po dlhšom čase som sa zas pustil do ďalšieho poliaka. Tentokrát som sa rozhodol z vojenskej techniky, resp. železnice presunúť do oblakov. Modelárov, ktorí to tu s lietadlami naozaj vedia je viacero. Ich práca ma natoľko fascinovala, že som sa pred zhruba 2 rokmi rozhodol zaobstarať si prvý (vlastne už druhý) model lietadla. Aktuálne sa mi v archíve povaľujú 4 modely lietadiel, takže ak sa tento podarí, určite neostane len pri ňom.
Model som kúpil spolu s kabínkou ešte v roku 2017 od Marmata. Z tých, ktoré mám doma mi príde najjednoduchší a z toho dôvodu padla voľba zrovna naň.
Prečo ide o môj druhý model lietadla? Keď som začínal s modelmi, tak som si kúpil Zero od Orliku, ale nanešťastie bol na kriedovom papieri a s tým sa mi veľmi zle pracovalo. V kombinácii s vtedy nešikovnými rukami (nie, že by teraz boli plne zručné!) a prakticky nulovými skúsenosťami to dopadlo, resp. nedopadlo. Model som po nejakom čase rozpracovaný odložil na neurčito do krabice a po pár rokoch úplne zahodil. Nepoužité diely som daroval kuratkooovi, ktorý v tom čase pracoval na rovnakom projekte. Do dnešných dní to bol jediný model, ktorý som nedokončil.
Samotný model má pár múch, takže nebude to bezproblémová jazda. A ako sa poznám, určite si pár nepríjemností zapríčiním aj sám. Ale ide o môjho prvého Halinského, takže sa aj dosť teším.
Ešte pridám dva odkazy na stavby skúsenejších, ktoré mám neustále po ruke:
Jolaus: http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f ... &hilit=E+4
Brzdič: http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f ... E+4#p11546
Report
Model som začal stavať na Štedrý deň. Tentokrát (prvýkrát pri poliakoch) som reálne začal postupovať podľa návodu a ako inak kokpitom. Keďže k modelu mám okrem kabínky a kolies aj laserom pálené rebrá, zloženie základných dielov kokpitu bola otázka niekoľkých desiatok minút. Ako prvé som začal prístrojovou doskou, zatiaľ bez úprav. Následne som diel č. 2 (podlaha kokpitu) rozrezal na tri časti (dúfam, že nie na úkor nepevnosti celého kokpitu) a každú samostatne nalepil.
Pokračoval som ako návod prikazuje drobnosťami vo vnútri kokpitu. Nie všetko je lepené napevno. Napríklad tie dve výstuže kokpitu, ktoré vedú do vrchnej časti prístrojovej dosky som zatiaľ nelepil.
Samostatnou kapitolou bola sedačka. Osobne nemám rád lepenie kuželových dielov a tiež takéto obojstranné diely, ktoré sa ešte navyše musia tvarovať do špecifických tvarov. Čo ma tiež trošku sklamalo bola čistota práce. Neviem či som sa neprecenil s výberom modelu, ale nejde to podľa mojich predstáv. Asi za to môže rok dlhá pauza od čistostavby a to mám za sebou betatest podvozku pre pána B. Aspoň sa naplno ukazuje, že sa mám ešte hodneeeeee čo učiť. Keďže si uvedomujem čo všetko bude, resp. nebude vidieť pri náhľade do kokpitu, snažím sa lepiť tak, aby časti, na ktoré oko dovidí boli spravené čo najlepšie, niekedy na úkor tých iných (príklad sedačka).
No a to je aktuálny stav. Trošku postrádam presnosť a vôbec, musím sa viac snažiť. Ja sa polepším!
Okrem toho som našiel aj niekoľko chybičiek:
- V návode je písané, že mám lepiť diely 3 - 3h, ale zatiaľ som našiel len diely 3 - 3e. Ani návodné kresby nevykresľujú diely 3f,g,h, takže predpokladám, že ide o tlačovú chybu.
- Na rebre W2 sú zlé označené naokolo lepené rebrá W2c + W23t. Ak tomu dobre rozumiem, rebro W23t je len jedno a je oblé. Správne (aj v návodnej kresbe je tak zakreslené) by tam mali ísť diely W23uL a W23uP. Tak isto na miesto zakresleného rebra W2c ide rebro W2a. V každom prípade návodovky nepustia a nedá sa spraviť chybu. Len som si to zaznačil a upozorňujem na chybičku.
- Diely 7aL a 7aP mi na oboch stranách prišli o 0,5mm kratšie, ale možno som len diely, ktoré sú nimi oblepené vyrezal o chlp väčšie.
- Čo ma ale najviac prekvapilo je to, že sa mi zdá, akoby obojstranne vytlačené diely neboli dobre obojstranne vytlačené. Vyrezal som ich už viacero a zatiaľ ani jeden nebol na 100% zrkadlový obraz.
Takže zatiaľ toľko.