Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Moderátori: Jolaus, Trak-Tor

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa developer10 » 28 Jún 2022 14:10

Ahojte papierníci!

Do kategórie poletúch som chcel zabrdnúť už skôr, ale na obšívky som si dlho netrúfal, až prišiel projektík, ktorý som skrátka z určitého dôvodu musel spraviť - postaviť naše záchranárske vrtuľníky prevádzkované službou Air Transpor Europe. Finálny impulz prišiel, keď Rawen vydal svoju verziu Eurocopteru libereckej záchrannej služby a spolu s ním aj bielu verziu vo vektoroch. Ponúkol som sa, že mu ju prerobím do slovenských farieb, ak mi ku nej dokreslí namiesto senzorovej lišty naviják. Beta je už otestovaná a recolor čaká už len na finálne úpravy, takže počas procesu stavby Agusty sa to všetko doladí a pôjdeme vonku aj s touto verziou. A nie, zďaleka neašpirujem na Jolausov pohár, takže žiadne posmešky dobre? Na to budem čakať nomináciu na jeden modelík, ktorý už je síce postavený, ale nie je nafotený, takže až potom keď bude vonku v mojej galérii (odkaz dade tam dole f podpise) tak budem mať ambície na najobdivovanejšie priečky, ale... veď sa nechajte prekvapkať...

Ale pekne po poriadku. AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. pôsobí na slovenskom leteckom trhu od roku 1991. Patrí tak k prvým súkromným leteckým spoločnostiam v histórii Slovenska. Počas celého svojho pôsobenia poskytuje služby v oblasti leteckej záchrany a leteckého priemyslu, čím sa stala skúseným stabilným leteckým prevádzkovateľom a strediskom údržby vrtuľníkov. V popradskom hlavnom sídle a v operačných strediskách v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a v českom Olomouci a v Ostrave zamestnáva spolu vyše 100 ľudí. (zdroj: web)



Do ich flotily patria tri typy vrtuľníkov: Agusta A109K2, Bell 429 a Eurocopter EC135 T2+. Bell sa mi ešte nakresliť ani splašiť nepodarilo, tak ten si nechám ako projekt na neskôr a ak sa mi podarí, tak ho tu neskôr pripojím.

Agusta A109K2

Dvojmotorové vrtuľníky AGUSTA A109K2, ktoré lietajú v službách Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby AIR – TRANSPORT EUROPE boli vyvinuté talianskym výrobcom Agusta Westland v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou REGA . Majú všetky predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne a sú vhodné aj do vysokohorských oblastí. Na orientáciu v náročnom teréne slúži špeciálna digitálna mapa a systém GPS (Global Positioning System). K ich vybaveniu patria aj prístroje na nočné videnie - Night Vision Googles. Vrtuľník ako taký je sám o sebe vynikajúci stroj a viac si o ňom môžte nájsť na wikipédii tu.
Vrtuľníky sú vybavené navijakom s nosnosťou 204 kg, a lanom dlhým 50 metrov. Po ňom (okrem iného) spúšťajú lekára k pacientovi na nedostupnom mieste. V prípade potreby môžu využiť podves, ktorý má pri preprave osôb nosnosť ďalších 500 kg. Pár fotiek s podvesom nižšie, žeby ste mi verili že to aj hasič môže byť.
Kabína v úprave pre záchranárov umožňuje previezť jedného ležiaceho pacienta a troch členov lekárskeho sprievodu s potrebným zdravotníckym vybavením. Malé vonkajšie rozmery v kombinácii s vysokým výkonom dovoľujú pristáť aj na prekážkami obmedzených plochách. Vrtuľníky Agusta A109K2 umožňujú poskytnúť komplexnú intenzívnu a resuscitačnú starostlivosť v náročných podmienkach a ťažko dostupných terénoch. (zdroj: web)



Eurocopter EC135 T2+

Ide o model ľahkého dvojmotorového vrtuľníka vyrábaný spoločnosťou Airbus Helicopters (predtým Eurocopter), ktorý spoločnosť prevádzkuje od januára 2019 v LZS v českom Olomouci a v slovenskom Trenčíne a od januára 2021 aj v LZS v Ostrave. Model je vybavený štvorlistovým hlavným rotorom a vyrovnávacím rotorom typu fenestron. Je zvlášť obľúbený v službách leteckej záchrannej služby a službách polície. Do jeho vybavenia patrí automatické spúšťanie motorov, lyžinový podvozok a multiinformačné displeje umiestnené v priestorovej kabíne, ktorá umožňuje pilotovi výborný výhľad. Model EC 135T2+ používa motor Turbomeca Arrius 2B2, pričom jeho výkon je 2x473kW.



Bell 429

Od roku 2013 pribúdali do záchranárskej flotily spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE nové dvojmotorové vrtuľníky Bell 429, ktoré pochádzajú od amerického výrobcu Bell Helicopter Textron. Ide o dvojmotorový vrtuľník certifikovaný pre kategóriu A, so štvorlistovým nosným aj vyrovnávajúcim rotorom a lyžinovým podvozkom. Vrtuľník spĺňa všetky požiadavky súčasnej doby pre záchranárske práce. Je možné ho upraviť do viacero konfigurácii pre prevoz cestujúcich ale taktiež do verzie HEMS. V tejto verzii lieta spravidla v trojčlennej posádke. Disponuje kompletnou medicínskou výbavou a umožňuje poskytnúť komplexnú intenzívnu a resuscitačnú starostlivosť pacientom. Obrovskou výhodou, ktorou vrtuľník Bell 429 disponuje, je dĺžka lana na palubnom navijaku. Ide o 88 metrov dlhé lano s celkovou maximálnou hmotnosťou nákladu až 249 kg. Táto dĺžka lana sa najčastejšie využíva v ťažko dostupnom teréne vo Vysokých Tatrách a v Slovenskom raji. Fotky nájdete na stránke ATE, tu ich dám až keď ho náhodou budem robiť :P :P :P

Toľko ku opisu predlôh, poďme ku modelom. Prvý z nich - Agusta - by mal byť modelovému svetu známy, keďže ho vytvoril maestro Laco BaJ - Ing. Ladislav Jakubčo z mojej rodnej a milovanej Spišskej Novej Vsi. Vystrihovačka vyšla v knihe Vystrihovačky - Papierové modely z vydavateľstva Perfekt (tota zelena hej?). Šmikajda je na dvoch stranách + jedna strana návodu a zdal sa byť nie veľmi náročný. Zdal... veď šak uvidzice.

Druhý model od Rawena vyzerá byť viac náročný / obtiažny a je na 1 a pol strany a pol strany návodná kresba.

Tak poďme strihať! Trimce paľce, pujdzeme z kopca!
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa Oliver » 28 Jún 2022 17:16

Tak na toto som zvedavý, Agustu mám z plastu aj s SK dekálmi. Budem sledovať. :victory:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2543
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa martin1807 » 29 Jún 2022 07:18

Nemá to nejako málo kolies? :bad smile:

Ale rád si to tu pozriem :wink:
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa developer10 » 29 Jún 2022 11:25

Dík chalani, som zabudol včera dať report z Agusty, tak poďme na to.

Ale najprv k Maťovi: - a si predstav že ani tie, ktoré tam sú, nie sú bombírované! Strašné... Ale tak treba sa posúvať do nových sfér a skúšať nové veci, keď žene si sľúbil vernosť a tým smerom to nejde :beaten: :bad smile: Pochopíš až budeš ženatý :haha:

Report
Agusta A109K2

Modelík to vyzeral byť jednoduchý, ale to asi všetky vrtuľovníky, žiadne dezény, žiadne extra detaily, ale aj napriek tomu som ich hotové na nete veľmi nenašiel a čo tam bolo nebolo veľmi reálne, tak som sa snažil ísť čo najvernejšie. Čo sa týka podlepovaných dielov, podľa návodu je odporúčané ich podlepiť okrem záložiek. Tak som si to zjednodušil, podlepil som kópiu a na rub originálu nalepil kópiu bez chlopní. Tak mám kontrolné čiary na oboch stranách, čo je taký malý zlepšovák. Že treba podlepiť aj kolieska, sa píše až v ďalšom texte, ja som si ich podlepil hneď naraz a tiež vrch veže rotora, aby to bolo pevnejšie.



Pri vystrihovačkách tipu abíčko alebo fifík mám väčšinou rešpekt čo sa týka presnosti, niekedy sú to rýchlokvasné modely, ale na tomto modeli tých chýb až tak veľa nie je, ale ako píšem často, radšej dvakrát priložiť a až potom lepiť. Aj keď pri diele Laca Jakubča som vždy kľudnejší, lebo tá presnosť je tam vždy na vysokej úrovni. Aby som mal obšívku čo najpresnejšiu, som si odrezal aj spojovaciu chlopňu jednotlivých dielov a použil ju na spojenie napriamo, aby nebol žiadny skok na spoji. Takže primeriavanie bolo namieste aj v tomto smere, nakoľko som nemal predstavu, koľko treba potom s tou chlopňou ubrať, aby nebola obšívka až príliš veľká. Nie vždy sa to podarilo na sto percent, ale výsledok fajn.


Samozrejme som si dal aj do nosa... kamene, aby sa vrtuľa nepreklápala na riťku. :) Zafixované zalepením vstupného otvoru.



Priznám sa, všetky diely obšívky rozložené za sebou mi pripomínali Titanik, ale rozhodne chuti do dokončenia bolo viac ako jeho osud. Dal som si záležať aj na správnom tvare prierezu chvosta a geometriu zadného stabilizátora. Teraz jedna rada: rozmery špajlí veľmi nesedia, tak si ich skráťte vždy podľa možností pred ich zelepením. Špajlu rotora bude treba dokonca ešte dlhšiu, aby to bolo presne dole, ale v tomto prípade stačí aj takáto, ak ju ku pošvovému dieliku nebudeš lepiť a necháš rotor točiaci sa.



Jednotlivé bloky som nechal osamote ešte kvôli možnosti protisily pri lepení rotora, keďže otvory na priečkach sú dostatočne veľké, aby tam vošli aj moje malinké prstíky. Spájal som ich odzadu podľa postupu na kryte motora. Tu som našiel dve chybky, ktoré ma trošku hnevali. Jendou je, že diera na špajlu rotora je len na vrchu veže, nie ja obšívke. Ok, riešenie easy a možno je to tak aj správnejšie, aby sa spravila presne tam, kde má byť a nevyosila rotor, ak by bola obšívka nalepená zle. Druhá podstatnejšia je nesprávne nakreslená linka na štvrtom bloku obšívky, kde spodná hrana krásne lícuje, ale vrchná na predošlú nenadväzuje.



Pri tvarovaní krytu motorov som musel lepšie poštudírovať fotečky, lebo návod, ako to má vyzerať, nie je. Našťastie po jeho nasadení to opticky tú chybku zakrylo. Aj keď mám trochu pocit, že som to nasadil zle, respektíve sa moje predstavy s Lacovimi asi veľmi nestretli... No vyzerá to beztak dobre. A stavia sa to tiež dobre :) Ešte som k tomu doklepol podvozok a postavil na kolesá.



Ostal už len rotor... Aby sa mi listy vrtule časom neprepadli, nahradil som pôvodnú špajlu zrezaným špáradlom. Držiaky rotora som vystužil dvomi pridanými krúžkami a na vrch som to uzavrel čapičkou podľa originálu.



Agusta teda zabrala čestné dočasné miesto pre čerstvo zhotovený model, kým si počká na spoločné fotenie s Eurocopterom. Ale ten až po hvezdárni... A možno tam prídem na cestu, ako si nakresliť a postaviť aj Bella, aby neostali samé... Vidíme sa a trimce še!

...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa Oliver » 29 Jún 2022 12:06

Lepíš o sto dvesto, mal by si sa už pustiť do poriadneho poliaka. :P
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa iconmaster » 29 Jún 2022 12:11

Paráda, skvelá práca :victory:
Ešte by si mohol cvaknúť nejaké foto vonku, či to až keď bude aj jeho kolega hotový?

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa developer10 » 10 Júl 2022 14:04

Oliver napísal:Lepíš o sto dvesto, mal by si sa už pustiť do poriadneho poliaka.


Dík, to len skáčem z jedného na druhé :D Sa Ti len zdá :) A inak k tomu poliakovi, Scania sa neráta? :bad smile:

iconmaster napísal:Ešte by si mohol cvaknúť nejaké foto vonku, či to až keď bude aj jeho kolega hotový?


Hej, tak nejak, keď bude aj Eurocopter hotový, a na letisko pôjdem až keď nakreslím a dám dokopy aj Bell-a. Fakt ste ma na hvezdárni vážne nakazili myšlienkou ho nakresliť a postaviť vo vlastnej réžii, tak to pomedzi strihanie skúsim nakresliť. Som sa rozhodol :scorn:

Trimce še!
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa Oliver » 10 Júl 2022 22:15

developer10 napísal:A inak k tomu poliakovi, Scania sa neráta? :bad smile:

Ráta samozrejme a rovno dvojnásobne. Tie nové Answer/Angraf modely sú samé prekvapenie.
Ja som totiž to vlákno prehliadol (do áut moc nechodím). :victory:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa developer10 » 19 Júl 2022 09:48

Ahojte papierníci, tak pri výročí pádu tohto vrtuľníka a smutného odchodu jej posádky z tohto sveta som nafotil aj Agustu a nečakám na Eurocoptera, aj keď ten bude onedlho, keď dorazí naviják. Naozaj. Už je vytlačený. Aj som začal rezať. Aha.



Ešte pre Agustou mám ďalšiu dobrú správu: po šťavnatej motivácii na hvezdárni a plodnej diskusii po nej sa pokúsim postaviť aj tretí kúsok do zbierky - Bell 429, ktorý kompletne navrhnem aj vymaľujem. Bude sranda. Zaručene :wink: Už teraz ma ide šľak trafiť, čo som si naložil, ale dám to!



A teda tu je prvý z rodiny vrtuľákov: Agusta A109K2


...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
LuPa | 48
Príspevky: 1078
Meno: Lubo
Bydlisko: Bratislava

Re: Vrtuľníky ATE - Agusta A109K2 a Eurocopter EC135 T2+ / Ladislav Jakubčo a Roland Rawen Havran / 1:48

Príspevokod užívateľa LuPa » 19 Júl 2022 22:03

Parada, Peto, velmi sikovne si sa s tym popasoval. Vzhladom na to, kolko moznosti celkoveho skrutenia tu hrozilo je to super :wink:

Návrat na "Letecká technika // Aircrafts"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný