Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Československe vozy rady Jd /1:45

Moderátori: Fito, Oliver

Užívateľov profilový obrázok
Marcin Jakubiec | 49
Príspevky: 177
Meno: Viking_BB
Bydlisko: Rychvald; CR
Kontaktovať užívateľa:

Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Marcin Jakubiec » 11 Feb 2022 16:50

Czechosłowacki wagon serii Jd do przewozu dłużycy drzewnej. Seria stu wagonów została zamówiona przez czechosłowackie koleje państwowe w fabryce Ringhoffera w Smichovie, tam też wykonana w roku 1921. Wagon konstrukcyjnie wywodzi się od podobnych wagonów austriackich (przypomnijmy, że Czechy stanowiły część Cesarstwa Austro-Węgierskiego).

Obrázok

Obrázok

Wagony tego typu jeździły zawsze parami, co wynika z ich konstrukcji. Każdy ma pojedynczą pokrętną ławę, na której spoczywał jeden koniec pni drzew, a na drugim wagonie – drugi. Wagony były między sobą spinane własnymi sprzęgami lub sztywnym cięgnem montowanym na hakach jeśli pnie były dłuższe. Po roku 1925 zmieniono oznaczenie serii na Ot.

Jako, że dysponuję rysunkami wagonu, zacząłem na ich podstawie rysować elementy do wydrukowania i sklejenia. Jedna z wielu rzeczy, których się jeszcze nie nauczyłem, to modelowanie 3D. Skutkiem czego, moje modele powstają "na płasko"; z wykorzystaniem prawideł geometrii wykreślnej. Używam głównie programu Inkscape, bo Corel nie działa w systemie operacyjnym, który od dawna gości w moim komputerze.

Obrázok

Ramę wagonu można zbudować na kilka sposobów. Każdy z projektantów modeli kolejowych ma na to własne ulubione patenty. Ja podpatruję tych wielkich i uczę się od nich (pana Tadeusza Dąbrowskiego, Darka Wandtke, Jasia Kołodzieja zwanego Kierownikiem, Zdzisia Kołody czy Adasia Kocha wybierając to co dla mnie najwygodniejsze. I tak oto, najbardziej przypadł mi do gustu sposób budowania ramy wagonu propagowany przez Kierownika. Sposób ten ułatwia utrzymanie geometrii ramy, gdyż przynajmniej jeden z elementów jest zewnętrzna jej obwiednia. Możecie to spotkać w dwuosiowych pruskich wagonach wydanych przez Modelik.

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok
S pozdravom z Českej republiky :)
Hrdý majiteľ kartonowakolej.pl
Hrdý účastník Bielska Strefa Modelarska

Užívateľov profilový obrázok
Trak-Tor | 51
2K+
Príspevky: 3659
Meno: Juraj
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Trak-Tor » 11 Feb 2022 22:09

Super!
:)
-- Ani budúcnosť už nie je to, čo bývala... --
Moja galéria

Užívateľov profilový obrázok
Marcin Jakubiec | 49
Príspevky: 177
Meno: Viking_BB
Bydlisko: Rychvald; CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Marcin Jakubiec » 12 Feb 2022 15:04

Jakiś czas temu zacząłem sklejać czechosłowacki wagon do przewożenia dłużycy, a tak na prawdę dwa wagony, bo tylko w parach spełniały swą funkcję.

Obrázok

Sporo w tym wagonie jest elementów innych niż popularne u nas rozwiązania szkoły niemieckiej/pruskiej budowy wagonów. Inaczej są spięte resory piórowe, inne są maźnice i inne zderzaki. Trzeba było troszkę poszperać w internetach, żeby znaleźć dobre fotki..

O ile pióra sprężyn piórowych to sprawa prosta, o tyle opasanie już wymagało nieco zachodu. W tym wagonie nie była to opaska metalowa nabijana na pakiet sprężyn, lecz system śrubowy z dwoma płytkami ściskającymi sprężyny. Takie rozwiązanie znajdziecie w bardzo starych wagonach (II, III epoka) zwłaszcza w wagonach austro-węgierskich.

Obrázok

Resorki skleiłem z pasków… i tyle filozofii :)

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Do ramy dokleiłem widły maźnicze i koziołki resorów, a w końcu same resory. Lekko minąłem się z ugięciem resorów, co spowodowało brzydkie ustawienie wieszaków sprężyn. Na szczęście są bardzo małe i słabo je widać ;) bo zrywanie resorów uszkodziłoby resory i widły maźnicze gdyż do ich przyklejenia użyłem kleju cyjanoakrylowego.

Obrázok

Uznałem, że maźnice jednak nie będą kartonowe. I tu na scenę wchodzi kolejna technika modelarska – odlewanie elementów z żywicy. Kiedy mamy do zrobienia więcej niż kilka identycznych elementów, a są one złożone i pracochłonne, można pomyśleć o odlaniu ich. Wykonujemy jedną lub dwie "matki" i na ich podstawie najpierw robimy formę, a potem odlewamy ich kopie. Niby proste, a trzeba się znać. Ja skorzystałem z usług kolegi z klubu modelarskiego. Zajmuje się on odlewaniem żywicznych elementów już od jakiegoś czasu, więc ma konieczny zasób doświadczenia. Moim zadaniem było dostarczenie materiału wzorcowego, a ten powstał z oszlifowanej tektury piwnej i elementów drukowanych 3D (śruby).

Na poniższym zdjęciu widać nieobrobiony odlew 2 maźnic. Trzeba je ostrożnie odciąć od wlewek i oszlifować.

Obrázok

A tu widzimy po prawej "wzór" a po lewej dwie kopie. Ciężko jest sfotografować tak mały i biały przedmiot, żeby dobrze było widać szczegóły – wybaczcie.

Obrázok

A tak wyglądają umieszczone na swoim miejscu. Żywicę do kartonu przyklejamy cyjanoakrylem.

Obrázok

Kluczowym elementem tego wagonu jest ława skrętna, na której kładzione jest drewno. Ładunek jest po bokach utrzymywany przez stalowe kłonice i dodatkowo zabezpieczony łańcuchami.

Obrázok

Obrázok

O ile ława nie jest bardzo skomplikowana, to kłonice w skali 1:45 są dość cienkie i wymagały skupienia przy sklejaniu.

Obrázok

W tym wagonie koła były pełne zatem zrobiłem je z kilku krążków wyciętych cyrklem tnącym i skleiłem ze sobą. Na oszlifowane zgrubnie bieżnie kół (po obwodzie) nakleiłem paski cienkiego papieru, aby zakryć ich nierówności. W środkach wywierciłem otwory o średnicy 2 mm, uprzednio impregnując miejscowo karton cyjanoakrylem lub paraloidem, żeby się karton nie strzępił.

Obrázok

Osie zazwyczaj zwijam z papieru 80 g nawijając 5-6 warstw na trzpień o średnicy ok 2 mm. Tak było i tym razem. Przez wnętrze osi poprowadzę pręt i osadzę go w maźnicach – w ten sposób koła wagonu będą się obracać :)

Obrázok

Obrázok

Teraz wystarczyło zestawy kołowe skleić w całość, mając na uwadze, aby zachować prostopadłość osi do powierzchni kół.

Obrázok
Jeśli wszystko skleiliśmy jak należy, koła będą się równo toczyć po szynach.

Obrázok

W zasadzie większość elementów składowych wagonu zostało sklejone. Zanim wszystko poskładam przechodzę do malowania. Dlaczego teraz a nie po złożeniu wagonu w całość? Ano dlatego, że łatwiej dotrzeć z farbą do niektórych elementów (zwłaszcza jeśli chodzi o ramę).

Obrázok

Najpierw na kartonie ląduje warstwa podkładu. Tym razem użyłem specyfiku 4000 grey filler z serii Creativecolors. Podkład jest gotowy do użycia (nie trzeba go rozrzedzać), śmierdzi podobnie do podkładów od Mr.Hobby. Pracuje się z nim całkiem przyjemnie, nieźle penetruje karton i jest dość twardy po wyschnięciu, co ułatwia szlifowanie.

Obrázok

Malowanie śmierdziuchami w małym mieszkaniu bywa uciążliwe (zwłaszcza, kiedy mieszkamy z dziećmi) dlatego jakiś czas temu zaopatrzyłem się w przenośną komorę modelarską, która większość przykrych zapachów z malowania przez giętką rurę odprowadza za okno. Wydatek nie mały (około 300 zł) jednak robi robotę.

Obrázok

Papier 1000 załatwił sprawę szlifowania, zlikwidował wszystkie włoski postawione przez primer. Teraz przyszła kolej na kolor bazowy. Na tym modelu jest to akrylowa czarna Tamiya XF1 a w miejscach, gdzie przewidziana jest kalka jej błyszcząca odpowiedniczka X1. Farbki Tamiya są wręcz rewelacyjne do malowania aerografem. Do pędzla polecałbym raczej inne (np Vallejo z serii ModelColor).

Obrázok

Z początku myślałem aby odeskowanie podłogi zrobić z grubszego kartonu, szpary między deskami zaznaczyć nagniatając odpowiednio karton, potem nieco porysować igłą powierzchnię… ale któregoś dnia trafiłem w supermarkecie na bambusowe mieszadełka do napojów i tadaaaaam! Idealne się nadają na deski, gdyż mają już kolor i fakturę. Wystarczyło poprzycinać na odpowiednią długość i jedną po drugiej przykleić do ramy!

Obrázok

Po sklejeniu odeskowania ramy pomalowałem ją od spodu na czarno, a górę… też na czarno, tylko bardzo rozrzedzona farbą. Miękkim pędzlem nanosiłem na powierzchnię dość przypadkowymi ruchami plamy farby. Po kilku warstwach efekt był następujący:

Obrázok

Z kalkami w skali 1:45 jest kłopot, bo "zerówka" nie jest tak popularna jak H0 czy TT, i w większości przypadków trzeba sobie kalki zaprojektować samodzielnie w programie graficznym (u mnie Inkscape). Drugim problemem jest kolor biały, w domowych drukarkach go nie ma, zatem trzeba znaleźć kogoś, kto takie rzeczy robi – ja wydruk zamawiam od dłuższego czasu w KOTEBI Świecie Modeli. Jeszcze się nie zawiodłem.

Obrázok

Kolejny problem to odpowiedni krój pisma, jakiego używano na danych kolejach w danej epoce. W sieci można znaleźć kilka fontów z pismem PKP, Kolei pruskich, czy niemieckich. Czechosłowackich z 20-lecia międzywojennego szukałem dłuuugo, i jedyny plik, jaki znalazłem był po prostu beznadziejny. Połowę liter trzeba było przerysować, niemniej – udało się.

Obrázok

Obrázok

Kalkomanie nakładamy na gładką powierzchnię posmarowaną płynem POD kalki (używam wamodowskiego), a po wyschnięciu w miejscach, gdzie klaka przykrywa powierzchnie wklęsłe bądź wypukłe smarujemy płynem NA kalki (tu zaskoczenie, bo używam… wamodowskiego) i zostawiamy model na kilka godzin kalką do góry, aby grawitacja pięknie nam ułożyła rozmiękczoną kalkę na krzywych powierzchniach. Na to wszystko przychodzi utrwalająca warstwa lakieru matowego, jego specyfika zależy od typu specyfików do weatheringu (brudzingu).
S pozdravom z Českej republiky :)
Hrdý majiteľ kartonowakolej.pl
Hrdý účastník Bielska Strefa Modelarska

Užívateľov profilový obrázok
Jene | 57
Príspevky: 880
Meno: Jano
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Jene » 13 Feb 2022 00:05

Aleže aký pekný vagónik sa ti podarilo postaviť, paráda... :)

Užívateľov profilový obrázok
Marcin Jakubiec | 49
Príspevky: 177
Meno: Viking_BB
Bydlisko: Rychvald; CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Marcin Jakubiec » 16 Jún 2022 10:46

Vozne sú takmer hotové. Stále mám namontované reťaze a náklad.
Obrázok
S pozdravom z Českej republiky :)
Hrdý majiteľ kartonowakolej.pl
Hrdý účastník Bielska Strefa Modelarska

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 49
Admin
Príspevky: 5506
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Fito » 16 Jún 2022 19:03

Perfektné vagóniky.
Aj to niekde vydáš, alebo kde sa bude dať ich kúpiť?
...The one who finished the Kriegslok.....................|Blog||Gallery

Užívateľov profilový obrázok
Marcin Jakubiec | 49
Príspevky: 177
Meno: Viking_BB
Bydlisko: Rychvald; CR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Československe vozy rady Jd /1:45

Príspevokod užívateľa Marcin Jakubiec » 16 Jún 2022 23:12

Asi nie. Nemám chuť kresliť návody a nejaké malé časti. Môžem vám poslať PDF tak, ako je to nakreslené. Myslím, že skúsený modelár to zvládne aj bez návodu.
S pozdravom z Českej republiky :)
Hrdý majiteľ kartonowakolej.pl
Hrdý účastník Bielska Strefa Modelarska

Návrat na "Železničná technika // Railway"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní