Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Moderátor: Oliver

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 11 Máj 2019 21:20

Vítám vás u stavby dalšího modelu.

Na úvod informace, proč po dvou zemědělských strojích následuje vojenské vozidlo. Nemohl jsem se rozhodnout do jakého modelu se pustím a tak jsem o výběr z archivu požádal manželku. Prohlásila, že by to chtělo nějakou tatrovku a vybrala právě tento model. Půjde tedy o můj první model od RW, ale věřím že se s ním úspěšně poperu. Naštěstí manželka nesáhla po T148, které také mám v archivu :D . Již jsem si procházel stavby na fórech a věřím, že to bude na první RW dobrá volba.

Informace k předloze:
Vlastní infromace žádné nemám, takže ideální bude vložit odkaz na stránku, kde je o tomto autě uvedeno více informací. Přijde mi zbytečné to sem celé kopírovat. Informace ZDE


Něco málo k plánované stavbě:
Určitě chci opět stavět čistostavbu a nebudu se pouštět do žádného přebarvování ani patinování. Jediné díly, které přebarvím, budou pneumatiky. K tomuto modelu mám také laserové dezény a už se těším, jak si vyzkouším práci s tímto doplňkem. Největší strach mám z retuše světle šedé barvy, ale snad se mi povede chytit odstín. Ze začátku mi asi bude také trochu dělat problém jiná tloušťka papíru, než byla u dvou modelů zemědělské techniky. Protože půjde o můj první RW, tak se budu držet návodu a nebude předbíhat a stavět celky na přeskáčku, mohl bych toho posléze litovat. Model plánuji dělat s interiérem. Také bych rád upravil přední světla a udělal nové majáky na střechu. Plány to jsou velké tak nebudu zbytečně zdržovat a jdu se pustit do práce.

Náhled originálu modelu:
Obrázok
Naposledy upravil/-a krejcak v 23 Feb 2020 23:22, upravené celkom 2 krát.

Užívateľov profilový obrázok
tom | 28
Príspevky: 1299
Bydlisko: Prešov

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa tom » 14 Máj 2019 16:46

keď predvedieš to čo s nakladačom tak to bude pekná stavba, ktorú sa oplati sledovať. držim palce :victory:

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2543
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa martin1807 » 14 Máj 2019 20:46

Teším sa na túto stavbu.:) Je to fakt jeden z tých jednoduchších modelov, ktoré ale vo finále je veľmi pekný.
Tak nech sa darí :bad smile: :still dreaming:
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 01 Jún 2019 23:01

Ahoj,

tak jsem konečně také pohnul s modelem a mohu ukázat začátek své práce. Snad nezklamu očekávání

Po dvou model agromodels, jsem si musel chvilku zvykat na jinou gramáž papíru a ze začátku mi to dělalo trochu problém (rýhování, "máčení" jazykem před kroucením - světla atd..). Také podlepování a slepování rub-líc je na papíru o menší gramáži odlišné a více jsem bojoval s kroucením. Po pár dílech se to srovnalo a snad to dál již bude v pohodě. Protože jde o můj první RW tak postupuji přesně podle návodu a dělám vždy jednotlivé celky. Aktuálně mám hotovu část 1 - nárazník a část 2 - rám. Trochu se stále peru s retuší světle šedé barvy, ale není to snad tak zlé (fotky to více vytahují). Celý model opět plánuji lepit bez chlopní.

1 - nárazník

Lepil se poměrně bez problémů a snadno. Myslím si, že se mi i povedlo pěkně chytit tvar a nikde jsem nenarazil na větší nepřesnost. V předním nárazníku jsou také světla, která jsem mírně upravil. Paraboly jsem vytvořil pomocí papíru potaženého hliníkovou folii a korálky jsem použil jako imitaci žárovek. Na fotce to moc nevynikne, ale ve skutečnosti se mi tam líbí. Na světla jsem přidělal folii. Přemýšlel jsem nad rýhováním folie, ale nakonec jsem se rozhodl pro "hladké" sklo. Nyní to již předělávat nebudu, ale nevidím to jako velký problém. Nyní několik fotografií světel a nárazníku.



2 - rám

Druhý celek, který je potřeba podle návodu sestavit, je rám. Četl jsem zde na foru několik rad, jak rám sestavit, aby se nekroutil. Rozhodl jsme se použít dřevěný základ a ten oblepit díly z vystřihovánky. Protože jsem doma neměl 2,5 mm balzu, tak jsem dřevěnou kostru vyráběl docela zvláštně. Vzal jsem kousek borovicové palubky, stolní pilu a vytvořil jsem si lištičku o tloušťce 2,5 mm a potřebné šířce - byla to sranda, ale prsty mám všechny. Následně jsem na takto vyrobené díly přilepil pomocí tyčkového Herkulesu papírové díly. Musím říci, že rám mám dostatečnou pevnost a také krásně drží rovinu. Po dokonalém proschnutí následovalo přilepení příček a zadního nárazníku. Ani u rámu jsem nenarazil na větší problém a vše zatím krásně sedí. Opět několik fotografií.



1+2 rám s nárazníkem

Nakonec jsem dokonale proschlé celky slepil dohromady a vše ještě zatížil, aby došlo k dokonalému vyrovnání rámu.



Zatím jsem s modelem spokojen a staví se dobře. vše sedí a vše je přehledné označené. Ještě musím doladit retuš a bude to fajn.

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 26 Jún 2019 23:30

Ahoj,

potřebuji poradit od zkušenějších na RW modely...

Pustil jsem se do 5. segmentu - disky. Zde jsem narazil na jeden problém, který je v mém případě snadno řešitelný (nevím však, která varianta je správně), ale ať to zde případně visí, kdyby se někdo do budoucna chtěl inspirovat.

Malinko jsem si upravil konstrukci disků - to mě nyní zachránilo... Ve vystřihovánce se mají čela disků podlepit kartonem a předpokládám, že kolem nich se má omotat plášť. Já zvolil opačný postup. Z kancelářského papíru jsem si umotal váleček, jehož výška je o dvojnásobek šíře papíru menší, než je šíře pláště disku. Předpokládal jsem, že slepím plášť a do něho zapadnou čela.

Nyní k problému a k otázce. Při zkoušce "nasucho" jsem zjistil, že rozměry čel nedovolí, aby čela byla omotána pláštěm (vznikne mezera cca 2 mm - viz. foto 1) - tuto konstrukci jsem však očekával podle symbolu podlepení. Naopak, když jsem opět "nasucho" sestavil plášť do požadovaného rozměru, tak čelo přesně tento vzniklý váleček uzavřelo - viz. foto 2. A moje otázka zní. Jak je to vlastně správně?
1) Mají se čela podlepit kartonem a podlepená uzavřít plášť? Když to uzavřu bez podlepení, vznikne mi chyba 2 mm (raději se tedy ptám)
2) mám plášť kolem čel omotat a vzniklou mezera ignorovat, protože se to schová do pneumatiky?
3) ignorovat podlepení a uzavřít čelem plášť? (viz. foto 3)

foto 1 Obrázok foto 2 Obrázok foto 3 Obrázok

Vím, že sice tento díl bude vidět minimálně, ale chci předejít případným problémům při nasazování pneumatik a některé výše uvedené varianty udělají rozdíl i několik mm

Předem děkuji za odpovědi.

P.S. Omlouvám se za kvalitu fotek - foceno mobilem při práci (pro představu to snad stačí)

Užívateľov profilový obrázok
Richibox | 33
Príspevky: 218
Meno: Richard
Bydlisko: Michalovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa Richibox » 29 Jún 2019 11:07

Ahoj, nemám síce veľké skúsenosti s RW modelmi, ale ja to robím nasledovne.
Zlepím plášte diskov na tupo. Z kancelárskeho papiera si narežem prúžky, ktoré následne namotám a vložím do zlepených plášťov. Následne to potom len uzavriem kruhovými dielmi. Snáď to z môjho nákresu pochopíš. Robím tak každé valcové diely väčších rozmerov.

Drawing: Илью́шин Ил-18 ČSA
Constructing: TATRA 815 CAS 32

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 29 Jún 2019 23:55

Ahoj,

děkuji za radu. Jak uvádíš tak tvořím snad všechny válcové díly - tedy já většinou namotávám proužky papíru na špejli a dostávám vlastně plný válec, na který jenom nalepím "víka". Nakonec jsem tuto metodu použil i zde.

I přes vysoké teploty se nyní z důvodu několikatýdenní dovolené dostávám k modelu poměrně často a díly začínají přibývat.

Začnu ale popořadě. Jak jsem již uváděl, stavím první RW a z tohoto důvodu raději postupuji přesně podle návodu. Líbí se mi číslování segmentů a rozdělení dílku pomocí písmenek.

3 - nosníky

Jako třetí celek jsou připraveny nosníky. Celkem se zde nachází 4 nosníky a z jejich stavbou jsem neměl žádný problém. Nosníky, a vlastně většinu dílů rub-líc lepím způsobem rozříznutí a následného slepení. Nepouštím se do ohýbání, abych měl pěkné hrany. U tohoto celku šlo o pohodou práci.




4 - nápravy

Nápravy jsem začal konstrukcí diferenciálů a manžet z 1 mm kartonu. Manžety jsem následně tuší natřel do požadované černé barvy. Nápravy bude tvořit drát o průměru 1,6 mm na kterém je vše zkušebně sestavováno. Díly 4k a 4p, které se mají natočit na nápravy jsem si malinko upravil. Vypočítal jsem si jejich délku na požadovaný průměr cca 3 mm a na tento rozměr je zkrátil. Na drátek následně namotal kancelářský papír do takového průměru, abych díly 4k (resp. 4p) přesně tyto vzniklé válečky obalil a nevznikl mi nikde zub. zatím jsou slepeny pouze váleček z diferenciálu a manžety, ostatní se pouze nasunuto na osičce. Zatím chybí krytky manžet, ale ty nalepím až nakonec, abych je při připevňování podvozku neulámal. Udělal jsem také klouby - přední nápravu zalepím napevno s mírně vytočenými koly. Nenarazil jsem na žádný výrazný problém, vše sedlo jak má.




5 - disky

Poslední segment, který jsem stavěl společně s výše uvedenými celky, jsou disky (bubny). Problémy, na které jsem narazil, jsem uváděl již výše a evidentně to není chyba tohoto modelu - při dalších model RW už s tím budu počítat. Jak jsem to tedy nakonec vyřešil? Hodně se mi líbila poznámka VaškaS (ještě jednou děkuji - více na českém foru) a možnosti redukce geometrie kol, při menším průměru těchto disků. Proto jsem se rozhodl udělat průměr disků podle délky pláště. Abych měl vše pevné, tak jsem všechny 4 disky vytvořil tak, že jsem si klasický kancelářský papír nařezal na pásky o stejné šíři jako je plášť disků a na výše uvedený drátek jsem postupně namotal váleček o takovém průměru, že jsem ho obalil pláštěm disků (na všechny 4 disky padla skoro celá A4). Proužky jsem vždy potíral lepidle, takže výsledek je opravdu pevný. Další zajímavá rada byla ohledně přilepení závěsů. Při podlepení závěsů jsem nechal karton o cca 1- 2 mm delší než dílek ve vystřihovánce a do válce s pláštěm jsem vyřezal požadované otvory. Následně jsem nasadil čelo a do otvorů zasunou a přilepil závěsy.




3 + 4 + 5

Nyní vše nechám pořádně proschnout. Po vytvoření celků 6 a 7 (převodovka a nosné roury) přijde teprve celek slepit, upravit délku osiček a připevnit na rám.



P.S.
Omlouvám se za kvalitu některých fotek, ale začal mi stávkovat foťák a nechce přijmou autofocus... musím na focení zapracovat.

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 05 Júl 2019 15:25

Ahoj,

opět jsem udělal další dva celky a pomalu se mi začíná podvozek rýsovat. Zatím to jde opravdu dobře a jsem zvědavý na další části, jestli bude vše takto pasovat.

Díly, které jsem aktuálně dodělal jsou převodovka a nosná roura. Hlavně rouru jsem malinko "vytunil", aby byl model pevnější a i se mi lépe podvozek lepil (lépe udržím geometrii - snad).


6 - převodovka

Převodovka se lepila velmi dobře a nenarazil jsem na žádný problém. Skládá se ze dvou velkých částí, které zatím drží pouze malý kousek oboustranné pásky. Vše je lepeno natupo bez chlopní. Je na ní pár míst, které bych rád u dalšího modelu udělal lépe, ale i tak jsem spokojen.




7 - nosná roura

Jak jsem uvedl již výše, tak jsem tuto část trochu zpevnil. Jako základ nosné roury jsem použil dřevěnou kulatinu o průměru 8 mm. Dvě hlavní části nosné roury jsem pomocí proužku papíru vytvořil tak, že jejich vnitřní průměr je právě 8 mm a pěkně to na kulatině drží. Otvor jsem udělal také do části převodovky a do každého z diferenciálů, kde kulatina začíná resp. končí. Otvor je také v nosnících. Tím, že otvory jsou cca přesně 8 mm, tak vše pěkně na kulatině drží a krásně tak mohu udržet geometrii. Začátek a konec roury je přilepen pouze na nosník (zde kulatina není). Po přiložení rámu na nosníky jsem až překvapen, jak přesně mi to sedlo a všechny 4 nosníky se přesně kryjí s označením místa přelepení na rámu.




celek ( 1 - 7)

Zatím je vše nasucho a slepené jsou pouze jednotlivé celky. Než se pustím do dalšího segmentu, kterým jsou ramena a tlumiče, tak celý komplet slepím dohromady (fotografie níže jsou před slepením) a nechám pořádně proschnout.



Po kompletním slepení celku se zaměřím na opravdu retuše, která se na některých hranách otřela.

Pro dnešek je to vše, přeji příjemné léto.

Užívateľov profilový obrázok
tom | 28
Príspevky: 1299
Bydlisko: Prešov

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa tom » 06 Júl 2019 15:38

ide ti to veľmi pekne. Geometria podvozku je na 1ku. Rovnako dobré sú aj príspevky v ktorých pekne popisuješ problémy na ktoré si narazil. len tak ďalej!

Užívateľov profilový obrázok
krejcak | 35
Príspevky: 60
Meno: Tomáš

Re: Tatra 815 VV 4x4 / Ripper Works / 1:32

Príspevokod užívateľa krejcak » 22 Júl 2019 22:54

Ahoj,

léto rychle utíká a po nocích je i trochu času na modely. Opět jsem zhotovil dva celky dle návodu. Nejdříve celek označen číslem 8 - ramena a tlumiče a následně celek 9 . tlakové nádoby a schůdky. Na výsledek mé práce a na detaily ze stavby, se můžete podívat níže.


8 - ramena a tlumiče

Největší práci určitě dají měchy, které se musejí podlepovat kartonem a následně skalpelem vyřezávat kolečka. U tohoto celku jsem narazil na pár problémů. První je v návodné kresbě, kde je chybně označen díl 8m, ale není to nic hrozného, protože zkutečný díl označený 8m nejde na uvedené místo nalepit ani omylem. Navíc na rámu je místo pro přilepení označené správné. Dále bych určitě doporučil udělat zadní tlumič delší, než je šablona 8z3. Následně upravit délku tlumiče přímo na délku až po připevnění měchů - já měl na první pokus tlumič dle šablony a něco málo mi chybělo. Vše je již napevno přilepené na rámu.



9 - tlakové nádoby a schůdky
Celek označen 9 jsou díly, které doplňují rám. Jde o tři tlakové nádoby, skříň na na baterii a schůdky. Z tohoto soupisu jsem měl největší respekt z tlakových nádob. Pročetl jsem zde na foru několik vláken a i s ohledem na vybavení dílny jsem k výrobě čel tlakovek použil plastovou šablonu kružnic a zvolil průměr 7 mm. Vše pak krásně sedělo - je důležité an čelech nechat i černé čáry, jedno jsem zkusil bez nich a nesedlo mi to. Následně jsem ještě kovovou kulatinou vše dohladil. Bateriová skříň byla taková hranatá jednohubka. Poslední jsem dělal schůdky. Ani zde jsem nenarazil na žádný výrazný problém. Zatím jsem je však nedával na rám, abych si je při další manipulaci neurval.




Nyní mám rozdělaný segment číslo 10, což jsou blatníky, a následně se již pustím do motoru. Stavba mě zatím baví a i pěkně odsýpá - někdy si to dělám zbytečně složité, ale jde mi o pevnost modelu (podlepování větších ploch - bateriová skříň, převodovka či motání proužků do všech válcových dílů).

Návrat na "Vojenská technika // Military Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní