Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Robert Blaschke | 63
Príspevky: 696
Meno: Robert
Bydlisko: teraz Košice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa Robert Blaschke » 10 Máj 2023 10:06

Aj rozmýšľam, či sa pridať do tejto diskusie... pretože všetko už tu bolo napísané. Je zaujímavé, že každý, kto nejaký papierový model už vytvoril, hovorí (píše) tie isté základné veci, ktoré sú aj mojou skúsenosťou. :wink:

Ale keďže sú tu nejaké otázky, tak skúsim stručne k nim:

Už ste sa niekedy pokúsili o vytvorenie vlastného modelu? Ak áno, akým spôsobom a ako to dopadlo? Ak nie, čo vás odrádza?
Áno, robím to už 50 rokov. Na začiatku nič moc, ale časom sa človek naučí. A teraz to dopadá už celkom dobre.

Za akých podmienok sa púšťate do tvorby vlastného modelu?
Na začiatku to chce iskru nadšenia. Následne už je to viac-menej len remeslo a vytrvalosť.

Aké podklady používate pri tvorbe modelov?
Kreslím si vlastné výkresy na základe fotiek. Čím viac fotiek, tým lepšie.
Neverím žiadnemu výkresu, ktorý si nenakreslím sám. :P

Akým spôsobom kreslíte vlastné modely?
Vystrihovačky kreslím v BricsCAD-e, čo je vlastne to isté, čo AutoCAD. A ak je niečo jednoduché, tak ani nevytváram 3D model.
Ak je niečo komplikovanejšie, vytvorím si "drôtený" 3D model a ten potom rozložím do plochy, manuálne.
Ale často si ku komplikovaným problémom najskôr vezmem papier a ceruzku a skúšam si celý ten problém naškicovať rukou - pomáha mi to lepšie si ujasniť situáciu, ktorú mám vlastne vyriešiť.
Môj postup je vlastne taký, že nemám najskôr celý model v PC, ale kreslím ho postupne - niekedy aj za cenu prerábok toho, čo som už vytvoril predtým.
(Príklad môjho postupu som ukázal v tejto téme: https://papermodelers.sk/viewtopic.php?f=81&t=6024
ale je pravda, že aj keď princíp sa nezmenil, tak niektoré postupy som odvtedy už vylepšil.)

Ak pracujete na PC, aké programy používate na tvorbu a úpravu dielov modelu?
BricsCAD (AutoCAD) na výkres a rozvinuté dielce a Corel Draw na vyfarbenie.

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu na spracovanie dielov a rôzne riešenia modelu?
Z toho, že som najskôr postavil modely iných autorov - väčšinou kopírujem postupy, ktoré sa mi páčia.
Ale niekedy robím aj netradičné riešenia - tie niekedy vyjdú, inokedy sa ukážu ako nezmysel a tak s tým prestanem a vrátim sa k osvedčeným postupom.

Aký model zvoliť na začiatok?
Taký, ktorý strašne CHCEM, CHCEM, CHCEM!!! :haha:

Máte nejaké dobré rady pre začínajúceho autora papieráku?
Nikdy sa nevzdávaj, prerábaj nepodarky, bez hanby kopíruj od druhých postupy, ktoré fungujú - a pritom stále lep to, čo navrhli iní, lebo aj to patrí k ceste učenia sa, ako na to.

Užívateľov profilový obrázok
spider | 32
Príspevky: 974
Meno: Stano
Bydlisko: Trenčín

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa spider » 30 Máj 2023 12:17

Myslím, že všetko ste už spomenuli, takže možno len dodám nejaké zaujímavosti.

Preferujem Rhino, no ak to človek nejaký ten mesiac/rok/roky nezapne, nie je to najjednoduchšie hľadať všetky funkcie a rozmýšľať, kde je ktorá ikonka/funkcia. Pravidelne pracujem v BIM softvéri Allplan. Je to architect/engineer soft, podobný ako Revit či ArchiCAD. No a keďže v tom programe robím stále a poznám všetky funkcie aj poslepiačky, tak som si minule skúšal kresliť nejaké diely aj tam. Funguje to fajn, dokonca je tam aj rozklad dielov, ale to by som v tomto programe asi nerobil. Každopádne, iba som chcel povedať, že model sa dá nakresliť takmer v hocičom, len sa musí chcieť. Jednu upršanú sobotu som si k tomu ráno sadol, že si nakreslím zopár dielov, čo sa mi nechcelo kresliť ručne a zrazu bol večer a mal som hotovú tretinu modelu :haha:
Postupne však znovuobjavujem Rihno a je to super. Samozrejme, výhody 3D modelu tu boli spomenuté. Prehľadnosť, prípadné návodné kresby a podobne.

Ešte tu padla dôležitá poznámka - nielen kresliť modely, ale aj lepiť. Na modeli je vidieť, ak je niekto "iba" autor modelu a nie je tak úplne aktívny modelár (alebo ani nikdy nebol), pretože diely môžu niekedy vyzerať dosť nelogicky a zbytočne komplikovane navrhnuté.

No a ešte dosť dôležitá vec - LOD, teda nejaká úroveň detailov, čo sa tak trochu spája aj s predchádzajúcou poznámkou, či je to reálne zlepiteľné. Dôležité je určiť si mierku a komplikovanosť. Ako sa hovorí, papier znesie všetko a platí to aj tu. Takto som sa raz babral s jedným detailom, namodeloval to úplne podľa predlohy a nakoniec som zistil, že to v skutočnosti bude mať tak 3 mm a z papiera to ani nie je možné urobiť pre danú mierku. To sú veci, čo si človek nie vždy uvedomí, ak je zažraný do roboty a baví ho to. Hlavne ak je človek detailista a perfekcionista, tak to môže byť niekedy až na škodu :(
правда у воді не тоне і в огні не горить
Working on: KrAZ 255b

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa iconmaster » 30 Máj 2023 21:18

Ďakujem páni za vaše príspevky a postrehy!

mimapnd napísal:Hľadanie poriadnych podkladov pre model je solidny a velmi ziaduci zaklad pre tvorbu modelu. 50%. Bez nich sa nepohnes. Obcas to zaberie viac casu ako samostatne kreslenie a lepenie, ale to zalezi, ako velmi si chcem ten model zlepit...

Toto je veru dobrá pointa! Ja občas o sebe už myslím, že som viac "zbierač podkladov" než modelár :haha: Ale baví ma to a natrafiť na zaujímavé, podrobné a užitočné podklady ma vždy poteší. Pravda, aj to hľadanie a systematické zbieranie podkladov je časovo dosť náročný koníček.
BTW - k tým podkladom asi niekedy dáme ďalšiu tému mesiaca, lebo je to na dlhšiu debatu.

Robert Blaschke napísal:Aj rozmýšľam, či sa pridať do tejto diskusie... pretože všetko už tu bolo napísané. Je zaujímavé, že každý, kto nejaký papierový model už vytvoril, hovorí (píše) tie isté základné veci, ktoré sú aj mojou skúsenosťou.

Určite je dobré sa pridať, ak traja budú tvrdiť to isté, tak to len potvrdí a zvýši dôveryhodnosť toho, čo tu odznelo :wink:

Robert Blaschke napísal:Môj postup je vlastne taký, že nemám najskôr celý model v PC, ale kreslím ho postupne - niekedy aj za cenu prerábok toho, čo som už vytvoril predtým.

Vidíš, toto je dobrý postreh, ktorý som aj zabudol pri mojom popise. Ak niečo kreslím cez 3D model, tak v tom prípade som schopný najprv navrhnúť celý (digitálny) model a potom rozložiť na diely a lepiť - takto som spracoval sklápací náves Benalu. Ale keď kreslím v 2D CAD-e, robím to tiež po častiach a podzostavách, niektoré detaily takto ľahšie dopasujem k už zlepenej zostave.

spider napísal:Ešte tu padla dôležitá poznámka - nielen kresliť modely, ale aj lepiť. Na modeli je vidieť, ak je niekto "iba" autor modelu a nie je tak úplne aktívny modelár (alebo ani nikdy nebol), pretože diely môžu niekedy vyzerať dosť nelogicky a zbytočne komplikovane navrhnuté.

Asi neexistuje autor modelov, ktorý by ešte v živote nelepil žiadny model. Ale určite je to výhoda, ak človek po sebe aj lepí, no možno to nahradí aj dostatočne úprimný a kritický betatester :P Každopádne je zaujímavé, že koľko autorov baví iba tvorba a lepenie nechávajú ďalším.

spider napísal:som sa raz babral s jedným detailom, namodeloval to úplne podľa predlohy a nakoniec som zistil, že to v skutočnosti bude mať tak 3 mm a z papiera to ani nie je možné urobiť pre danú mierku. To sú veci, čo si človek nie vždy uvedomí, ak je zažraný do roboty a baví ho to. Hlavne ak je človek detailista a perfekcionista, tak to môže byť niekedy až na škodu

Taktéto sa občas stáva aj mne :) Človek zoomuje o 106, pritom si neuvedomí, že ten detail už poriadne nevyreže ani laser, nieže ruka. Ale myslím si, že stále je lepšie trochu prehnať a niektoré detaily vypustiť či zjednodušiť v najhoršom prípade..

Návrat na "3D modelovanie // 3D Modeling"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný