Ahojte,
Všetci vieme, aká legenda nás v osobe Karla Lopraisa koncom uplynulého roka opustila . Priznám sa, že tento model som doteraz nemal na najvyšších priečkach toho, čo si chcem zlepiť, ale práve smutné udalosti ma prinútili uvedomiť si, že som tento krásny model tak trochu prehliadal a keďže na tretí Liaz od Spidu si zjavne ešte počkám a mám veľkú chuť na dakarský model, tak šup do toho . Mám len jeden originál, tak dúfam, že nič nezmrvím, pri celofarebnom modeli mi scan nepomôže.
Mierka je u mňa jasná, 1:25. Model nie je tak náročný ako Liazky, ale je to dané aj konštrukciou skutočného vozidla. Tatry nemám tak napozerané ako Liazy, ale napriek tomu nejaké detaily snáď pridám naviac. Z úprav je zatiaľ isté, že použijem pneumatiky Michelin z mojej dielne, pokúsim sa natvarovať plachtu nástavby a spraviť otváracie dvere na kabíne. Do nástavby by som chcel pridať niečo naviac, ale podklady sa zháňajú veľmi ťažko a ešte ťažšie také, aby zodpovedali nákladu počas preteku v roku 1988. Sám sa nechám prekvapiť, čo z toho vznikne .
Štvorkolka je naozaj krásny stroj, preto pripájam aj malé promo-video, taktiež od Spidu (výber hudby k videu ako vždy super) . Vždy ma bavilo, ako sa DeRooy strhol, keď sa mu za chrbtom pri "špehovaní" odrazu zjavil reportér a kameraman
https://www.youtube.com/watch?v=HogihZF1MRE
Na začiatok náhľad na obálku modelu, návodné kresby a 8 listov A3 s dielmi modelu:
Čoskor snáď aj niečo v 3D podobe a hlavne dúfam, že sa pridá s modelmi Karlových Tatroviek viac ľudí
K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Moderátor: iconmaster
K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Live hard, ride easy.
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Ako mám vo zvyku, začal som pneumatikami, ktoré musím mať hotové jednak pre to, že konštrukciu diskov trocha pozmeňujem (mením ich na otáčavé), s čím je spojené podliepanie a aby som dodržal rozchod kolies, musím ich mať v čase stavby náprav už hotové a navyše 4 z nich budú umiestnené do korby (dve kolesá s diskami a dve samostatné pneumatiky - so znázornením ich pätky som sa natrápil).
Hotové polotovary 6 pneumatík ktoré budú na diskoch a dvoch samostatných pneumatík:
Začiatok vyrezávania dezénu (hrany kociek sa budú ešte zaobľovať, čo je na tom celom úplne najhoršie ):
Nachystané aršíky nápisov na boky pneumatík - na niektorých čo budú v korbe by sa dali vypustiť, lebo to asi nebude až tak vidno, ale srdce mi nedá :
Takže pneumatiky budem vyrábať postupne popri samotnom modeli. Keďže ich bude osem, môže Spida kľudne vydať "Totalku" 8x8 a ja si to budem môcť rozmyslieť
Hotové polotovary 6 pneumatík ktoré budú na diskoch a dvoch samostatných pneumatík:
Začiatok vyrezávania dezénu (hrany kociek sa budú ešte zaobľovať, čo je na tom celom úplne najhoršie ):
Nachystané aršíky nápisov na boky pneumatík - na niektorých čo budú v korbe by sa dali vypustiť, lebo to asi nebude až tak vidno, ale srdce mi nedá :
Takže pneumatiky budem vyrábať postupne popri samotnom modeli. Keďže ich bude osem, môže Spida kľudne vydať "Totalku" 8x8 a ja si to budem môcť rozmyslieť
Live hard, ride easy.
- petopato | 52
- 11 násobný gulášmajster!
- Príspevky: 4356
- Meno: Peter Židuliak
- Bydlisko: Šahy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Opäť jeden z tých, ktorí si vyrežú dezén sami, klobúk dole
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Videl som jednu Dakarku naživo a bol to jeden z najkrajších modelov aké som kedy videl. Takže som zvedavý čo opäť vykúzliš.
Hotovo: M4A3 Sherman GPM, Brabham BT26 Forum Team
Na Stole: Dragon Wagon GPM
Pod stolom: SdKfz 251, Mordin Solus (Mass Effect 2)
Zrusene: Skoda Roomster
Na Stole: Dragon Wagon GPM
Pod stolom: SdKfz 251, Mordin Solus (Mass Effect 2)
Zrusene: Skoda Roomster
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Ahojte,
začal som si chystať nejaké diely na rám Tatry. Tradične som rám spravil plný pomocou kartónu podlepeného na potrebnú hrúbku, aby to bolo pevné. Pribudli nejaké priečky a diferenciály, rám budem farbiť takže o retuš sa nemusím starať.
Vopred už rozmýšľam aj nad kabínou, preto som si zlepil sedadlá, aby ma to neskôr nezdržovalo. Použil som oskenované sedadlá z LIAZu, nakoľko sú omnoho lepšie konštruované a bližšie realite. V československých kamiónoch sa jednalo o rovnaké sedadlá značky I.S.R.I. a štvorbodové bezpečnostné pásy značky SCHROTH.
Zachcelo sa mi aj trocha pohrať s drôtom. Obavy som mal hlavne z toho, ako vyrobím mriežky hlavných svetiel v nárazníku, lebo ak by nevyšli dobre, tak by "zabili" aj samotné svetlá za nimi, ktoré nepoužijem tlačené z modelu, ale vyrobím paraboly so sklom. Na mriežky som si vymyslel takýto postup:
Najprv som si podlepil šablónu mriežky na kartón, následne orezal nakreslený obvodový rám a mierne ho upravil podľa originálu, keďže mriežka z modelu mi pripadala až príliš zaoblená, t. j. s priveľkým rádiusom v rohoch. Po obvode som vzniknutú šablónu napustil sekunďákom, aby bola tvrdšia a pritláčaním 0,70 mm drôtu po jej obvode som vyrobil základný rámik. Neskôr som ho ešte dotvaroval, keďže na šablóne sa mi nepodarilo všetky rohy zaobliť rovnako.
Výsledok bol takýto:
Následne som spravil "opačnú" šablónu, kde natesno pasoval hotový rámik a podľa naznačených čiarok som postupne prilepoval mriežku z 0,25 mm drôtu. Lepil som to gélovým sekundovým lepidlom a následne ešte poistil mikrokvapkami tekutého sekunďáku, aby sa mi pokiaľ možno nevytvorilo v kríženiach drôtikov nepekné pozlievanie.
Týmto boli mriežky hotové, stačilo ich už len natrieť striebornou farbou. Po prvý krát som použil vodou riediteľnú farbu Agama 08, ktorá veľmi príjemne prekvapila a asi je to zatiaľ najlepšia strieborná farba, akú som mal možnosť vyskúšať .
začal som si chystať nejaké diely na rám Tatry. Tradične som rám spravil plný pomocou kartónu podlepeného na potrebnú hrúbku, aby to bolo pevné. Pribudli nejaké priečky a diferenciály, rám budem farbiť takže o retuš sa nemusím starať.
Vopred už rozmýšľam aj nad kabínou, preto som si zlepil sedadlá, aby ma to neskôr nezdržovalo. Použil som oskenované sedadlá z LIAZu, nakoľko sú omnoho lepšie konštruované a bližšie realite. V československých kamiónoch sa jednalo o rovnaké sedadlá značky I.S.R.I. a štvorbodové bezpečnostné pásy značky SCHROTH.
Zachcelo sa mi aj trocha pohrať s drôtom. Obavy som mal hlavne z toho, ako vyrobím mriežky hlavných svetiel v nárazníku, lebo ak by nevyšli dobre, tak by "zabili" aj samotné svetlá za nimi, ktoré nepoužijem tlačené z modelu, ale vyrobím paraboly so sklom. Na mriežky som si vymyslel takýto postup:
Najprv som si podlepil šablónu mriežky na kartón, následne orezal nakreslený obvodový rám a mierne ho upravil podľa originálu, keďže mriežka z modelu mi pripadala až príliš zaoblená, t. j. s priveľkým rádiusom v rohoch. Po obvode som vzniknutú šablónu napustil sekunďákom, aby bola tvrdšia a pritláčaním 0,70 mm drôtu po jej obvode som vyrobil základný rámik. Neskôr som ho ešte dotvaroval, keďže na šablóne sa mi nepodarilo všetky rohy zaobliť rovnako.
Výsledok bol takýto:
Následne som spravil "opačnú" šablónu, kde natesno pasoval hotový rámik a podľa naznačených čiarok som postupne prilepoval mriežku z 0,25 mm drôtu. Lepil som to gélovým sekundovým lepidlom a následne ešte poistil mikrokvapkami tekutého sekunďáku, aby sa mi pokiaľ možno nevytvorilo v kríženiach drôtikov nepekné pozlievanie.
Týmto boli mriežky hotové, stačilo ich už len natrieť striebornou farbou. Po prvý krát som použil vodou riediteľnú farbu Agama 08, ktorá veľmi príjemne prekvapila a asi je to zatiaľ najlepšia strieborná farba, akú som mal možnosť vyskúšať .
Naposledy upravil/-a Paly v 10 Apr 2022 15:24, upravené celkom 1 krát.
Live hard, ride easy.
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7431
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Paráda Paly, tie mriežky sa ti podarili na jedničku a zvlásť pochvala za fotopostup! Inak aký drôt používaš?
Aj sedačky sú špičkové, len tak ďalej!
Aj sedačky sú špičkové, len tak ďalej!
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Ďakujem , použil som 0,7 a 0,25 mm pájkovacie drôty, ľahko sa rovnajú a perfektne sa dajú tvarovať. Na takéto diely sú v pohode, keďže to nie sú žiadne nosné časti ani osky a ich pevnosť nadmieru postačuje
Naposledy upravil/-a Paly v 10 Apr 2022 15:24, upravené celkom 1 krát.
Live hard, ride easy.
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Prvotriedne. Rád by som to videl naživo na nejakom workshope. Prosím ťa máš nejaký dobrý zdroj na tie pajkovacie drôty? Lebo bežne v Hornbachu a podobne som našiel len jednu hrúbku a prišlo mi to dosť drahé. Viacej rozmerov som našiel len v elelektroshope na nete, ale tam to tiež bolo dosť drahé...
Zrejme si asi myslel 0,7mm a 1mm pajku?...
Zrejme si asi myslel 0,7mm a 1mm pajku?...
Hotovo: M4A3 Sherman GPM, Brabham BT26 Forum Team
Na Stole: Dragon Wagon GPM
Pod stolom: SdKfz 251, Mordin Solus (Mass Effect 2)
Zrusene: Skoda Roomster
Na Stole: Dragon Wagon GPM
Pod stolom: SdKfz 251, Mordin Solus (Mass Effect 2)
Zrusene: Skoda Roomster
- developer10 | 38
- Príspevky: 997
- Meno: Peter
- Bydlisko: Spišská Nová Ves
- Kontaktovať užívateľa:
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Tak to je parada Paly, chvalim a dakujem za tip na postup, urcite sa necham raz inspirovat! Drzim prsty v dalsom postupe!
Johnny u nas v Obi maju 0,1-3mm cca. 2€ za kotucik a v Merkury tiez asi stri rozmery za 1,80€ abo tak dajak som kukal. Ale ten z Obi sa mi zda trochu tvrdsi, z Merkury je makky jak maslo, dal som to na T128ke co som tu robil minuly rok na korbu a uz je to vsetko prehnute dole…
Trimce še!
Johnny u nas v Obi maju 0,1-3mm cca. 2€ za kotucik a v Merkury tiez asi stri rozmery za 1,80€ abo tak dajak som kukal. Ale ten z Obi sa mi zda trochu tvrdsi, z Merkury je makky jak maslo, dal som to na T128ke co som tu robil minuly rok na korbu a uz je to vsetko prehnute dole…
Trimce še!
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Nedávno zbúchaný tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a špatnokrásny K-MAX plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku
Nedávno zbúchaný tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a špatnokrásny K-MAX plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku
Re: K. Loprais,TATRA 815 VD 10 300 4x4.1, Paris-Dakar 1988 / Spidamodels / 1:25
Som rád, že tu nevešiam "každú blbosť" zbytočne a niekomu to možno aj pomôže
Ospravedlňujem sa za nesprávny údaj, na mriežku som použil 0,25 mm pájkovací drôt, mylne som uviedol 0,1 mm, opravil som to aj v pôvodnom príspevku
Z akého e-shopu som pájky objednával si už bohužiaľ nepamätám, ale viem, že dalo zabrať, aby som našiel všetky priemery v jednom obchode a hlavne aby to boli +/- 100g balenia a nie kilové, objednal som si priemery 0,25; 1,0; 1,5; 2,0; 2,5 a 3,0, všetko značka Cynel professional ako na priloženom obrázku. Ešte som chcel aj 4,0 mm, ale ten som v malom balení nenašiel. 100g balenia stáli okolo 5,-€. Ja si prácu s nimi neviem vynachváliť a napr. z priemeru 3,0 mm mám spravený aj nosný rám na plachte Liazu a drží to parádne.
Určite som objednával z nejakého obyčajného elektra, lebo špecializované obchody mali poväčšine len veľké a drahé balenia. Človek za všetky priemery dá pomaly 40-50 €, ale oplatí sa a vydrží to na modelárske účely dosť dlho
Skúste napr. tu:
https://ampera.sk/k/naradie/elektricke- ... j-pistoli/
https://nekto.sk/catalog/public_index/search
https://www.elu.sk/cin/
Ospravedlňujem sa za nesprávny údaj, na mriežku som použil 0,25 mm pájkovací drôt, mylne som uviedol 0,1 mm, opravil som to aj v pôvodnom príspevku
Z akého e-shopu som pájky objednával si už bohužiaľ nepamätám, ale viem, že dalo zabrať, aby som našiel všetky priemery v jednom obchode a hlavne aby to boli +/- 100g balenia a nie kilové, objednal som si priemery 0,25; 1,0; 1,5; 2,0; 2,5 a 3,0, všetko značka Cynel professional ako na priloženom obrázku. Ešte som chcel aj 4,0 mm, ale ten som v malom balení nenašiel. 100g balenia stáli okolo 5,-€. Ja si prácu s nimi neviem vynachváliť a napr. z priemeru 3,0 mm mám spravený aj nosný rám na plachte Liazu a drží to parádne.
Určite som objednával z nejakého obyčajného elektra, lebo špecializované obchody mali poväčšine len veľké a drahé balenia. Človek za všetky priemery dá pomaly 40-50 €, ale oplatí sa a vydrží to na modelárske účely dosť dlho
Skúste napr. tu:
https://ampera.sk/k/naradie/elektricke- ... j-pistoli/
https://nekto.sk/catalog/public_index/search
https://www.elu.sk/cin/
Live hard, ride easy.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný