Report
Stalinets-65
História Traktor Stalinec vznikol v Rusku v priebehu 30. rokov 20. storočia, postupnou selekciou a vlastným vývojom. Mal slúžiť ako poľnohospodársky traktor a zároveň byť schopný nasadenia pre armádne účely. Rusi v priebehu začiatka 20. storočia postupne podrobili rôznym testom viacero strojov a dizajnov (aj kúpených), pri čom zisťovali, ktorý z nich je najvhodnejší pre ich požiadavky a nároky pre masovú výrobu. Testy zahŕňali rozne náročné podmienky a dbalo sa na to, aby bol stroj schopný pracovať aj na mokrej/mäkkej/pieščitej pôde. Spočiatku to boli kolesové traktory (celokovové kolesá), ktoré mali veľké problémy vo vlhkej pôde. Postupne prišlo na dizajn pásových traktorov, kde Caterpillar prišiel s pásovými traktormi Thirty (30) a neskôr s Sixty (60). Technické dáta Všeobecné: Rozmery d/š/v (mm): 4086/2416/2104 (2803 s výfukom) Svetlá výška (mm): 400 Šírka pásu (mm): 500 Prekonateľná šírka priekopu (mm): 600 Pracovná hmotnosť (kg): 11000 Počet miest pre posádku: 2 Počet prevodových stupňov: 3 dopredu + 1 dozadu Maximálna rýchlosť (km/h): 6,95 Dojazd (km): 75 Obsah 01| Model všeobecne | Motor (základ) 02| Motor (vstrekovače) | Palivová nádrž (základ) 03| Motor (vačky) | Chladič (základ) 04| Motor (detaily) | Prevodovka (základ) 05| Rám (základ) | Pojazdy (základ) | Platforma (základ) 06| Pojazdy (základ) 07| Pojazdy (kolesá) 08| Pojazdy (detaily) | Sedadlo (základ) | Kapota (základ) |
Rozmýšľal som ako vobec začat popis ku tejto stavbe a vyjdrím to asi takto - už bolo na čase. Je to už niekoľko rokov, čo som niečo poriadne zlepil (ak vôbec) a ešte viac rokov, čo som aj niečo dokončil. Nemožem povedať, že za celú tu dobu "nečinnosti" som nič nerobil, len som to neprezentoval. Tak isto, ale nemôžem povedať, že som sa modelarčine venoval nejak veľa. Pôvodne som si myslel, že je to o čase a chuti, ale v mojom pripade je to skôr o disciplíne. Potreboval som si dať do poriadku nejaké veci a hlásim - "I'm Back in business! Baby!".
Rozhodoval som sa medzi Stalincom-65 a Pragou V3S. Traktor nebol vo vektoroch a Praga zas nebola dokončená. Bol som som celkom nalomený na atlonovu Pragu V3S a Attilovi chcem touto cestou rovno poďakovať za ochotu s poskytnutím vektorov. Nakoniecs som skúsil takzvaný "long shot" a oslovil aj autora Stalinca, lebo som si všimol, že posledná verzia opráv bola už v PDF vo vektoroch. Podarilo sa a Vyacheslav mi dal link na PDF verziu (link pod náhľadom na obálku). Tak som ešte raz zvážil do čoho sa pustiť a nakoniec to vyhral Stalinec a to najme kôli motoru. Od tej doby som s Vyacheslavom v kontakte a musím povedať, že doteraz mám od neho výbornú podporu, čo sa týka komunikácie a poskytovania podkladov. Takže ďakujem!
Nasledovala nejaká ta príprava, naštudoval som si niečo o predlohe, návodovky som si vytlačil ako malú brožúrku, nech mam čo čítať cestou z práce a pomaly som sa pripravoval na prvé diely. A čo si budeme hovoriť, niektorí to už vedia a nejdem sa tu na nič hrť - kúpil som si "hračku", teda vyrezávaci ploter. Manželka potrebovala nejaký čas, kým to rozchodila, ale inak OK. Tuna musím poďakovať rovno dvom luďom - bukimu, že bol ochotný priniesť svoj ploter, aby som si to mohol ošahať skôr než ho kúpim a losllanosovi, že mi ochotne pomáhal a podelil sa o know how ohľadom rezania na plotri. Je mi jasné, že nie každý je fanúšikom takéjto modelárčiny, ale ako vravím každému ide o to, aby to človeka bavilo a mňa to takto baví. Veľmi rýchlo som si zvykol na to že lepím a vedľa mňa už ploter zúrivo režie ďaľšiu várku dielov a dielikov.
Model všeobecne
No ale ku samotnej stavbe - začal som motorom, keďže práve táto časť mala víťaznú váhu pri rozhodovaní. Podľa návodovky to vypadá, že práve motor, teda motory, keďže tento stroj ma rovno dva, budú pre mňa najťažšia časť modelu. Vysoká úroveň detailnosti sa odrazila na počte dielov a ide to veľmi pomaly. Je to cítiť, že som trochu z cviku, ale tak uvidím, že do akej formy sa mi poodarí vrátiť. Motor sa zatiaľ lepí celkom dobre. Presnosť je na dosť dobrej úrovni, čo už nemôžem povedať o návodovkách a značení dielov. Zas pozor, na to že je to free model, nie je to také zlé a Vyacheslav odviedol skvelú robotu, o tom niet pochýb. Pri tak komplexnom modely sa však nejake tie chybyčky nájdu a nie je inak ani tu. Snažím sa ich však zapisovať (najme tie kritické) a potom to poskytnem Vyacheslavovi. Značenie je trochu iné ako som zvyknutý, ale po čase si na to človek zvykne a už mu to nepríde.
Každopádne ak sa niekto pustí do stavby tohoto modelu, odporúčam dôkladne študovať nie len návodovku, ale aj samotné diely, pretože niektore sú značené ako identické a pritom identické nie su. Pri stavbe to potom môže spôsobovať zbytočné mýľky aj keď v zásade to nie su príliš vážne veci, len by potom nesedeli miesta pre prilepenie.
Aby som to zhrnul - model zatiaľ vo všeobecnosti pasuje presne, len si treba dávať pozor a študovať návodovku. Aj konštrukcia dielov je zatiaľ celkom dobrá, aj keď niektoré diely by sa dali riešiť inak. Ešte jedna vec - už ani neviem prečo, ale začal som staviať z 160g/m2 namiesto z 200g/m2 ako odporúča autor. V zásade to nie je problém a diely sa mi o niečo lepšie tvarujú, ale samozrejme to prináša nepresnosti na obšívkach, čo ale považujem za moju chybu, alebo skôr voľbu. Zatiaľ tie odchýlky vychádzajú dosť rovnako, tak to pripisujem tej chýbajucej hrúbke papiera.
Motor (základ)
Základný blok motora, hlavy piestov, olejová vaňa a aj rozvody sú konštruované pomocou vnútornej kostry z 1 mm kartónu. Diely pasujú OK, jediná vážnejšia chyba bol odzrkadlený diel kostry, ale nič čo sa nedá fixnúť za jazdy a pár chýbajucich čiar na označenie miesta na prilepenie dielu kostry. Kosta je oblepená pomerne jednoduchou obšívkou, kde som mal jedine problém natvarovať oblé hrany, ale to bolo problém s mojimi rukami. Treba rátať s tým, že autor využíva zrezávanie hrán a samotných dielov, tak treba sledovať návod. Pridávam niekoľko málo fotiek. Zatiaľ to vypadá ako to vypadá, moc sa s tým nepáram, keďže veľká časť z toho bude zastavaná pomocnými systémami motora a zo samotného bloku bude vidieť len málo. Pokračovať by som chcel pridávaním detailov na hlavný blok motora, ale o tom až v ďaľšom postupe.
Rozhodoval som sa medzi Stalincom-65 a Pragou V3S. Traktor nebol vo vektoroch a Praga zas nebola dokončená. Bol som som celkom nalomený na atlonovu Pragu V3S a Attilovi chcem touto cestou rovno poďakovať za ochotu s poskytnutím vektorov. Nakoniecs som skúsil takzvaný "long shot" a oslovil aj autora Stalinca, lebo som si všimol, že posledná verzia opráv bola už v PDF vo vektoroch. Podarilo sa a Vyacheslav mi dal link na PDF verziu (link pod náhľadom na obálku). Tak som ešte raz zvážil do čoho sa pustiť a nakoniec to vyhral Stalinec a to najme kôli motoru. Od tej doby som s Vyacheslavom v kontakte a musím povedať, že doteraz mám od neho výbornú podporu, čo sa týka komunikácie a poskytovania podkladov. Takže ďakujem!
Nasledovala nejaká ta príprava, naštudoval som si niečo o predlohe, návodovky som si vytlačil ako malú brožúrku, nech mam čo čítať cestou z práce a pomaly som sa pripravoval na prvé diely. A čo si budeme hovoriť, niektorí to už vedia a nejdem sa tu na nič hrť - kúpil som si "hračku", teda vyrezávaci ploter. Manželka potrebovala nejaký čas, kým to rozchodila, ale inak OK. Tuna musím poďakovať rovno dvom luďom - bukimu, že bol ochotný priniesť svoj ploter, aby som si to mohol ošahať skôr než ho kúpim a losllanosovi, že mi ochotne pomáhal a podelil sa o know how ohľadom rezania na plotri. Je mi jasné, že nie každý je fanúšikom takéjto modelárčiny, ale ako vravím každému ide o to, aby to človeka bavilo a mňa to takto baví. Veľmi rýchlo som si zvykol na to že lepím a vedľa mňa už ploter zúrivo režie ďaľšiu várku dielov a dielikov.
Model všeobecne
No ale ku samotnej stavbe - začal som motorom, keďže práve táto časť mala víťaznú váhu pri rozhodovaní. Podľa návodovky to vypadá, že práve motor, teda motory, keďže tento stroj ma rovno dva, budú pre mňa najťažšia časť modelu. Vysoká úroveň detailnosti sa odrazila na počte dielov a ide to veľmi pomaly. Je to cítiť, že som trochu z cviku, ale tak uvidím, že do akej formy sa mi poodarí vrátiť. Motor sa zatiaľ lepí celkom dobre. Presnosť je na dosť dobrej úrovni, čo už nemôžem povedať o návodovkách a značení dielov. Zas pozor, na to že je to free model, nie je to také zlé a Vyacheslav odviedol skvelú robotu, o tom niet pochýb. Pri tak komplexnom modely sa však nejake tie chybyčky nájdu a nie je inak ani tu. Snažím sa ich však zapisovať (najme tie kritické) a potom to poskytnem Vyacheslavovi. Značenie je trochu iné ako som zvyknutý, ale po čase si na to človek zvykne a už mu to nepríde.
Každopádne ak sa niekto pustí do stavby tohoto modelu, odporúčam dôkladne študovať nie len návodovku, ale aj samotné diely, pretože niektore sú značené ako identické a pritom identické nie su. Pri stavbe to potom môže spôsobovať zbytočné mýľky aj keď v zásade to nie su príliš vážne veci, len by potom nesedeli miesta pre prilepenie.
Aby som to zhrnul - model zatiaľ vo všeobecnosti pasuje presne, len si treba dávať pozor a študovať návodovku. Aj konštrukcia dielov je zatiaľ celkom dobrá, aj keď niektoré diely by sa dali riešiť inak. Ešte jedna vec - už ani neviem prečo, ale začal som staviať z 160g/m2 namiesto z 200g/m2 ako odporúča autor. V zásade to nie je problém a diely sa mi o niečo lepšie tvarujú, ale samozrejme to prináša nepresnosti na obšívkach, čo ale považujem za moju chybu, alebo skôr voľbu. Zatiaľ tie odchýlky vychádzajú dosť rovnako, tak to pripisujem tej chýbajucej hrúbke papiera.
Motor (základ)
Základný blok motora, hlavy piestov, olejová vaňa a aj rozvody sú konštruované pomocou vnútornej kostry z 1 mm kartónu. Diely pasujú OK, jediná vážnejšia chyba bol odzrkadlený diel kostry, ale nič čo sa nedá fixnúť za jazdy a pár chýbajucich čiar na označenie miesta na prilepenie dielu kostry. Kosta je oblepená pomerne jednoduchou obšívkou, kde som mal jedine problém natvarovať oblé hrany, ale to bolo problém s mojimi rukami. Treba rátať s tým, že autor využíva zrezávanie hrán a samotných dielov, tak treba sledovať návod. Pridávam niekoľko málo fotiek. Zatiaľ to vypadá ako to vypadá, moc sa s tým nepáram, keďže veľká časť z toho bude zastavaná pomocnými systémami motora a zo samotného bloku bude vidieť len málo. Pokračovať by som chcel pridávaním detailov na hlavný blok motora, ale o tom až v ďaľšom postupe.