Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Stalinets-65 /free/ 1:25

Moderátor: Oliver

Užívateľov profilový obrázok
serpens | 40
a.k.a. hado
Príspevky: 8850
Meno: Miro
Bydlisko: Žilina
Kontaktovať užívateľa:

Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa serpens » 11 Feb 2015 00:18

Report
Stalinets-65

História


Traktor Stalinec vznikol v Rusku v priebehu 30. rokov 20. storočia, postupnou selekciou a vlastným vývojom. Mal slúžiť ako poľnohospodársky traktor a zároveň byť schopný nasadenia pre armádne účely. Rusi v priebehu začiatka 20. storočia postupne podrobili rôznym testom viacero strojov a dizajnov (aj kúpených), pri čom zisťovali, ktorý z nich je najvhodnejší pre ich požiadavky a nároky pre masovú výrobu. Testy zahŕňali rozne náročné podmienky a dbalo sa na to, aby bol stroj schopný pracovať aj na mokrej/mäkkej/pieščitej pôde. Spočiatku to boli kolesové traktory (celokovové kolesá), ktoré mali veľké problémy vo vlhkej pôde. Postupne prišlo na dizajn pásových traktorov, kde Caterpillar prišiel s pásovými traktormi Thirty (30) a neskôr s Sixty (60).

Prvý Stalinec (S-60) bol kópiou práve traktoru Sixty. Postavený bol na benzínovom motore s výkonom 60 hp, z čoho bolo odvedené číslo v označení stroja. Traktor S-60 sa vyrábal niekolko rokov až po rozmach dieslových motorov. Po rozhodnutí o prechode na dieslové motory, sa začali práce na vývoji novej verzie traktora. Táto si mala, pokiaľ možno, zachovať čo najviac z pôvodnej konštrukcie a tak sa aj stalo. Vykonané boli len nutné zmeny na montáž nového motora M-17 a drobné vylepšenia. Oba trakotry sú si pomerné podobné aj ked S-65 má inak situovanú palivovú nádrž ako pôvodná S-60 a taktiež nová verzia vyžadovala zmenu prevodového systému, kedže dieslový motor mal iné praconé otáčky ako povodný benzínový.

Napriek faktu, že S-65 bol dizajnovaný s primárnym určením na poľnohospodárske účely, teda pre prácu v mäkkej pôde, mal malú zásobu paliva a mazív a nízku rýchlosť, s príchodom vojny bola veľká čast traktorov presunutá do armády. Napriek tomu bol vysoko spoľahlivý, schopný ťahať všetky typy delestreleckých systémov a mal výbornú manévrovateľnosť na všetkých typoch povrch okrem ľadu a močarísk. Ku koncu vojny mal už viac ako 47% zastúpenie v delostreleckých oddieloch. Aj nepriatelia počas vojny tieto ukoristené stroje nadalej používali, či už na ťahanie delostrelectva, alebo na vyprosťovanie zapadnutej techniky.

Tieto stroje slúžili v najrôznejších podmienkach až po extrémy ako severný pól, kde dokázali pracovať aj pri teplotách -55°C, alebo vo výškach nad 4000m n.m. Samotný motor M-17 slúžil aj ako motor pre mobilné elektrocentrály, prípadne ako motor pre mensie lode, rýpadlá alebo žeriavy.

Toľko stručný výcuc z histórie tohoto stroja. Čerpal som z ruských textov a je dosť možné, že som niečo poplietol, takže ak niekto odhalí nejaké nezrovnalosti, dajte vedieť, opravím. Celá história je omnoho dlhšia a komplexnejšia a kto prahne po hlbšom info, podstatne viac sa može dočítať v tomto článku.

Technické dáta


Všeobecné:
Rozmery d/š/v (mm): 4086/2416/2104 (2803 s výfukom)
Svetlá výška (mm): 400
Šírka pásu (mm): 500
Prekonateľná šírka priekopu (mm): 600
Pracovná hmotnosť (kg): 11000
Počet miest pre posádku: 2
Počet prevodových stupňov: 3 dopredu + 1 dozadu
Maximálna rýchlosť (km/h): 6,95
Dojazd (km): 75

Pohonná jednotka M-17:
Typ motora: štvortaktný vznetový (nepreplňovaný)
Výkon motora (hp): 65 (max 75)
Otáčky motora (rpm): 850
Hmotnosť motora (kg): 2000
Počet valcov: 4
Objem motora (l): 13,53
Objem palivovej nádrže (l): 300

Štartovacia jendotka V-20:
Typ motora: štvortaktný zážehový (atmosferický)
Výkon motora (hp): 20
Otáčky motora (rpm): 2200
Počet valcov: 2
Objem motora (l): 1,35
Objem palivovej nádrže (l): 7,5


Rozmýšľal som ako vobec začat popis ku tejto stavbe a vyjdrím to asi takto - už bolo na čase. Je to už niekoľko rokov, čo som niečo poriadne zlepil (ak vôbec) a ešte viac rokov, čo som aj niečo dokončil. Nemožem povedať, že za celú tu dobu "nečinnosti" som nič nerobil, len som to neprezentoval. Tak isto, ale nemôžem povedať, že som sa modelarčine venoval nejak veľa. Pôvodne som si myslel, že je to o čase a chuti, ale v mojom pripade je to skôr o disciplíne. Potreboval som si dať do poriadku nejaké veci a hlásim - "I'm Back in business! Baby!".

Rozhodoval som sa medzi Stalincom-65 a Pragou V3S. Traktor nebol vo vektoroch a Praga zas nebola dokončená. Bol som som celkom nalomený na atlonovu Pragu V3S a Attilovi chcem touto cestou rovno poďakovať za ochotu s poskytnutím vektorov. Nakoniecs som skúsil takzvaný "long shot" a oslovil aj autora Stalinca, lebo som si všimol, že posledná verzia opráv bola už v PDF vo vektoroch. Podarilo sa a Vyacheslav mi dal link na PDF verziu (link pod náhľadom na obálku). Tak som ešte raz zvážil do čoho sa pustiť a nakoniec to vyhral Stalinec a to najme kôli motoru. Od tej doby som s Vyacheslavom v kontakte a musím povedať, že doteraz mám od neho výbornú podporu, čo sa týka komunikácie a poskytovania podkladov. Takže ďakujem!

Nasledovala nejaká ta príprava, naštudoval som si niečo o predlohe, návodovky som si vytlačil ako malú brožúrku, nech mam čo čítať cestou z práce a pomaly som sa pripravoval na prvé diely. A čo si budeme hovoriť, niektorí to už vedia a nejdem sa tu na nič hrť - kúpil som si "hračku", teda vyrezávaci ploter. Manželka potrebovala nejaký čas, kým to rozchodila, ale inak OK. Tuna musím poďakovať rovno dvom luďom - bukimu, že bol ochotný priniesť svoj ploter, aby som si to mohol ošahať skôr než ho kúpim a losllanosovi, že mi ochotne pomáhal a podelil sa o know how ohľadom rezania na plotri. Je mi jasné, že nie každý je fanúšikom takéjto modelárčiny, ale ako vravím každému ide o to, aby to človeka bavilo a mňa to takto baví. Veľmi rýchlo som si zvykol na to že lepím a vedľa mňa už ploter zúrivo režie ďaľšiu várku dielov a dielikov.

Model všeobecne
No ale ku samotnej stavbe - začal som motorom, keďže práve táto časť mala víťaznú váhu pri rozhodovaní. Podľa návodovky to vypadá, že práve motor, teda motory, keďže tento stroj ma rovno dva, budú pre mňa najťažšia časť modelu. Vysoká úroveň detailnosti sa odrazila na počte dielov a ide to veľmi pomaly. Je to cítiť, že som trochu z cviku, ale tak uvidím, že do akej formy sa mi poodarí vrátiť. Motor sa zatiaľ lepí celkom dobre. Presnosť je na dosť dobrej úrovni, čo už nemôžem povedať o návodovkách a značení dielov. Zas pozor, na to že je to free model, nie je to také zlé a Vyacheslav odviedol skvelú robotu, o tom niet pochýb. Pri tak komplexnom modely sa však nejake tie chybyčky nájdu a nie je inak ani tu. Snažím sa ich však zapisovať (najme tie kritické) a potom to poskytnem Vyacheslavovi. Značenie je trochu iné ako som zvyknutý, ale po čase si na to človek zvykne a už mu to nepríde.
Každopádne ak sa niekto pustí do stavby tohoto modelu, odporúčam dôkladne študovať nie len návodovku, ale aj samotné diely, pretože niektore sú značené ako identické a pritom identické nie su. Pri stavbe to potom môže spôsobovať zbytočné mýľky aj keď v zásade to nie su príliš vážne veci, len by potom nesedeli miesta pre prilepenie.

Aby som to zhrnul - model zatiaľ vo všeobecnosti pasuje presne, len si treba dávať pozor a študovať návodovku. Aj konštrukcia dielov je zatiaľ celkom dobrá, aj keď niektoré diely by sa dali riešiť inak. Ešte jedna vec - už ani neviem prečo, ale začal som staviať z 160g/m2 namiesto z 200g/m2 ako odporúča autor. V zásade to nie je problém a diely sa mi o niečo lepšie tvarujú, ale samozrejme to prináša nepresnosti na obšívkach, čo ale považujem za moju chybu, alebo skôr voľbu. Zatiaľ tie odchýlky vychádzajú dosť rovnako, tak to pripisujem tej chýbajucej hrúbke papiera.

Motor (základ)
Základný blok motora, hlavy piestov, olejová vaňa a aj rozvody sú konštruované pomocou vnútornej kostry z 1 mm kartónu. Diely pasujú OK, jediná vážnejšia chyba bol odzrkadlený diel kostry, ale nič čo sa nedá fixnúť za jazdy a pár chýbajucich čiar na označenie miesta na prilepenie dielu kostry. Kosta je oblepená pomerne jednoduchou obšívkou, kde som mal jedine problém natvarovať oblé hrany, ale to bolo problém s mojimi rukami. Treba rátať s tým, že autor využíva zrezávanie hrán a samotných dielov, tak treba sledovať návod. Pridávam niekoľko málo fotiek. Zatiaľ to vypadá ako to vypadá, moc sa s tým nepáram, keďže veľká časť z toho bude zastavaná pomocnými systémami motora a zo samotného bloku bude vidieť len málo. Pokračovať by som chcel pridávaním detailov na hlavný blok motora, ale o tom až v ďaľšom postupe.


"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts

Užívateľov profilový obrázok
terenkoza | --
2K+
Príspevky: 2305
Meno: marek

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa terenkoza » 11 Feb 2015 00:34

halo :victory:

neverim, cerveny lepi :victory: miro, ked to dokoncis, bude mi velkou ctou ti to rozdupat (ak teda budes chcet) :victory:
T.E.R.E.N.K.O.Z.A. : Těžkotonážní Efektivní Rychlý Elektronický Náhodně Kráčející Obrovský Zabíjecí Automat

Užívateľov profilový obrázok
Sumec | 30
Príspevky: 830
Meno: Adam
Bydlisko: Trenčín

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa Sumec » 11 Feb 2015 00:48

Tak to som veľmi zvedaví na tento model :big smile: Držím pevné nervy pri stavbe :victory:
Na stole: Kamov Ka-29 /Orlik/ 1:33; KV-2 /free/ 1:25
Hotovo: Jak-3; LaGG-3; IL-2M3 Šturmovik; HH-53C Stallion; Tatra 815 NTH 6x6 + SYKO-5M + radlica; 3x Polikarpov I-16 Išak; T-80

"An architect's dream is an engineer's nightmare."

Užívateľov profilový obrázok
Burton | --
Príspevky: 608
Bydlisko: Nemecká

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa Burton » 11 Feb 2015 00:49

A jejej... toto si rad pozriem...

serpens napísal:Aj konštrukcia dielov je zatiaľ celkom dobrá, aj keď niektoré diely by sa dali riešiť inak.


Tak toto by ma zaujimalo. Uz si podobnu formulaciu tu na fore pouzil viackrat. Mozes uviest aj nieco konkretne?

Off topic: Miro, preco Stalinets, preco Vyacheslav??? Nemozem si pomoct, ale neuveritelne ma irituje, ked prekladame akykolvek slovansky jazyk do slovenciny cez anglictinu... :devil:

Užívateľov profilový obrázok
serpens | 40
a.k.a. hado
Príspevky: 8850
Meno: Miro
Bydlisko: Žilina
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa serpens » 11 Feb 2015 00:58

Nazdar Palo,

Co sa tyka dielov, beriem to z takeho hladiska, ze ked si tu ja kreslim svoje diely, tak by som nieco riesil inak ako autor. Krabicka sa da zlepit, s chlopanmi, s v nutronou kostrou, alebo s podlepom len na dvoch stranach proti sebe. Proste kazdy ma svoj styl konstrukcie dielov a niektore by som ja osobne riesil inak. V tom pripade to bola myslim obsivka olejovej vane.

Co sa tyka nazvu, tak dal som podla nazvu modelu, vo zvysku som uz potom pouzival Stalinec, este si to pozriem a opravim. A co sa tyka mena, tak tak je to podla podpisu z mailu, takze meno pisem ako si pise sam doticny.
"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts

Užívateľov profilový obrázok
atlon | 46
Pán laserov
Príspevky: 1685
Meno: attila
Bydlisko: Nitra, Levice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa atlon » 11 Feb 2015 01:22

zasadám si aj ja do hľadiska , pukám pukance, otváram colu a sledujem :wink:
(laserovánky onedlho vykalkulované, teda zatiaľ okrem článkov pásov)
Armin is the best

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa iconmaster » 11 Feb 2015 08:19

Jeej, zazraky sa tu deju - Serpens lepi :P
Som zvedavy ako s tym popasujes.
Ten ploter potom by si mohol doniest na Hvezdaren, celkom by ma to zaujimalo ako reze.

Užívateľov profilový obrázok
Štefan Húska | 42
2K+
Príspevky: 2624
Meno: Štefan Húska
Bydlisko: Saalbach Österreich

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa Štefan Húska » 11 Feb 2015 09:36

Jeeeeejoooo aj ja chceeeem :dribble: raz si ho zlepím takže som rád že ideš do toho a budem pozorne sledovať každý počin tvoj aj autorov. A hlavne to dokonči a nedupaj, držím ti palce. :wink:
Keď je model hotový, môžete ho postúpať :#)
Musím lepiť kým mám slinu

Užívateľov profilový obrázok
losllanos1 | --
Príspevky: 229
Bydlisko: La Palma
Kontaktovať užívateľa:

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa losllanos1 » 11 Feb 2015 17:21

Si ma pobavil ze knou hau ha ha ha ha . Vstko ok rad pomozem ked mozem a drzim palec nech ti optimizmus z plotrom vydrzi : po case zistis ze nie vsetko je dobre rezat plotrom ale to uz su prekvapka na ktore prides sam hned pri prvom modeli . Drzim este raz palce nech tu mame dalsieho plotrovaka aj do buducnosti a nech sa ti stavba nielen tohoto modelu dari . inak ja bu som si asi skor vybral tu V3sku ale to uz je na tebe .

Užívateľov profilový obrázok
Roman | 50
4K+
Príspevky: 4057
Meno: Roman
Bydlisko: doma

Re: Stalinets-65 /free/ 1:25

Príspevokod užívateľa Roman » 11 Feb 2015 19:09

el commandante hefe, chcem sa spytat ake su rozdiely tejto verzie proti prvej verzii? tu prvu verziu mam ,aj s opravou chyb.tato verzia z tvojho odkazu sa mi vobec neda stiahnut.

Návrat na "Vojenská technika // Military Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní