Kľud, je úplne jedno, ako sa to volá, hlavne že sa čo? Hlavne že sa bavíme.
Jožkin (alebo aj niekto iný kto vie odpovede na ťažké otázky), mám otázku vážnu technickú.
Vlastne viac otázok, ale veď ja to rozpíšem.
Vôbec mi totiž nie je jasné, ako sa táto rampa ovládala. Na obrázkoch je stav, ako je teraz "nakáblovaná v múzeu (tiež mám podozrenie, že je to tam naaranžované iba tak, aby tam čosi bolo):
Z obrázkov sa to dosť zle chápe, prikladám ešte jeden Brainechov náčrt (červené je lano, zelený štvorec je ten vodiaci oblúk)
Tak ako to je teraz zapojené, by to ASI fungovať mohlo, je to vlastne lano v slučke, vedené cez systém kladiek, a uchytené v jednom bode na vodiacom oblúku rampy.
ale:
1.
ako sa to ovládalo ?, keď to má názov že ručné, to sa krútil rukou ten veľký bubon (ten pod strieškou), alebo to bolo vyvážené tak, že rampár (závorár) proste iba rukou zdvihol rampu?
2. Prečo sa to potom volá
závory dvojdrôtové, keď tam je iba jedno lano ?
Závažný nedostatok jednodrôtového pohonu závor spočíval v skutočnosti, že v prípade poruchy pohonu zostali závory v otvorenej polohe. Jednodrôtový pohon tiež nebránil neoprávneným osobám manipulovať so závorami. Okolo roku 1880 sa preto začali po-užívať sklopné závory ovládané dvojitým drôtovodom, pri ktorom mali ramená závor nútený pohyb dole aj hore. Ešte i dnes fungujú na našich železniciach na viacerých miestach spoľahlivé dvojdrôtové priecestné zariadenia s predzváňaním sústavy „trojlístok“, konštrukčne pochádzajúce z rakúskej južnej železnice.
Presnejšie dodržiavanie stanovenej doby predzváňania zabezpečoval na našich železniciach po prvej svetovej vojne uplatňovaný rýchlostný pohon závor, ktorý znemožňoval skrátiť stanovenú dobu predzváňania rýchlejším otáčaním kľuky pohonu závor; najčastejšie používanými zariadeniami boli systémy Götz rakúskej Južnej železnice, Liberta 1922 a ČKD.
3.
čo je to ten "predzváňač" ? (je to v názve )
...Ak boli závory obsluhované z väčšej vzdialenosti, bolo treba upozorniť účastníkov cestnej premávky zvonením – tzv. predzváňaním. Až do konca 80. rokov 19. storočia bol pre tento účel obvyklý zvonček obsluhovaný druhým drôtovodom, nezávislým na obsluhe závor. ....
Edit: tak som si odpovedal na niektoré otázky, všetky múdre texty som prevzal z časopisu
"Semafór", 06/2011 Ani závora, ani rampa, ale
"Priecestné zabezpečovacie zariadenie" - hovorí to akási železničiarska norma