Už dlhšie mám postavený jeden nádherný stroj, s ktorým som sa sľúbil podeliť a nebolo času... Teraz ho už je trošilinku, tak report je tu. Je síce jednodielny, lebo tento model som spočiatku staval ako sparinga ku iným stavbám (Tatra 623 Narex či Citroen HY) aby som sa trochu odreagoval od detailov, nakoľko som si na začiatku naivne myslel, že keď má krabičkovú základňu, tak to bude "jednoduchý model" (podľa pripravovanej Maťovej škály jednoduchosti ). Nakoniec sa z neho stala plnohodnotná zábavka a veľmi slušný tréning na dodržiavanie presnosti a geometrie. Prvýkrát som sa zahral aj s plastovým profilom na ráme. Poďme ale ku stavbe. Na českom fóre boli prezentované niektoré stavby, teda aspoň výsledky, ale report zo stavby s nejakými dobrými fintami chýba, napravím to. Nijako špeciálne som model neupravoval, aj kolesá ostali pekne valčekové, ale na ojnicu som ich nelepil, keby som sa niekedy v budúcnosti rozhodol ich vymeniť za dezénované bombírované piplačkové gumy.
Predlohu predstavovať nebudem, pretože to je na ďalší samostatný report, je to masívny a krásny stroj a viac o ňom nájdete tu. Dám len fotečky.
Model vyrobil František Sochor pre Hasičksý a záchranný zbor ČR, bol voľne dostupný svojho času, možno sa niekde ešte nejaké výtlačky nájdu. Je v mierke 1:43, vydaný na celkom kvalitnom papieri a súčasťou sady Bisona je aj jeho malý brat v mierke 1:87, ktorý sa počas stavby mihne ako jeho vlastný sparing, keďže som si povedal, že každý môj model musí mať aj malého miniboxového súrodenca. Klasicky ako sme u Fireboxov zvyknutí, je vyrobený pre dve možnosti podľa úrovne schopností modelára, a teda ak to budete davať stavať svojej ratolesti, nech to stavia z kópie, lebo tento model si zaslúži byť postavený z tohto papiera v plnej svojej kráse a na polovičnú stavbu by ho bola škoda...
Report
Tento report bude zameraný len na hlavné problémy, s ktorými som sa počas stavby potýkal (ono to znie ako "problémy", ale ten model sa staval fantasticky, len ja som bol blbý ) Preto hneď na začiatok odporúčim jednu základnú vec, podlepiť si základnú krabicu (diel 1) a tiež bočnice (tie zdôvodním neskôr). Ja som ho našťastie na začiatok spravil celkom presný bez vlnenia, ale keďže nesie celkom silnú váhu, konštrukčne bude lepšie ho mať spevnený. Kabína, nápravy a kolesá sú jednoduché, preto pôjdeme rovno ku nadstavbe. Druhá základná rada - na vysekávanie dier použite výhradne dierovač alebo dierovacie kliešte a pripravte si diery ale aj špajle/špáradlá/tyčinky alebo profilky správnej veľkosti. Neskúšajte diery prepichovať. Hoci je papier naozaj kvalitný a pevný, diely úchytov sú mimoriadne malé a pri prepichovaní a zväčšovaní môžu stratiť pevnosť, ktorú následne potrebujú. Obzvlášť pri dierach u piestnic, ktoré nie sú podlepované, je nutné byť mimoriadne opatrný. Riešenie impregnovaním sekunďákom alebo lakom som nepoužil a podľa mňa ho teraz ani netrebalo. Rameno podberáka je dosť mohutné, ale pri jeho stavbe, podobne ako neskôr pri žeriave, je mimoriadne nutné byť presný a vďaka písanému návodu je dobré dodržiavať postup čo sa týka usádzania dielov a lán do seba (nejde to podľa číslovania). Obzvlášť si čísla dielov a smery kontrolujte pri usádzaní nosičov rezervných kolies, ktoré tvoria šikmú rovinu.Skrine nadstavby je ako som spomínal dobré na oboch bočných plochách podlepiť. Ja som to nespravil a počas stavby sa mi dosť nechutne narušila geometria, čo som okrem jemného preliepania vyriešil dodatočnou priečnicou pod rohom, kde je umiestnený osvetľovací stožiar. Musel som tiež poupraviť polohu bočníc, keďže sa prehýbala dozadu (ono to tak je aj v reále, ale keď má byť geometria rovná, nech tak aj je ) Preto je podliepanie o to dôležitejšie. Doplnil som ešte blatníky druhej nápravy, nádržky a tlakové nádoby, pretože po nasadení žeriavu na ne už nebude miesto. Pri nich je nutné kontrolovať si polohu aj v súvislosti s kabínou, ktorú som ešte stále pre istotu nenalepil na základňu. To nalepím až po nasadení detailov a výfuku.
Na radu prišla časť, ktorej som sa najviac obával - žeriav. Základňa je kruhová a tiež som rozmýšľal, či by tu nebolo vhodné podlepenie, ale našťastie konštrukčne je to riešené veľmi dobre. Podstatné je naozaj presne narihovať a vyrezať pekne po linke vo všetkej presnosti. V základni sú ukryté aj predné stojny. Tie majú dve polohy, pracovnú, keď sú vysunuté a nohy smerujú dole, a prevoznú, kedy sú otočené hore a pätky by mali byť zložené. Ja som dal pätky napevno, ale keby sme šli do detailov, dali by sa s hlavičkou špendlíka a adekvátnym púzdrom na pätke spraviť ako odoberateľné. Celé toto je schované pod základňou samotného žeriavu. Fascinovalo ma, že v zloženom stave ten má ledva 8cm, v plne rozloženom stave cez 42cm. Krása, s tým sa raz bude malý baviť…. Možno mu to dovolím muhehehehe. Pri stavbe je opäť mimoriadne dôležité sledovať aj písaný návod, keďže kladky a spojky majú svoju taktiku skladania. Šlo to pekne a čisto.
Po úspešnom zdolaní prekážky "the žeriav" som dal veľkému bráškovi malého súrodenca:
Veľmi dobrým odreagovaním boli zadné stojné nohy, ktoré sú uchytené na ôsmich okách spojených ojnicou. Pre zachovanie dimenzovaných rozmerov som použil drôt z veľkej kancelárskej spony, nič drevené sa do tých malých dierok nevošlo…
Za kvalitku fotiek sa ospravedlňujem, vtedy sa mi začal babrať telefón....
Na záver už len pár drobností a detailov, samozrejme majáky, bez nich by to nebol hasičák, a novinka v mojom portfóliu modelárskych zručností - plastový rám. Špekuloval som nad tromi alternatívami: naparená špilka s priemerom 2mm, papierová tyčinka z vatových ušomazovytieračov a normálne polystyrénový valčekový profil. Nákres má hrúbku rámu 1,5mm a po niekoľkých pokusoch s prvým a druhým materiálom som objednal Evergreen a až vtedy som sa čudoval že to už vôbec nie je také drahé ako kedysi, veď za dopravu som dal viac ako za dva balíčky tyčiek a rúriek... Tie pokusy s naparovaním a nahrievaním dreva a papiera ale aj tak neboli naškodu, na niečo tieto techniky určite raz použijem... Práca s profilom a tepelnou pištoľou úplná paráda, s lepením k sebe som trochu maturoval, ale nakoniec to dopadlo nad moje očakávania dobre. Povrchovú úpravu som dal na hulváta striedbornou fixou, ktorú som mal odskúšanú pri retuši na papalášmobile. Efekt dostatočný a keďže som ani na ostatných detailoch modelu nerobil s hliníkovou fóliou, tak matný povrch vôbec nekričí. V definitíve chýba len naviják, ale aj to raz možno príde...
Finále máme z a sebou, dávam nejaké situačné foto v chabom rozlíšení, keďže foťák na telefóne to vzdal (lepšie povedané jeho komunikácia s úložiskom). Pracujem na galérii, takže prefotený v dobrej kvalite bude určite tam Ďakujem za pozornosť a vidíme sa! Veľa zdaru a trimce še!