Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 16 Jan 2022 22:20

Tak som spat s novou stavbou, ktorou chcem zaspominat na Dakarsku legendu Karla Lopraisa.
Rallye Dakar sa zúčastnil devatnast krat, z toho sest vitazstiev, styri druhe a jedno tretie miesto. Zucastnoval sa aj inych podujati ako Master rallye a UAE desert challenge. Model je auto z Master rallye 1995, viac info k modelu a zavodu som si dovolil skopirovat od Jirku Vintra.
K modelu mam asi vsetky mozne doplnky, ktore sa v dnesnej dobe daju zohnat, ako laserove dezeny, mriezky a potlacene okno. Pouzijem aj Spidove 3D vyfukove potrubie, ktore nesedi uplne presne, ale to by nemal byt velky problem. Fotku predlohy sa mi nepodarilo najst, tak aspon nahlad na model.

Jiří Vintr napísal:The HAStory, díl pátý: "Utajený" Peking
Tatra 815 4x4 HAS
Master Rallye (Paříž - Peking) 1995
Posádka: Karel Loprais, Bedřich Sklenovský, Tomáš Tomeček
Měřítko: 1:32
Pátý díl našeho HASeriálu naplňuje rozvitou původní myšlenku projektu: udělat jen pár méně známých verzí a jen takových, které se vzhledově odlišují od hlavního proudu. Tahle verze se do skupinky zařadila jako čtvrtá v pořadí, byť v Podomí v poličce trůní její model už 22 let a teoreticky by nebylo nutné se k němu vracet. Ale sestavení si zasloužila a takhle krásně ji z mého návrhu do konečné podoby vyvedl Laďa Horňanský z Lysic - díky!
Vlastně je to jediné Karlovo auto v hlavní skupině HAStory - zatím. Po monumentálním vítězství na Dakaru 1994 a naopak velmi těsné porážce Kamazů po lítém boji v ročníku 1995 kdekdo čekal podobně úspěšné těžení i v obnoveném maratónu z Paříže do Pekingu, který René Metge v roce 1995 dokázal znovu zorganizovat pod názvem Master Rallye, zvláště když v tom jediném uskutečněném ročníku 1992 se Tatrám dařilo. Startovalo se z Paříže a jelo přes Moskvu, Kazachstán, Mongolsko až do Pekingu. Hlavním sponzorem soutěže byla firma Master, ta samá, která sponzorovala i Kamaz. Kopřivnická HASka po důkladné repasi odjela na soutěž s upravenou nástavbou (bez horních zábradlíček a se zespoda seříznutou zadní částí bez nárazníků) a v zajímavých barvách, když polep zajistil velký příznivec dakarského závodění Petr Čapka. Posádka Karla Lopraise vyrazila bez doprovodného kamionu, pouze se dvěma mechaniky, kteří se přemísťovali letecky. Zraněného radka Stachuru nahradil v roli mechanika navýsost kompetentní Bedřich Sklenovský.
Průběh soutěže byl bohužel až příliš jednoznačný pro ruské barvy. V Kazachstánu se sice Karel na jediný den dostal na třetí příčku, celkově mu Rusové nedali "ani čuchnout" a skončil čtvrtý, byť mu k tomu dopomohlo i zapadnutí do bláta či převrácení vozu na bok (poškozená kabina byla po soutěži vyměněna). Převaha Kamazu na domácí trati byla bohužel jasná - v jeho řadách startoval i tehdejší vládce automobilové kategorie na Dakaru Pierre Lartigue, i jemu se dařilo.
Mediální pokrytí soutěže bylo mizerné. Ono není divu - kvalita startovní listiny byla na hony vzdálena té z legendárního ročníku 1992. I kamionů startovalo jen sedm - Karel proti převaze Kamazů, doplňoval je ještě Miki Biasion s lehkým Ivecem. Nejkvalitnější zprávy tedy byly, jako obvykle tou dobou, od Ondřeje Horského ve Světě motorů. právě v něm se objevila jedna černobílá fotografie vozu, z níž šlo leccos vyčíst, ale pro stavbu modelu to bylo málo. Nikde jinde už nic - televize občas přinesla nějaké oficiální záběry, na nich byly ovšem jen Kamazy. Protože výsledek nebyl takový, na jaký si fanoušci za poslední dva roky zvykli, chyběly obrázky vozu i ve zbývajících médiích - kromě toho bylo přece jen léto a konkurence mnoha sportů v mediálním světě nedávala publicitě soutěže mnoho šancí...
A pak už je to známý příběh, který jsem tu popisoval u modelu Tatry týmu Poldi. Naordinoval jsem si modelářskou karanténu, ale v lednu, když se v novinách zjevila jedna (a bohužel tehdy jediná!) fotografie téhož Karlova vozu z probíhajícího Dakaru 1996, došlo ke spontánnímu zažehnutí mých dakarsko-modelářských motorů, a ty hoří vášnivě dodnes. Jenže já si tehdy napsal o fotky do Tatry a dostal poštou takové, podle kterých šlo model ze z Master rallye 1995 postavit (úplně mi z nich tehdy spadla brada). protože na Fajtla a Poldi nebylo dost podkladů, dostalo tohle bílomodré auto přednost. Model v měřítku 1:24 jsem dokončil v červnu 1996 po maturitě a do dnešních dnů se dochoval, jak ukazuje závěrečný, společný snímek. Někdy v roce 2001-2002 jsem k němu vytiskl nový polep, protože fixy už stihly vyblednout. Současný model chápu jako jistou nápravu tehdejších chyb a postupů. Všechno má zkrátka svůj vlastní vývoj...
Vlastně je zázrak, že model existuje jako jeden z mála i v plechové verzi od firmy Kovap, byť mezi hasičáky bylo možné najít tolik známějších a úspěšnějších variant.
A co bylo dál s autem jako takovým? Po výměně kabiny (už s bílým lakováním vnitřku, na Master rallye byla kabina zevnitř ještě červená) a instalaci jednoduššího ochranného rámu s ním Karel soutěžil při Dakaru 1996. Byla to zase stejně lítá bitva jako rok předtím, ale jazýček vah v závěru zůstal lehounce na straně modrého Kamazu. O tom si ale napíšeme příště. Při Dakaru 1998 a "památném" přepadení bandity byl vůz ukraden a jeho skutečný konec tedy neznáme.
A abych nebyl tak jednostranně kamionový, ta pekingská soutěž, o které se u nás tak málo psalo, byla dvěma premiérami a jednou derniérou... Premiéru si na něm myslím odbyl Kaštan Ivo, dakarskou až pár měsíců poté v lednu. No a derniéra? Nepříliš slavná - Josef Kakrda se bohužel na další velké soutěži už neobjevil, ke škodě českých fandů, tady mu Land Rover shořel na troud. Navigátorem mu tehdy byl jistý Jan Čermák. To je ta druhá premiéra. Jeho chvíle na Dakaru ovšem měly teprve přijít.
Naposledy upravil/-a Dody v 30 Dec 2022 20:38, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
tom | 28
Príspevky: 1299
Bydlisko: Prešov

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa tom » 21 Jan 2022 20:59

budem sledovať a opisovať, držím palce

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 13 Mar 2022 17:27

To veru neviem ci bude co opisovat a ci vobec budes mat, s mojim tenpom, kedy :big smile:
Report
Na zaciatok si dame kabinu. Beriem ju na nakladiakoch ako najzlozitejsiu, ked sa lepi aj s interierom, lebo je to kopec dielov a je naviditelnejsia. Nastavba je na tomto modele len krabica a podvozok lasika Tatra. Chyby na podvozku sa zakryju ostatnymi dielmi, na kabine tazko. Preto ju lepim na zaciatku, ked je este dosttaok elanu a chuti. Pri tejto dlhej kabine je treba si postrazit dlhe a velke plochy a prechody. Boky som podlepil kartonom, ktore ich spevnili a vytvorili mi dalsiu plochu pre prilepenie podlahy, ktorou chcem kabinu zatvarat. Lepil som ju chlopnami, tak ako je navrhnuta. Spodna a bocne hrany celneho skla su lepene natupo sekundakom. Teraz som v stave vyrezavania interierovych dielov.

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 25 Sep 2022 14:48

Report
Po par mesiacoch som spat s reportom. Prace sa nezastavili, len isli slimacim tempom.
Dokoncil som diely do interieru. U mna je na cervenom diely chyba. Vyrez na tunel ma byt len rovna cast, na vydanych modeloch uz je to ok.
Ram je bez problemov, len krabicky. Vystuzil som ho komplet kartonom.
S napravami mam zatial najviac problemov. Ako som pozeral, chyby su aj na vydanych modeloch. Problem je pri mechoch. Bolo by pri nich dobre diel 75 zmensit o polovicu. Hrubkami papiera sa cely mech pruzenia zvacsi a potom sa diely 72 nedajú prilepit o polonapravy. Dalsi problem moze nastat pri prachovkach. Ak pouzijete diely s modelu, treba ich podlepit aspon kancelarskym papierom. Podla navodu k vydanym modelom maju mat hrubku 4,5-5mm a po zlepeni dielov z modelu je to len okolo 3,5mm. V komfortpakoch k modelom su prachovky hrubsie, vypalene z kartonu, tak pri tych by problem byt nemal. Na imitaciu mechov som pouzil O-kruzky, rozmery su na fotke.
Boky pneumatik som chcel plastickejsie, tak som si tam vyrobil take shodiky ako su na originalnych.

Dalsi report snad skor ako buduci rok :wink:

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2543
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa martin1807 » 03 Okt 2022 21:16

Aj keď pomaly, aj tak ti to ide super :P :victory: Len tak ďalej :P
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 16 Okt 2022 15:18

Posledne dva tyzdne som na modele makal celkom dost. Chcel som ho stihnut do Nitry, ale nevydalo.
Report
Dokoncil som interier a zavral kabinu. Este ju caka doplnenie detailov. Mam hotovy aj ochranny ram.
Nastavba je jednoducha krabica, treba len dat pozor aby sa nepokrutila. Pouzil som dovnutra povodne navrhnute pomocne rebro, lepsie by bolo asi plochy podlepit kartonom.
Zlepil som aj prednu napravu a zkompletoval podvozok.
Do pneumatik som vlepil disky z povodnych dielov modelu. Pri pukliciach si treba dat pozor na orientaciu spodneho dielu. Jedna medzera medzi dierami na matice je mensia a moze prist k posunutiu kresby.
Motor je kapitola sama o sebe. Je komplet novy, lebo original sa mi moc nepaci. Upravil som free motor od Spidu. Prikladam aj fotku z knihy pre porovnanie. Povodny motor z modelu mozete vidiet napriklad TU.
Hotove mam aj diely, ktore sa budu lepit na podvozok.

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa iconmaster » 16 Okt 2022 19:37

Dody napísal:Chcel som ho stihnut do Nitry, ale nevydalo.

No, to sa stáva (tiež som chcel dokončiť Freudensteina), ale snáď aj o rok bude Nitra, tak už máš veľkú šancu to stihnúť - držím k tomu palce :wink:

Výfukové zvody máš parádne vylepšené! Je to nejaký 3D-tlačený doplnok alebo si ich vyrábal sám?

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 18 Okt 2022 11:16

Peto je to 3D doplnok, Spida ma toho v ponuke dost.

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 30 Dec 2022 19:54

Report
V predchadyajucom prispevku uy bolo v podstate vsetko hotovo a ostavalo len zlepenie dokopy. Kedye som osadzal novy motor, musel som upravovat potrubia k vyfuku a k filtrom vzduchu. Bolo by treba ich skratit este trochu, lebo mi stale tlacia motor dole, ale uz som to tak nechal. Postupne som doplnil vsetky komponenty a kolesa. Pri tomto nebol ziaden problem, vsetko pekne sadlo.
S osadenim kabiny, nastavby a narazniku nebol tiez ziaden problem, tak uz len finalne fotky.
Naposledy upravil/-a Dody v 08 Jan 2023 16:07, upravené celkom 1 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Dody | 34
Príspevky: 1285
Meno: Dominik
Bydlisko: Borský Mikuláš / Ružomberok
Kontaktovať užívateľa:

Re: K. Loprais / Tatra 815 4x4 HAS Master Rallye 1995 / Vimos / 1:32

Príspevokod užívateľa Dody » 30 Dec 2022 20:37

Model mam hotovy a kedze teraz vonku nieje sneh, dalo sa urobit finalne fotky.


Viac fotiek v galerii na konci prispevku

Návrat na "Športové vozidlá // Racing Cars"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných