Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Moderátor: developer10

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Príspevokod užívateľa developer10 » 02 Máj 2023 00:26

Ahojte papierníci,

v mojej nezávideniahodnej maniackej situácii som pri ponuke obetovať Frenkyemu slovnafťácku 813ku som prišiel ku ďalšej hriešnej edukatívnej myšlienke - porovnať dvoch podľa mňa najlepších miniboxáckych autorov - dvoch Františkov, Kováčika a Sochora. Každý má svoj štýl, každý má svoju predstavu o finále a taktiež ak sa to možno nezdá každý mal inú predlohu, pričom ale konštrukčne boli obe predlohy skoro totožné. Cieľom tejto paralelky rozhodne nie je nájsť, ktorý z týchto dvoch modelov je lepší. Toto nie je multiparalelka, tu sa bodovať nebude...

Firebox je klasicky komerčne vydaná vecička, ktorú aktuálne je ešte stále možné zohnať na väčšine eshopov, a ponúka dokonca tri možnosti zlepenia - klasickú krabičku zo šiestich dielov, detailnejšiu verziu s modelovanejším podvozkom, ktorú robím ja, a tretia verzia ponúka otváracie jednotlivé skrine (keďže to FDSko neponúka, túto verziu som nerobil. FDS-kova 813ka ale nebude voľne ku získaniu len tak, bude súčasťou pripravovaného prekvapenia zo spolupráce s Múzeom techniky Tatry Kopřivnice, takže záujemcovia si ešte budú musieť počkať.

Začal som klasicky kolesami, kde som spravil u oboch modelov navyše foremnejšie disky kolies.


Samozrejme zase dobre poslúžil ložiskový vykružovák. Ďalej som pokračoval dielmi, na ktorých je asi rozdiel v technike oboch autorov najmarkantnejší - podvozky. Fireboxovky sú v tomto smere jednoduchšie, krabičkové, Frenkyeho podvozky obsahujú vždy náznaky nosnej rúry, rámu a pruženia náprav. Áno, tie krabičkové si skúsenejší modelári môžu upraviť do náročnejšej a vernejšej podoby, rovnako aj na FDSku je ešte možnosť ďalších úprav, ale to naozaj je už vecou vkusu skúsených majstrov. Rozhodujúcim faktorom u oboch verzií je geometria, ale u oboch sa môže dosiahnuť inak. Pri fireboxoch pre menej skúsených modelárov odporúčam horný a spodný diel každej podvozkovej časti podlepiť aspoň 1mm kartónom, v prípade potreby lepiť bez chlopní priamo na ten podlepový kartón, pri FDSku je možné jednotlivé rúrovité časti nahradiť špajlami a špáradlami a vzájomne to prelepiť trebárs aj sekunďákom, poprípade to len vzájomne prepojiť dielmi 9 a 10, ktoré spájajú nápravové celky. Geometriu tu zachovávame neustálym pozorovaním roviny prirovnávaním ku pravítku alebo hrane stola (musí to byť rovné). Mne sa napríklad podarilo nedodržať dĺžku pri zadnej náprave a musel som opravovať.


Ďalším pánom na holenie bola kabína. Opäť sa prejavuje rozdielnosť prístupu autorov ku konštrukcii. Franta Sochor je známy svojimi dupľovačkami priamo v stavebnici, kedy rubové diely sú podlepované vlastným dielom a až potom sa vyrezáva. Jednoduché, ale zaberá. Frenkye Kováčik boky a podbehy bežne nepodlepuje, ak ich nie je bežne vidieť. Frenkye zase mnohokrát balansuje na hrane zlepiteľnosti malých detailov kabíny, ale podobne ako u ripperiek, netreba sa toho báť, času na tento detail je vždy dosť a precíznosť sa odmení pekným pohľadom. V tejto fáze som neodolal a na Fireboxe som ešte predný nárazník trošku doupravil, aby boli svetlá plastickejšie. Všetko zo základnej ponuky dielov vo vystrihovačke. Tu sa najviac prejavuje rozdielnosť predlôh, veď posúďte sami:


Nadstavby sú zase po kolesách asi najpodobnejšie diely, konštrukčne sú riešené podobne a samozrejme všetky v autorovom štýle. FDSko obsahuje viac detailov, pripravených výsostne z papiera, Firebox ponúka priamo v návode náhrady špáradlami alebo drôtmi. Markantným rozdielom a veľmi náročným prvkom na zostavenie je podvozok zadnej časti u FDSka, ktorý obsahuje detaily svetiel a rebríkov na nadstavbovej časti, a pod ňou je ukrytý systém verne spracovaných rúr na prúdnice.


A teraz nasledoval posledný krok - spojenie všetkých častí do jedného celku. Túto časť stavby mám ako väčšina z nás najradšej. Ak teda nečaká nejaké prekvapenie. Tu to ale nehrozilo, všetko fajné.


No a nakoniec ostávajú finálne fotky, pekne jedna vedľa druhej z každej strany.


A tu trošku detailnejšie osamote:


A nakoniec si FDSka vyžiadala ešte aj katalógové fotky na čiernom pozadí:


Ďakujem za váš záujem o túto sekciu, kto ste to ešte neskúsil postavte si jednu stovku, kým na to ešte máte oči a nemáte triašku v rukách, výhod to má veľa, ale najpodstatnejšia je, že to nezaberá toľko miesta na poličke a zrovna títo dvaja autori majú tie modely najvernejšie. Všetko záleží len a len od vašich požiadaviek. Tak onedlho pokračujeme zase v tejto sekcii. Trimce še!
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Príspevokod užívateľa iconmaster » 02 Máj 2023 19:15

Parádna dvojstavba a report :victory: Koľko večerov ti tá stavba trvala?

A ozaj, kde sa hlasuje?! :P

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Príspevokod užívateľa developer10 » 03 Máj 2023 18:04

Dík Peťo ;) Snažil som sa aj keď teraz som si všimol až na fotkách že nadstavba na Fireboxe je trošku krivá :D Naživo to skoro mevidieť :D

A hotové to bolo (ak nepočítam prestoje a korekcie niektorých dielov v rámci betastavby) asi za päť večerov pre obe spolu plus jeden večer fotenie krásavíc. Dá sa to aj za kratšie, to je u minimodelov výhoda že nemusíš rezať, ohýbať či retušovať také kilometre ako u veľkých stavieb, ale ja sa s nimi bafkám :haha:
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
LuPa | 48
Príspevky: 1078
Meno: Lubo
Bydlisko: Bratislava

Re: TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Príspevokod užívateľa LuPa » 05 Máj 2023 17:13

Super napad taketo priame porovnanie dvoch konceptov.Modely sa Ti podarili, Peto,som zvedavy na dlasie Tvoje miniatury :big smile:

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA 813 8x8 CAS55 SLF 18000 /FDS vs. Firebox / 1:100

Príspevokod užívateľa developer10 » 06 Jún 2023 14:37

Ďakujem Ľubo ;)

Takže táto malá srajda si tento víkend dala rande so svojou veľkou predlohou, je z toho aj pár fotiek :)

Trimce še!

...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Návrat na "Minibox // Minibox"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný