 | 23
Príspevky: 358
Meno: Peter
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa tatra813 » 17 Sep 2018 22:15

iconmaster napísal: Vonkajšie obrysy ešte vyrezal fajn, ale tie dierky s priemerom 0,7 mm už velmi dobré nie sú..


ja som mal zas opačný problém , keď som to rezal vonkajší obrys nebol asi taky pekny ako tvoj ale zas mal som dierku vo vnútri
Jeden musí robiť vždy,to čo sa páči ostatným .. V suchom doku -> SCHARNHORST 1/150

Užívateľov profilový obrázok
mimapnd | --
Fordsonman
Príspevky: 1572
Meno: M.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa mimapnd » 17 Sep 2018 22:30

tatra813 napísal:
iconmaster napísal: Vonkajšie obrysy ešte vyrezal fajn, ale tie dierky s priemerom 0,7 mm už velmi dobré nie sú..


ja som mal zas opačný problém , keď som to rezal vonkajší obrys nebol asi taky pekny ako tvoj ale zas mal som dierku vo vnútri

kedze vnutorna dierka je ok, ak by si zvacsil vonkajsie obrysy o nejake ten 0,1mm, tym by sa to nedalo napravit? inak tie clanky vyzeraju relativne pouzitelne.
wau. ked si to predstavim ako to ma byt :still dreaming:
Teraz:
Pred: Zeriav Ganz, Fordson F Road Roller, Fordson F Snowdevil,
Po: nejaky divny Fordson.
E-shop: http://www.papierovy-modelar.sk http://www.papershipwright.co.uk/

Užívateľov profilový obrázok
tatra813 | 23
Príspevky: 358
Meno: Peter
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Rezanie plotrom

Príspevokod užívateľa tatra813 » 17 Sep 2018 23:06

mimapnd napísal:
tatra813 napísal:
ja som mal zas opačný problém , keď som to rezal vonkajší obrys nebol asi taky pekny ako tvoj ale zas mal som dierku vo vnútri

kedze vnutorna dierka je ok, ak by si zvacsil vonkajsie obrysy o nejake ten 0,1mm, tym by sa to nedalo napravit? inak tie clanky vyzeraju relativne pouzitelne.
wau. ked si to predstavim ako to ma byt :still dreaming:



uvidime ešte to môžem poskúšať potom , skusim to jemne zvacsit a ubrat este rýchlosť a uvidíme
Jeden musí robiť vždy,to čo sa páči ostatným .. V suchom doku -> SCHARNHORST 1/150

Návrat na "Tipy a triky - Diskusia // Tips & Tricks - Discusion"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný