Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Moderátori: Oliver, sony

Pravidlá fóra
Vyhradené pre plastikové modely. Zatiaľ bez triedenia do jednotlivých kategórii.
Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 01 Aug 2022 16:32

Ahoj,

začiatkom roku som zo zvedavosti začal sledovať rôzne modelárske videá na YTB, v ktorých ich autori dávajú dohromady modely motoriek v mierke 1/12. Dosť som sa do nich zapozeral, až som si po zdarnom konci s Mustangom povedal, že by som to mohol skúsiť aj ja, a tak netrvalo dlho a slová nasledovali skutky. Odbehol som si na výstavu do Trnavy, kde som si vyzdvihol svoju objednanú prvú motorku. Keďže sa do motoriek absolútne nevyznám, vybral som si tú, na ktorej som ako na jedinej v živote sedel (samozrejme nie na tejto pretekárskej, ale klasickej, slabšej cestnej). Motorky ináč sortujem len čisto podľa pocitu páči/nepáči, resp. na cestné a terénne, resp. aj na "harlejky". :haha:

Report
Zo začiatku ma trochu šokovala cena za jeden model, ktorá sa teda pohybuje v podstatne vyšších sumách ako som doteraz dával za modely, ale aj napriek tomu som si povedal, že to skúsim a zainvestoval som. S investovaním som to ale nechcel moc preháňať, tak som nekupoval žiadne upgrade sety ani kovové vidlice. Skrátka, tento model postavím len čisto z krabičky. Vo výbere ma podporil aj fakt, že modelárov čo robia motorky nie je až tak moc a ak som dobre pozeral, ani tu na fóre nie je žiadna.

Obsah stavebnice ma tiež prekvapil. Tá má len tri plastové rámčeky s dielmi (+ malý s priehľadnými dielmi) a samostatne vylisovaný predný kryt - masku. Okrem toho obsahom krabice sú samozrejme dve krásne pneumatiky, vinylová hadička na imitáciu rôznych hadíc a slušný počet skrutiek s malým magnetickým skrutkovačom. Okrem toho je tu jeden naplnený aršík dekálov a perfektne prehľadný návod, podľa ktorého to bude isto radosť lepiť (fakt mi sedia tieto návody od Tamiye).

Podľa toho čo som si zatiaľ preštudoval to vyzerá, že to bude najkomplexnejší model aký som zatiaľ lepil. Tak isto bude riadne prácny, minimálne čo sa týka farbenia. Niektoré diely (aj tie drobné) sú pokojne v troch alebo štyroch farbách, čo určite nebude jednoduché. Takže prekvapivý pocit z menšieho počtu dielov okamžite vystriedali myšlienky v akej postupnosti budem jednotlivé detaily farbiť. Od dokončenia Mustangu som si zadovážil nejaké handričky na leštenie a brúsenie, tak snáď sa mi podarí výsledný efekt posunúť zas o level vyššie.

Pôvodne som si myslel, že by som si naraz pripravil všetky diely a až následne by som ich začal dávať dohromady, ale keď som si poriadne preštudoval návod, zmenil som názor. Stavbu si zas radšej rozdelím do viacerých pomyselných celkov tak, aby som mal vždy na ich konci v rukách niečo hmatateľné. Začínam podľa návodu od základu - od motora, tak držte palce.
Naposledy upravil/-a Oliver v 28 Jan 2023 23:21, upravené celkom 1 krát.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
spider | 32
Príspevky: 974
Meno: Stano
Bydlisko: Trenčín

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa spider » 03 Aug 2022 08:03

Pekný výber, hlavne výrobca, Tamiya nikdy nesklame.
Som zvedavý aj na to, ako sa popasuješ s dekálmi.
A dodatočne všetko najlepšie k narodeninám! :victory:
правда у воді не тоне і в огні не горить
Working on: KrAZ 255b

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 04 Aug 2022 15:45

Na tie dekály som zvedavý aj ja, kritické sú vždy prvé dva. :haha:

spider napísal:A dodatočne všetko najlepšie k narodeninám! :victory:

Ďakujem. :girl:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 25 Aug 2022 10:46

Aby to nevyzeralo, že som len založil tému a nič nerobím, prikladám tu fotky aktuálneho postupu. V teplách, ktoré tu boli sa mi proste za modelom sedieť nechce, tak to trvá trochu dlhšie ..
Stavbu som si pomyselne rozdelil na niekoľko celkov a prvý z nich som včera dokončil. V stavebnici zatiaľ všetko perfektne pasuje, ale vlastne nič iné som ani nečakal. Akurát mňa už pomaly prechádza to nadšenie z plastu, takže sa pohrávam s myšlienkou, že po motorke by som už asi išiel konečne na papier. No uvidíme ..

Report
Postupujem podľa návodu, takže prvé diely boli diely motoru a základného rámu. Nie je ich moc, ale sú vo viacerých farbách, zväčša kovových, a tým pádom sa to pod lampou aj ťažšie fotí. Začal som tým, že po začistení som všetky diely v jarovej vode umyl a pripravil na striekanie surfaceru. Ten som zvolil klasický šedý, pretože pod kovové farby dávam najprv lesklú čiernu, tak nemalo význam použiť matný čierny surfacer. Po nastriekaní surfu som všetky diely prebrúsil a opäť umyl od prachu a zbytkov nečistôt z brúsenia.


Farbenie bola prirodzene najnáročnejšia úloha. Nemôžem povedať, že by to bolo ťažké, je to len náročné na čas a trpezlivosť. Prácne .. to je to vhodné slovo. Najzložitejšie bolo vymaskovať niektoré plochy, predovšetkým tú hliníkovú po obvode motora, a to najmä kvôli rôznym zakriveniam povrchu a vôbec jeho tvarom. Našťastie to nerobím prvýkrát, tak viem asi ako na to. Len pre predstavu: kompletné zamaskovanie motora a vymaskovanie plochy pre striekanie hliníkovej farby mi trvalo dobrú hodinu a pól. Používam výhrade pásky Tamiya a na mnohé miesta, kde je to jednoduchšie, dávam tekutý Maskol od Humbrolu.


Základný rám a na ňom nastriekaná X-18 Semi Gloss Black je zalakovaná pololeskom X-35. Pár drobností je v matnom laku a všetko ostatné je potom striekané lesklým lakom. Na niektoré diely som dával aj čierny wash, ale fakt len jemne, tak som si dovolil ho po vyschnutí nezalakovávať. Wash som pôvodne chcel dávať na viac dielov, ale proste sa mi tam nehodil .. Nakoniec som všetko gelovým sekundovým lepidlom zlepil dohromady. Niektoré šróby som zvrchu natrel štetcom striebornou farbou, hoci toto v návode nebolo, ale páči sa mi to tak viac.


Vo výsledku mi zostali dva celky - motor a základný rám, ktoré spolu držia na 4 drobných čiernych skrutkách.


Nasledovať budú kolesá, zadné rameno a tlmič. Použité budú zas iné farby, viac šróbov a tentokrát už aj nejaké vinylové "hadičky" a samozrejme pneumatiky, ktoré vyzerajú fakt dobre.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
lowi | 42
Príspevky: 1302
Meno: Vilo
Bydlisko: Závažná Poruba

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa lowi » 25 Aug 2022 10:56

Tak toto je pecka... :victory:

Užívateľov profilový obrázok
Trak-Tor | 51
2K+
Príspevky: 3659
Meno: Juraj
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Trak-Tor » 25 Aug 2022 11:12

Super!
:)
-- Ani budúcnosť už nie je to, čo bývala... --
Moja galéria

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa iconmaster » 25 Aug 2022 20:01

Ten motor si teda naozaj pekne vyfarbil! Sú to všetko odtiene od Tamiye?

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 26 Aug 2022 11:15

iconmaster napísal:Ten motor si teda naozaj pekne vyfarbil! Sú to všetko odtiene od Tamiye?

Ďakujem páni. Áno, všetko sú to farby Tamiya. Okrem nich som ešte použil farby na štetec Vallejo - matnú čiernu, striebornú a hliníkovú.
Tu si môžeš pozrieť inštrukcie ak by si chcel: https://www.scalemates.com/kits/tamiya-14109-kawasaki-ninja-zx-rr--129822.
Niektoré farby boli potom miešané podľa návodu, zväčša pomer 1:1 alebo 1:3.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Brzdič | 38
2K+
Príspevky: 2952
Meno: Ondra
Bydlisko: Brno

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Brzdič » 01 Sep 2022 11:36

Dobře ty. :)

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 04 Nov 2022 23:51

Dlhšie som sa neozval, ale v žiadnom prípade som to nevzdal. Za uplynulé 2 mesiace som sa zhruba 3 týždne modelu nechytil a keď som sa aj chytil, niektoré činnosti mi zabrali doslova niekoľko dní.
Ale poďme pekne poporiadku.
Report
Po osadení motora do základného rámu som si začal pripravovať ďalšie diely a ako prvé ráfiky. Žiaľ, tie mali po svojom vnútornom obvode deliacu rovinu, ktorú som jednoznačne potreboval odstrániť. Nanešťastie, všakovaké tvary ráfikov mi odstraňovanie týchto povrchových nedokonalostí nijak neuľahčovali. Trvalo mi niekoľko večerov kým som sa dopracoval k želanému výsledku - ich úplnému odstráneniu. Surfacer som striekal zhruba 4-5x. Pri toľkom brúsení sa mi nevedomky podarilo trochu obrúsiť aj z ventilu zadného kolesa. Ten teraz nie je pekne oblý (tretia fotka).


Podobné množstvo času a síl mi zabrali aj výfuky. Každá dvojica je tvorená z piatich dielov, pričom si myslím, že ich konštrukčné riešenie mohli Japonci vymyslieť aj lepšie. Takto som mal veru čo robiť, aby som z nich vybrúsil niečo, čo vo farbe bude vyzerať ako dva dvojité kusy. V tomto mi Tamiya nepomohla ani tým, že koncovky boli širšie ako priemer ostatných dielov - prečnievali svojim obvodom nad zvyškom výfukov. Bolo teda potrebné ich obrúsenie do jednej úrovne spolu a následné naznačenie a prerytie liniek paneláže, ktorými sú opticky oddelené od tiel výfukov. Surfacer som kontrolne striekal a brúsil zhruba šesťkrát. Vždy sa totiž na povrchu objavili nejaké nedokonalosti. Pri toľkom brúsení sa mi podarilo obrúsiť výstupné obvodové detaily, ktoré som sa rozhodol nahradiť 0.2mm medeným drôtom. Ako jeden kus musí vo výsledku vyzerať aj stojan. Na ňom som mal dosť priestoru na prácu, takže sa podaril na prvý pokus.


Nakoniec som si pripravil asi 30+ dielov, teda podstatne viac, ako som pôvodne v tejto časti stavby plánoval. Takéto väčšie množstvo dielov a kopec farebných odtieňov k tomu si u mňa vyžadovalo špeciálny typ prípravy samotného postupu prác. Nerád robím časovo neefektívne, takže som si vypracoval premyslený harmonogram. Aby sa mi skrátka nestalo, že čiernou farbou nastriekam dva diely a neskôr zistím, že som mal nafarbiť tri. Na konci farbenia je potom plná A4ka rôznych šípok a škrtancov, no počas procesu farbenia je pre mňa tento zoznam akýsi "guide", ktorého sa držím. Veľmi pekným príkladom sú diely prednej vidlice. Najprv boli nastriekané lesklou čiernou X-1, ako podklad pod zlatú X-12 (striekanú s lesklým lakom) a po vymaskovaní potrebných častí bola zlatá farba prestriekaná niekoľkými vrstvami transparentnej oranžovej X-26 (a neskôr ďalšími farbami). Výsledná oranžovo-zlatá farba kovu je realite podobnejšia ako pôvodne, návodom určená kombinácia farieb X-32 (1) a X-26 (3). O tomto triku som sa dozvedel na internete a potvrdzujem, funguje.


Ďalším orieškom boli pneumatiky. Tie sú pravdepodobne z rovnakého materiálu ako skutočné (aj tak voňajú) a sú fakt krásne. Jediný problém bol, že cez ich stred po obvode viedla opäť deliaca rovina, ktorá ale že strašne bila do očí, a preto musela ísť preč. Z mojich posledných skúseností na Mustangu som vedel, že to nebude úplne jednoduché. Zadnú pneumatiku som v umývadle pod vodou ručne obrúsil a keď preschla, bolo viditeľné kde som brúsil a kde nie. Robiť to ďalej ručne nemalo význam, takže som do pneumatiky nasunul v tom čase už hotový ráfik (!!). Ráfik som uchytil dvoma podložkami a maticami na 5ku šrób, ten som uchytil do AKU vŕtačky a začal na menších otáčkach obrusovať. Keď som vytiahol šrób, na kontaktných plochách ráfiku a podložiek bol poškodený povrch. Tento spôsob teda odporúčam použiť ešte v čase, keď ráfiky nemajú farebnú úpravu za sebou. Keďže som nechcel riskovať väčšie škody, musel som nájsť iné riešenie. Uvedomil som si, že gumy majú docela veľký priemer, a preto som sa rozhodol nasadiť ich na hlavicu vŕtačky a priamo na nej brúsiť. Použil som rôzne brúsne papiere (600, 1000, 3000, 5000, 7000) a vodu. Výsledok? Dokonale hladký povrch, avšak farebne nejednotný. Okrem toho som sa bál, že ju môžem rozmerovo zdeformovať (predsa len, hlavica vŕtačky sa postupne rozširuje a vyššie otáčky sa rovnali väčšej teplote z trenia [brúsenia]).


Úplne mi to na okruhovú motorku nesedelo, tak som dúmal čo ďalej. Na MF som čítal, že niekto pneumatiky strieka oživovačom na skutočné gumy, a tak som to skúsil aj ja. Doma som mal po ruke len tento z OBI. Gumu som nim nastriekal priamo zo spreja v čo najtenšej ale jednoliatej vrstve. Neviem čo je to za sajrajt, ale teda aj po 17 hodinách bol povrch pneumatiky stále vlhký. Tak som sa rozhodol prebytok zmyť pod tečúcou vodou. Gumy ostali stále príliš lesklé, ale za to hladké a nelepil sa na ne v takej veľkej miere prach. Ten lesk som skúsil znížiť obrúsením, kedy som dal pneumatiku na vŕtačku a brúsnym papierom zrnitosti 600 veľmi jemne a krátko obrúsil celý povrch. Na moje prekvapenie, pneumatika ostala krásne hladká, podstatne matnejšia a hlavne v mojich očiach na okruhovú motorku ideálna. Viac som sa jej už radšej nechytal. To isté som následne urobil aj s prednou pneumatikou.


No a po pár týždňoch som mal hotové všetky pripravené diely. Komplikované bolo umiestnenie dekálov na boky ráfikov, ktoré sa skladali na každej strane z 3 tenkých pruhov. Tie boli dlhšie ako bolo treba, takže sa miestami prekrývajú. Navyše, dekály ako také sú na môj vkus dosť hrubé. Od podkladového aršíka idú oddeliť až po cca 2 minútach vo vode. Na predné koleso som ich dával ako na prvé, tam to je aj trochu vidieť. Našťastie, najhoršie partie skryjem pod blatník. Keď už je reč o dekáloch, tak po otvorení sáčku som zistil, že mám jeden z hlavných dekálov malinko poškodený. Ráfiky sú po dekáloch lakované, brúsené a na dvakrát leštené pastami Tamiya Compound + zaobstaral som si aj leštiaci vosk od Tamiye (Tamiya Modeling Wax) a ním som blatník opatril tiež. Na niektoré iné diely som zas aplikoval wash, inde som dorábal detaily štetcom a podobne. Na brzdy sa mal podľa návodu nalepiť červený dekál BREMBO, ja som miesto toho do predznačených písmen naniesol syntetickú červenú farbu a po chvíli zmyl zbytky syntetickým riedidlom.


No a začal som to postupne dávať dohromady. Začal som so zadným tlmičom, ktorý sa upevňuje šróbom na zadné rameno. Pridal som reťaz, koleso a pár iných detailov, po ktorých som celok uchytil k už pripravenému základnému rámu s motorom. Nasledovalo nasadenie výfukov a rýchle fotenie (aby som stihol pekné počasie). Na výfukoch som sa snažil napodobniť ich opálenie. Tu sa dostavil Nitra efekt, kedy som hneď v nedeľu večer po súťaži spravil to, do čoho som sa nevedel dokopať asi 3 týždne. Žltá, modrá a čierna sú transparentné farby Tamiya. Ružová transparentná nie je, tak som si ju musel namiešať. Pôvodne som miešal z transparentnej modrej a červenej, ale ich mix mi skončil do hnedej (takže niektorá z farieb musela obsahovať prímesi žltej). Nakoniec som skúsil zmiešať lesklú červenú X-7 a lesklú modrú X-4 a po pár pokusoch som "priviedol" na svet ružovú. Tú som ešte malinko zosvetlil lesklou bielou X-2 a veeeeeeľmi nariedil. Striekal som ju ako poslednú, pričom som sa snažil na oboch výfukoch zachovať prechod medzi farbami v rovnakej línií. Použitá bola lepšia pištoľ, nakoľko išlo o precíznejšiu prácičku. Vo výsledku to celkom dobre vypálilo (doslova). Som tiež rád, že som si mohol vyskúšať "transparentnú" farbu namiešať z klasických.


Nakoniec som pridal chladič a celé predné koleso s vidlicou, hadicami a všetkým čo k nemu patrí.


A spoločne nafotil. Predné koleso je nasunuté len tak za účelom fotenia. Uchytené bude o riadidlá, ktoré ešte nemám. Nasledovať budú drobnosti, ako posledná časť a potom už zakrytovanie celej motorky, samá zelená farba a veľa, veľa dekálov, laku a leštenia.


Tamiya sa skladá v podstate sama. Motorka sa mi páči už aj v tomto štádiu a naživo vyzerá ešte lepšie ako na fotkách. Za ne sa chcem ospravedlniť, stále to neviem s foťákom, takže niektoré fotky sú asi príliš tmavé.
Na stavebnici sa mi páči, že aj napriek väčšiemu množstvu dielov je drvivá väčšina z nich neprilepená, pretože drží pomocou šróbov. Čo ma naopak trochu sklamalo bola tá vinylová hadica, ktorá sa mi zdá príliš hrubá a neohybná, resp. čakal som, že bude v ohyboch na malých vzdialenostiach poddanejšia. Na pneumatiky sa ešte majú lepiť dekály (zas trochu iný druh ako klasické), ale tie tam dám až na záver, aby som ich nepoškodil pri manipulácii. Niektoré veci, ako napríklad zelený ventil, sú moje výmysly, stavebnica totiž odkazuje na použitie čisto striebornej farby. Ja som si na ich špičku namiešal svetlú zelenú Valejjo, ktorú som zosvetlil bielou, aby +/- odpovedala zelenej farbe motorky.

A aby som nebol len pozitívny, na záver ukážka ako to nemá vyzerať. Nepodarilo sa mi totiž na prvý pokus nastriekať kolieska na stojan. Majú moc malé rozmery a moja home made šablóna nesplnila účel, takže ich budem musieť potom na záver prerobiť.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Návrat na "Plastové modely // Plastic models"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní