Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Paly | 36
Príspevky: 1791
Meno: Paľo

LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa Paly » 02 Máj 2020 14:28

Nuž teda, pár slov na začiatok - napriek tomu, že už tri roky som nedokončil žiaden model, stále som niečo lepil, povaľujú sa mi tu 3 druhy pásov a 2 druhy kolies, keďže vždy som týmto začal a vždy aj skončil :haha: . MT-LB sa dostalo asi najďalej, ale ozaj ma prestalo baviť napriek tomu, že stavba šla dosť dobre :-( . Ako ďalší pokus o "chytenie sa" som zvolil dakarský LIAZ z roku 1988, ako inak v mierke 1:25. Modelu nahráva aj to, že mám absolútnu istotu, že model je bez chýb, všetko sedí a navyše z predošlej LIAZky z Dakaru 1985 mám kopec skúseností a nemusím vymýšľať už vymyslené, hlavne pri úpravách kabíny (otváracie dvere) a podobne. Začal som práve spomínanou kabínou, ktorú keď úspešne dokončím, tak ma hádam nakopne aj na zvyšok stavby a konečne mi niečo pribudne do vitríny ale v prvom rade budem mať zasa pocit, že niečo aj dokážem zasa zlepiť, to mi momentálne chýba asi najviac...


Koncom minulého leta sa mi "pošťastilo" v lese sa nešťastne porezať nožom, pričom došlo k tzv. semiamputácii celého bruška prostredníka pravej ruky, aj keď teda podľa pomeru toho na čom to ostalo visieť, to bola amputácia 4/5-ová :bad smile: . Kupodivu sa to po prišití prirástlo, ale v brušku toho prsta už nemám cit a nikdy už mať nebudem, ale modelovanie mi to sťažuje len naozaj výnimočne, kedy človek musí zapojiť všetky prsty čo má, hlavne pri zložitých celkoch.


Kabínu som začal zlepením vonkajšieho skeletu, ako vždy podlepeného tenkým obkresľovacím papierom, doplnil som rámy dverí a tesnenia z nafarbeného pájkovacieho drôtu. Bohužiaľ som spravil chybu na čelnom okne, po jeho prilepení vo fólii vzniklo pnutie a sklo bolo na jednom mieste nepekne preliačené, nepomohlo by tomu ani prilepenie palubovky, ani stieračov, preto som ho musel celé vyrezať a vlepiť tam nové. Zdržanie a nadávky boli na mieste, ale našťastie to nedopadlo tak zle a nové okno je už v poriadku.


Pokračoval som palubnou doskou, dosť dlho som hľadal akým spôsobom bol umiestnený vnútorný ochranný rám, nakoniec som zistil, že musím mierne upraviť boky palubovky, aby sa tam zmestil a netrčal zbytočne do priestoru dverí.


Ďalej som zlepil podlahu kabíny, sedadlá, volant doplnený o vylepšenú manžetu a kľúč v zapaľovaní, madlo pred spolujazdcom a navigátorom doplnené o itinerár a taktiež opierku pre nohy navigátora, ktorá bola z hladkého hliníkového plechu. Fotografiu som nikde nenašiel a preto jej tvar je čisto mnou vymyslený a možno vyzerala podobne a možno úplne inak. Po prvýkrát som na hliník vyskúšal farbu MR METAL COLOR a môžem ju len doporučiť, schne veľmi rýchlo a efekt je zatiaľ najlepší z farieb ktoré som vyskúšal, Revellka č.91 sa s týmto absolútne nedá porovnávať, vrelo doporučujem. Schne rýchlo a nezanecháva šmuhy, farbenie je veľmi rovnomerné.


Už pri LIAZe 1985 som rozmýšľal, že do modelu umiestnim prilby, ktoré sú k modelu voľne stiahnuteľné na Spidovej stránke, avšak nebolo ich kam umiestniť tak, aby to dávalo logiku aj pri sklopenej kabíne, takže som ich nemohol len tak nechať položené na sedadlách. Ako dar z nebies bola fotografia posádky z dakaru 1988, kde o zadné trubky ochranného rámu majú sťahovacími páskami prichytenú sieť a v nej umiestnené prilby, aby im nelietali po kabíne vtedy, keď ich nemajú na hlave, tak bolo rozhodnuté. Prilby určené pre 1985 som však musel nanovo vytlačiť, lebo verzia pre 1:25 bola naozaj príliš veľká a 1:32 zasa príliš malá, nakoniec mi najviac sedelo niečo presne medzi tým. Prilby som po zlepení naimpregnoval, prebrúsil, doplnil o výstelky a remienky pod bradu, ktoré (ako inak) totálne nebude vidno, nafarbil som ich a nalakoval. Na sieť som nemal žiaden vhodný materiál, preto som si musel vyrobiť vlastnú, na čo som si zlepil šablónu z kartónu so zárezmi. Použil som niť na vyšívanie, popreplietal ju a v miestach kde sa križovala som ju zlepil lepidlom Pattex Repair 100%. Drží to dosť solídne a aj keď je vidieť, že v skutočnosti by mali byť oká siete ešte redšie, už som to nechal tak. Vnútorný rám som vylepšil navinutím čierneho výkresu, ktorý imituje molitanové obloženie, aby prípadné údery hlavou do toho boleli o čosi menej. Taktiež som doplnil zadnú priečnu vzperu, ktorú autor vynechal. Hotový rám aj so sieťou a prilbami som vsunul do kabíny a uzavrel dnom. Začal som aj s výrobou dverí, už na kabínu som v miestach pántov vlepil malé "kapsy", kde vsuniem pohyblivé časti pántov, je to dôsledok toho, že som sa poučil z predošlej LIAZky, kde vlepiť dvere bol nadľudský výkon, nebolo to ako pritlačiť a trvalo to ani neviem koľko, ale dlho :P .


To je k prvému postu tohto vlákna zatiaľ všetko :wink:
Live hard, ride easy.

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa iconmaster » 02 Máj 2020 14:44

Trochu sa čudujem, že sa ti chce do veľmi podobného modelu, ale vidieť, že ťa to zatiaľ baví - kabína je parádna, vrátane všetkých doplnkov :victory:

Paly napísal:ovaľujú sa mi tu 3 druhy pásov a 2 druhy kolies, keďže vždy som týmto začal a vždy aj skončil

Máme tu jedného takého pána, ale už aj ten si uvedomil, že pneuservis neotvorí z 1:25-kových kolies :P

Dôležíté je, že lepíš a tak pokračuj a hlavne dokončuj. Držím palce!

Užívateľov profilový obrázok
petopato | 52
11 násobný gulášmajster!
Príspevky: 4356
Meno: Peter Židuliak
Bydlisko: Šahy
Kontaktovať užívateľa:

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa petopato » 02 Máj 2020 15:02

Pekná predloha, dúfam, že ti to vyjde a že to dokončíš, pekných dokončených modelov je tu málo. Sieťka super a zaujalo ma ešte tesnenie okolo dverí. Keď vezmem do úvahy, že ja neviem urobiť ani otváracie dvere, tak klobúk dolu :wink: :victory:

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2543
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa martin1807 » 03 Máj 2020 00:05

No vidíš ako ti to pekne rastie.;) Ani sa nenazdáš a o chvíľu budeš mať vo vitríne dva liazy vedľa seba.;) :P :victory:
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
Paly | 36
Príspevky: 1791
Meno: Paľo

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa Paly » 05 Máj 2020 13:31

Kabíne pribudli dvere, vzhľadom na obliny to bolo dosť náročné ich doladiť tak, aby medzery boli ako tak stráviteľné, ale nakoniec som s tým spokojný a samotné vlepenie dverí bola vďaka spomenutým kapsám na pánty hračka, stačilo tam kvapnúť lepidlo a pánty jednoducho zasunúť, zavrieť dvere a nechať preschnúť. Pribudla tabuľka ročníku na prednú masku, obrysové svetlá, smerovky, lem strechy, madlá pod čelným sklom a stierače, ktoré som upravoval. Drobotinami ešte strávim veľa času, ale už tomu veľa nechýba. Najotravnejšie bolo vyrobiť 8 diaľkových svetiel, škoda že som to nerátal, no buď som vážne spomalený modelár, ale v priemere každé svetlo zhltlo snáď aj hodinu :beat plaster: . Parabola z papiera + zrkadlová fólia, vlepenie žiarovky s vláknom, plášť svetla, naryhovanie, zaoblenie a vyrezanie skla, nalepenie obalu skla a nakoniec farbenie. Verím, že to bol dobrý krok a svetlá model vylepšia, tak ako tomu bolo aj pri LIAZe 1985. Pôvodná textúra svetiel autora je taktiež pekná, ale toto sa mi rozhodne páči viac, už len kvôli tomu lesku zrkadlovej fólie a "skla" :big smile: .



Live hard, ride easy.

Užívateľov profilový obrázok
johnny7 | 39
Wykonawca
Príspevky: 2856
Meno: Jano
Bydlisko: Prievidza

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa johnny7 » 05 Máj 2020 21:34

Svetla su super.
Hotovo: M4A3 Sherman GPM, Brabham BT26 Forum Team
Na Stole: Dragon Wagon GPM
Pod stolom: SdKfz 251, Mordin Solus (Mass Effect 2)
Zrusene: Skoda Roomster

Užívateľov profilový obrázok
MartinX23 | 33
Príspevky: 371
Meno: Martin
Bydlisko: Nitra
Kontaktovať užívateľa:

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa MartinX23 » 06 Máj 2020 14:46

Zase provokuje :) tiež som to mal na obzore... veľmi pekný začiatok je to super
TATRA nezná bratra

Užívateľov profilový obrázok
LuPa | 48
Príspevky: 1078
Meno: Lubo
Bydlisko: Bratislava

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa LuPa » 07 Máj 2020 21:59

Super, pekne ozivene spominanymi doplnkami. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Paly | 36
Príspevky: 1791
Meno: Paľo

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa Paly » 09 Máj 2020 18:22

V stavbe kabíny som pokračoval výrobou pozičných svetiel a ich ochrannej klietky. Podľa fotiek som zistil, že mala 5 priečok, nie 7 ako to je plánované v modeli, ale veď tým lepšie :haha: . Taktiež vrch klietky sa skláňal smerom dopredu, nebol vodorovný. Vyrobil som ju z tenkého medeného drôtika a spájal sekundovým lepidlom, jednotlivé drôtiky držali pomerne slabo, ale ako celok to je pomerne pevné a nerozpadne sa to len tak, čo je dobre. Keby so ju mal vyrábať ešte raz, zvolil by som ešte tenší drôt, aby to viac odpovedalo realite.


Posledná nahraná fotografia originálneho LIAZu mi ešte vnukla nápad, ozvláštniť kabínu gurtňami, ktoré ako som sa dozvedel od Dodyho, plnili účel spevnenia rámu, nakoľko osem prídavných svetiel predsa len niečo váži a pri tom kodrcaní a nadskakovaní vo vysokých rýchlostiach to spôsobovalo praskanie zvarov na trubke, kde boli zavesené. Predsa len kabína pôsobí oproti modelu LIAZu z r. 1985 o dosť chudobnejšie a tak som využil toto jednoduché ozvláštnenie. Mohol som umiestniť aj len jednu gurtňu na stred, keďže jazdili aj takto, čo taktiež napovedajú dve fotky originálu :) . Drobné diely som vyrobil z drôtika a papiera nafarbeného striebrenkou a pásy gurtní sú narezané z farebného papiera.


Chvíľu som rozmýšľal, ako vyrobiť nápisy PIONEER umiestnené na hornej trubke rámu nad čelným sklom, uvažoval som nad tzv. vodolepkami, alebo ako sa to spisovne povie po slovensky, lebo pre mňa to vždy bol, je a bude obtisk :bad smile: . Nakoniec som si nápisy vytlačil na kancelársky papier v rôznych rozmeroch a potom zvolil ten najvhodnejší a myslím, že to nedopadlo najhoršie a že sa to snáď nebude odlepovať. Ochranný rám si vyžiadal trocha času a trpezlivosti a stáleho premeriavania, ale keď to porovnáme s 1985 tak to bolo dokopy nič :victory: . Najprv som umiestnil zvislé trubky po bokoch okna a potom vodorovné, pričom na spodnú som si prilepil svetlá už pred jej nalepením a spravil som dobre, o veľa to prácu a ich vzájomné zrovnanie zjednodušilo. Ako posledné pribudli ešte spätné zrkadlá a nakoniec "uväzovanie" spomínaných gurtní, čo šlo pomerne pomaly, ale nič zložité, len trebalo zvoliť vhodný postup. Kabína je tým pádom kompletná, chýba jej len úchyt dolného piestu na jej sklápanie a vzadu jej zámok, ale to sú drobnosti ktoré som riešil pri predošlom modeli až pri jej umiestňovaní. Keďže je to hotový väčší celok, snažil som sa ju troška krajšie nafotiť a teraz bude asi poriadne dlho odpočívať vo vitríne vedľa "sestričky", lebo k hotovému modelu je ešte veľmi dlhá cesta. Každopádne bol to jednoznačne najnáročnejší celok a zhltol aj poriadnu porciu dielov, možno aj 4xA3. Čo budem lepiť ďalej sa rozhodnem priebežne.
Live hard, ride easy.

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: LIAZ 111.154 D, Dakar 1988 /Spidamodels/ 1:25

Príspevokod užívateľa iconmaster » 09 Máj 2020 21:31

To teda bol iný tuzing (zrejme nemali zváračku a kus rúry po ruke), ale gurtne si dal parádne :victory:

Návrat na "Športové vozidlá // Racing Cars"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných