po docela dlhom čase by som to tu rád oživil a vlastne celé uzavrel.
Takže ..
Report
Potom, čo sa mi podarilo zlepiť a dostať lietadlo do stavu prezentovanom naposledy som pokračoval rôznymi drobnosťami. Väčšinu z nich som priebežne nefotil. Stratil som totiž motiváciu, keďže sa mi doposiaľ moc nedarilo. Čo sa mi ale podarilo nafotiť boli kolesá. Tie mám k tomuto modelu resinové, takže som ich nemusel prácne vyrábať "od nuly". Prvé čo som s nimi spravil bolo, že som obrúsil ich povrch aby bol pekne hladký. Následne som pílkou prehlboval vzor pneumatiky. Po oprášení som kolesá farbil tmavou šedou farbou (čo najviac podobnou farbe gumy, aj keď mám od Revellu priamo farbu na pneumatiky). Stredy kolies som farbil bledšou šedou. Následne som na celé kolesá naniesol čierny wash a ten odtiene takmer úplne (viac menej naozaj úplne) farebne zjednotil. Teraz by som nebol povedal, že tam kedysi boli 2 výraznejšie odlišné odtiene šedej farby. Na záver som kolesá natrel prípravkom Dust Effects od AK Interactive, ktorý som po uschnutí umyl syntetickým riedidlom tak, aby prípravok ostal len v štrbinách kolies.
Keďže som trochu špinil kolesá, musel som zafúlať aj podvozkové nohy, aspoň trochu. To som zas realizoval pigmentmi. Zo sady suchých pastelov, ktoré mám doma som si namiešal približný odtieň prípravku Dust Effects a trochu naniesol na podvozkové nohy. Následne štetcom namočeným vo vode som pigmenty rozotrel a nechal preschnúť. Fotky z prác nemám.
No a pomaly som dorábal ostatné detaily. Najviac mi dala zabrať zrejme kabínka. Nevedel som aký postup zvoliť a v podstate som ani neni schopný svoj postup nejak popísať. Bola to čistá improvizácia. Na čele kabíny som omylom zamenil diely (vonkajší za vnútorný). Bol tam menší rozdiel v šírke rámu kabíny. Vonkajší bol širší, ale mne sa na vonkajšiu stranu podarilo samozrejme prilepiť ten užší .. pekne som si vynadal. Našťastie som vedel, že predok budem zakrývať, tak som aj cez čelo kabíny plánoval prehodiť plachtu.
Okrem toho som dorobil aj anténu (tá je z toho poľského naťahovacieho lanka, fakt dobrá vec). Dolepil som nejaké drôty, zlepil vrtuľu a samozrejme výfuky. Pri nich som tiež strávil pekných pár chvíľ, kým som prišiel na to, ako ich dostať do ako tak požadovaného tvaru. Výfuky som z vnútornej strany natrel čiernou farbou a potom na záver z vonkajšej strany pretrel grafitom z mäkkej ceruzky. Tiež som sa pokúsil, prvýkrát v živote, znázorniť očmudenie od výfukov. To som robil tak, že som si podstatne viac zriedil pieskovú farbu a spravil som pár ťahov akoby v smere letu. Na záver som pridal čiernu zriedenú ešte vo väčšom pomere ako pieskovú. Neviem ako vy, ale mne sa výsledok celkom páči. Pri tej príležitosti som naznačil toto očmudenie aj pri guľometoch na nose (kde som to možno trochu prehnal) a v krídlach. Tiež som nahradil guľomety v krídlach injekčnými ihlami, ktoré som pred lepením opaloval na sporáku. Zdá sa mi, že som ich v plameni držal asi moc. Sú viac žlté ako čierne .. tak som ich zafarbil čo to šlo opäť grafitom z ceruzky.
Úplne poslednú vec som robil plachtu. Výrobu som už viackrát popísal v iných vláknach, takže ju opisovať zas nebudem. Plachtou som sa snažil prekryť tie najväčšie nedokonalosti (okrem krivej geometrie): zle nalepenú obšívku a prednú časť kabíny. Z toho dôvodu je plachta prevesená už od čela kabíny. Farbil som ju Tamiyou XF-22 RLM Grey, ktorá perfektne pasovala. Krivky som zosvetloval bielou, drybrushom.
A vo finále som sa rozhodol spraviť pod model aj podložku. Základ je vyrobený Lukášom (LMD), za čo by som mu chcel týmto verejne poďakovať. Odviedol zas kus poctivej roboty a vyrobil nádhernú podložku. Takže Lukáš, ďakujem!
Ako prvé som jej venoval jeden náter moridlo/lakom orechového odtieňu a vrhol som sa na tvorbu pôdy.
Pôdu som chcel mať v randomnom tvare. Tak som si z hrubšieho kartónu, klasickej lepenky, vyrezal randomný otvor (kvázi šablónu). Ten som priložil na drevenú podložku, do otvoru naniesol Herkules a začal pritláčať kúsky Keraplastu. Keď som takto vyplnil celú "šablónu" z kartónu, prehodil som cez podložku potravinovú fóliu a začal som povrch valčekom utláčať do roviny. Na konci som odstránil šablónu a povrch som po obvode miestami utlačil, niekde som nechal doslova "schod" (spôsobený hrúbkou kartónovej šablóny).
Ešte kým bol Keraplast vlhký a tvarovateľný, potrel som ho Herkulesom s vodou a posypal hlinou, pieskom a prachom z poľnej cesty. Tiež som do povrchu vtlačil pár kamienkov a cez potravinovú fóliu otlačil "cestičku" pre kolesá. Po vyschnutí nasledovalo farbenie. Obvod "pôdy" som Maskolom od Humbrolu vymaskoval, zbytok som zakryl bežnou maliarskou páskou. Povrch som prestriekal zemitými odtieňmi Tamiya farieb (XF-52,57, 78). Keďže Keraplast som mal len biely, po vyschnutí mi v ňom ostali pekné praskliny (ako v naozajstnej pôde). Tie som sa rozhodol využiť .. preto som tieto špáry tmavou hnedou olejovou farbou zašpinil aby nesvietili. Následne som celý povrch randomne prestriekal zas, zväčša už bledšími odtieňmi. Tie najbledšie odtiene som sústredil okolo prasklín v "pôde".
Nasledovala aplikácia trávy. Postup úplne totožný s postupom, ktorý som popísal vo vlákne s Tw29 (
http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f=24&t=8043&start=140).
Najprv menšia tráva (2,5mm), ktorú som prestriekal tmavšími odtieňmi zelenej. Trávu som schválne nesadil všade, ale robil som "mapy", aby sa tak praskliny v "pôde" stali viditeľnými. Opäť som prešiel kolesami po vtlačených stopách, aby som ich nestratil ..
Po nastriekaní som nasadil vyššiu (8,0mm) trávu a v stopách v smere jazdy ju uležal. Jej odtieň som moduloval viacerými farbami. Najviac mi dalo zabrať farebné odlíšenie stôp po kolesách, tie som chcel mať bledšie. Robil som to na toľkokrát, že viackrát som musel celý trávnik striekať odznovu. Ten sa môže preto zdať vcelku tmavý. No vo výsledku je to podľa mňa v pohode. Na jednom mieste na okraji sa mi podarilo naliať moc lepidla, ktoré stieklo mimo podložku a pri jeho utieraní som utrel aj trávu, tak som sa rozhodol dolepiť tam pár vlastnoručne urobených trsov z 12mm vysokej statickej trávy. Tie som schválne nafarbil odlišnou zelenou farbou ako zbytok podložky. Okrem toho som kamene poumýval odstraňovačom farieb, aby som ich zbavil prípadných prestrekov farby a aby dostali späť svoj prírodný vzhľad. Pôdu som na miestach, kde nie je tráva zvýrazňoval hnedým washom od Tamiye - Panel Line Accent Color Brown. Pri odstraňovaní pásky a Maskolu po obvode sa z Maskolu (obyčajne jak guma) vplyvom stečeného Herkulesu stala taká suchá páska .. zle sa to odstraňovalo, a preto som viac menej celý povrch prebrusoval a následne som mu doprial ešte jednu vrstvu moridlo/laku toho istého odtieňa. A dobre som urobil, teraz sa podložka leskne tak akurát. Navyše aj jej vydutie sa mi podarilo vrátiť do takmer pôvodného stavu!
Aby tu nebolo len mrte textu, tak na záver už len fotky lietadla:
Na podložke:
Pár detailov:
A pár fotiek z našeho letiska v Trenčíne:
A na záver pár mojich najobľúbenejších (škoda len, že ma vyhnal dážď a silný vietor):
Ako vidím, z kokpitu mi z kabínky vypadol jeden drôtik, ktorý musím dorobiť.
Takže finniíííto. Trvalo to podstatne dlhšie a dopadlo to podstatne horšie ako som predpokladal.
Zo začiatku som bol veľmi sklamaný zo svojej práce, ale dovolím si tvrdiť, že aspoň tá podložka celkovému dojmu výrazne napomohla.
Nakoniec musím priznať, že som rád, že som model dotiahol do konca. Získal som predstavu ako sa lepia jednotlivé celky, s ktorými do kontaktu pri pásovej technike neprichádzam. Takže v konečnom dôsledku si snáď ešte nejaké to éééro zlepím, no rozhodne to nebude v najbližšom období.
Možno raz, keď budem čistolepič na vyššej úrovni ..
Rozlúčim sa s vami s odkazom na krátke videjko (ako vždy):
https://www.youtube.com/watch?v=hWoptoLZCiw&feature=youtu.beVidíme sa čoskoro vo VT.