Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa developer10 » 17 Máj 2021 11:11

Ahojte papierníci!

Doma sa mi to po príchode Katky trošku ustálilo, tak som zastrihol do papalášmobilu v špeciálnej úprave firmy Narex určenej pre rýchly zásah, prioritne na okruhových súťažiach automobilov, ktorý vydalo PMHT a na nete je voľne stiahnuteľný aj originál interiér, ktorý aj celkom sedí s predlohou. Je to prvýkrát môj výber, konečne... Spomienka na moje prvé monty-autíčko, ktoré nájdete vo fotke nižšie. Budem ho robiť s malými úpravami (nie takými rozsiahlymi ako pri Citroene) exteriéru a interiéru, hlavne čo sa týka plasticity niektorých prvkov a problémov, ktoré mali niektorí predošlí stavitelia, čo som na internetoch našiel. Vyskúšam tiež strieborný papier na nárazníky a kovové prvky a strieborný marker na malú retuš kovu, lebo kovové farby ma ešte stále nebaví miešať :beat plaster: Model nie je v základe nijak zložitý, je to jeden hárok zložený na 4xA4, teda obálka, obrazový návod a dve strany dielov, teda taká klasická abíčkovina. Interiér má ďalšie dve strany dielov a jednu obrázkovú nápovedu. Text hľadáte márne, ale to nie je v celku žiaden problém, keďže si to aj tak budem ešte dolaďovať. Začiatočníka to ale môže sklamať, hoci stačí sledovať číslovanie dielov. Ja som si spravil kvôli zaskleniu a tapacírungu (pri oknách chýba) spravil ešte nejaké kópie. So spojmi tenkých stĺpikov to bude celkom zaujímavé, plus už teraz viem aj o njeakých nepresnostiach, tak sa na to už celkom teším :bad smile:


Tak ponajprv k celkom zaujímavej predlohe:
História vozidiel rýchlej technickej a lekárskej asistencie pri pretekoch na autodrómoch siaha ešte do roku 1977, kedy bývalý pretekár Cyril Svoboda upravil svoju Lanciu Beta pre potreby záchranárskych prác a asistoval s ňou pri okruhových pretekoch. Táto myšlienka sa pôvodne zrodila v hlave novinára Karla Hrubce a bola inšpirovaná západoeurópskymi pretekmi, kde sa asistenčné autá začali bežne používať. Upravená Lancia Beta jedného dňa zohrala významnú úlohu pri záchrane poľského jazdca, za čo automobilka FSO poskytla československému NAREX-u (záchranný systém založený Zväzarmom) FSO Polonez 1600, ktorý si záchranári v ČSSR upravili podľa vlastných predstáv. Postupne však pociťovali potrebu výkonnejšieho auta. Jediným kandidátom v Československu bola Tatra 613, no dostať sa k nej bol problém. Nakoniec sa však podarilo vybaviť z Kopřivnice zapožičanie dvoch exemplárov Tatry 613 (na dva roky), ktoré Narex upravil a začal používať. Keďže bolo auto podstatne upravené, bolo rozhodnuté o použití označenia T 623. Auto malo úspech všade, kde sa objavilo a keďže oň prejavili záujem aj hasičské útvary, do hry sa vložila samotná automobilka, nechala auto schváliť (T 623 absolvovala homologizačné skúšky) a podrobne spracovala kompletnú dokumentáciu prestavby na záchranárske vozidlo. Tatra 623 tak bola oficiálne na svete.
Podľa oficiálnej dokumentácie si vyradené Tatry 613 dokázali jednotlivé organizácie svojpomocne upravovať aj vo vlastnej réžii (prípadne v spolupráci s Narexom a značkovými servismi Tatry). Aj samotný Narex pre svoje potreby vyhľadával vyradené štátne T 613 a prestavoval ich na T 623. Neskôr dokonca vznikol projekt T 624 (auto rýchlej zdravotnej pomoci).

Zavádiace T623 pre závody F1
V roku 1986 bol Narex pozvaný na preteky F1 na Hungaroringu, aby zabezpečil Safety car a záchranárske autá pozdĺž trate. Záchranári zistili, že ich Tatra monopostom nestačí. Museli preto automobilku požiadať o úpravu T 623 tak, aby dokázala dosiahnuť max. rýchlosť 250 km/h. Automobilka preto začala s vývojom motora 3.8 V8 (plánovaný výkon 221 kW/300 k) a úpravou karosérie, ktorá dostala hliníkové predné blatníky, kapoty a dvere. Spolu s plexisklami namiesto bočných okien a inými úpravami ju to odľahčilo o 350 kg. Pohotovostná hmotnosť Tatry klesla na 1270 kg. Dostala aj špeciálne nastaviteľné tlmiče, svetlú výšku zníženú na 100 mm a rozchod väčší o 30 mm. Na diskoch z ľahkých zliatin boli osadené športové nízko-profilové pneumatiky Kléber. Úpravami prešiel aj interiér, v ktorom nechýbali anatomické sedadlá so štvorbodovými pásmi a ľahko odnímateľný športový volant.
AMK Narex si neskôr dokonca sám svojpomocne upravoval motory Tatier na objem 3,8 litra. Málo známou skutočnosťou je aj to, že Tatra vyvíjala špeciál schopný dosahovať rýchlosti tesne pod 300 km/h, ktorý mal slúžiť ako nový Safety car a základ pre budúcu súťažnú verziu. Spoločenské zmeny v roku 1989 však vývoj zastavili a vozidlá, ktoré mal kompletizovať Metalex nikdy nevznikli. Dochovala sa len overovacia séria štyroch prototypov, z ktorých neskôr vznikli cestné verzie známe ako Tatra MTX V8.

Celkom slušnú zbierku fotiek z dôb jej slávy som našiel na tatra-klubáckom fóre tu: https://www.tatra-club.com/forum-tema/tatra-613-uprava-narex-narimex-aba-15111?kols=3 Zdroj textu je stránka t613-tiek

Tak držte prsty, snáď sa to podarí :) :victory:
Naposledy upravil/-a developer10 v 17 Máj 2021 11:39, upravené celkom 1 krát.
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa developer10 » 17 Máj 2021 11:24

Ahojte papierníci! Keďže som si úvodný príspevok namiesto publikovania iba uložil :beaten: tak v extrémne krátkom čase tu mám pokračovanie stavby :haha:

Keďže kvalitu modelu najlepšie zistíme na začiatku kolesami, neostal som za touto tu dobre vžitou tradíciou... Zdali sa mi príliš ploché, neforemné, a tak som to skúsil cez krúžkovanie a vlepenie podložky z 1,5mm kartóniku, čo mi ostal po Citroene. Postup výroby som sa snažil priblížiť na prvom obrázku. Výsledok sa mi celkom pozdáva, len hneď na začiatku som si zlomil kružidlový vykružovák, tak ak máte tip, kde kúpiť nejaký kvalitný rezák kruhov, dajte mi prosím link do SS, vopred vďaka!


Presklenie je celkom kritická záležitosť, tak som si ho dal hneď ako krok dva. V modeli chýba tapacírung od sedadiel vyššie (okrem vnútra strechy, ten je), tak som si spravil vnútro z kópie vonkajšku, aby to nebolo až tak na očiach. Dodalo to aj patričnú hrúbku a pevnosť konštrukcii, uvidíme, čo to bude pri zliepaní dielov stĺpikov natupo, kde by to snáď mohlo pomôcť...


Ten strieborný marker je celkom slušná pomôcka :) Pri kompletácii skiel som si podložil aj prednú kapotu, aby mala nádych pôvodnej kapoty zo 613-ky, aj keď na Narexoch sa používali kvôli váhe viac hliníkové náhrady. Mne ten prelis tak trochu chýbal, tak som si ho dorobil, ale to až nabudúce pri kompletácii hlavných prvkov exteriéru :) Držte prsty a veľa zdaru aj vám!!!
Naposledy upravil/-a developer10 v 20 Máj 2021 10:21, upravené celkom 1 krát.
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
marcello | 32
Príspevky: 384
Meno: Marcel
Bydlisko: KE

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa marcello » 17 Máj 2021 19:18

Á preteková Tatra, ak ma pamäť neklame, práve takéto vozidlo "zrazilo" nešťastníka Takiho Inoue-ho na GP Maďarska v roku 1995...

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa developer10 » 17 Máj 2021 20:51

No presne takáto nie, ale tam ich bolo ako maku a keďže to nebola sériová výroba, ale iba prestavby starších modelov uvoľnených z Kopřivnice alebo ministerstiev, tak je to ľahké zameniť. Dokonca bol problém niekedy nájsť viac rovnakých, každá iná :D Tí majstri čo nedobrzdili mali bielu verziu s novšími prvkami
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa developer10 » 17 Máj 2021 21:34

Tu je ešte taký pekný rozhovor s tým nešťastníkom pre formulkových maniakov ako sme my :D

Off topic: Bývalý japonský pilot se sice velkými výsledky chlubit nemůže, díky několika spektakulárním momentům a smyslu pro humor a sebeironii však získal řadu příznivců. Padesátiletý Taki Inoue ve formuli 1 odjel osmnáct závodů. V roce 1994 absolvoval v barvách Simteku Velkou cenu Japonska. Sezonu 1995 odjel v týmu Footwork Arrows celou. V roce 1996 měl závodit za Minardi, ale z angažmá sešlo - došly peníze. Fanouškům formule 1 je znám díky dvěma bizarním incidentům. V tréninku na Velkou cenu Monaka ho postihly technické problémy. Když byl vůz s Inouem v kokpitu vlečen mimo trať, naboural do něj zpomalovací vůz. Další kuriozita se odehrála v Maďarsku. Když se pokoušel maršálům pomoci uhasit doutnající vůz, narazila do něho Tatra 613, ve které na místo přijížděl další maršál. Rodák z Kóbe poskytl rozhovor oficiálním stránkám Red Bullu. Rád o sobě říkáte, že jste nejhorší pilot všech dob. Proč to děláte? Taki Inoue: "No je to pravda. Odjel jsem jen osmnáct závodů, nezískal jsem žádný bod a v kvalifikacích jsem vždy ohromně ztrácel na týmového kolegu - dvě, ale klidně i pět sekund. Za celou svou kariéru ve formuli 1 jsem nepředjel jediného soupeře. Myslím si, že rozhodně patřím k těm vůbec nejhorším pilotům formule 1." Pokud jste ale byl tak špatný, jak jste se vůbec do formule 1 dostal? TI: "Dobrá otázka! Nejdůležitější je správné načasování. Někdy je potřeba i štěstí. Vezměte si takového Damona Hilla. V roce 1992 závodil za Brabham a měl problémy se kvalifikovat, později se ale s Williamsem stal mistrem světa. Taková už je formule 1." Jaký byl váš první závod? TI: "Totální pohroma. Ani si to radši celé nepamatuju." Je pravda, že jste ani nevěděl, co znamená pitstop? TI: "Naprostá. V té době byla F1 jediná pořádná série, kde se praktikovaly zastávky v boxech. Před vstupem do ní jsem neměl tušení, co to vůbec je." Jaké jsou vaše nejveselejší vzpomínky na formuli 1? TI: "Patálie se stíháním odesílání peněz týmu. No, na druhou stranu to zas taková sranda nebyla." A nejhorší vzpomínky? TI: "Viz předchozí odpověď."

Více na: https://www.tatra-club.com/forum-tema/t ... ng-f1-8243


Ale teraz sa už idem naplno venovať modelu :wink:
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
marcello | 32
Príspevky: 384
Meno: Marcel
Bydlisko: KE

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa marcello » 18 Máj 2021 19:23

Aha díki za doplnenie, Tatrovka po čase prešla "faceliftom" - pravda, od 1986 do 1995 ubehlo pár rokov....

Užívateľov profilový obrázok
palyxk | --
Príspevky: 56
Meno: Pavol Kosc

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa palyxk » 19 Máj 2021 10:22

Sledujem.Prajem veľa úspechov, nech sa ti to podarí lepšie ako mne :)

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 49
Admin
Príspevky: 5506
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa Fito » 19 Máj 2021 18:09

Tak toto je paráda. Ani som len netušil, že totok robilo SC...
Super, ďakujem za kus histórie.

Model ti ide perfektne, som rád že je na tvojej práci vidieť, že si preštudoval fórum a učíš sa rýchlo :P
...The one who finished the Kriegslok.....................|Blog||Gallery

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 38
Príspevky: 1006
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa developer10 » 20 Máj 2021 08:25

Ďakujem chalani, ešte je na tom sakramentsky veľa roboty a hlavne bez návodu je to viac premýšľania ako lepenia, a ako ma pred pár týždňami Kuraaatko uisťoval, že času bude ešte menej, tak mal pravdu, hoc som mu neveril :D
Fito napísal:Tak toto je paráda. Ani som len netušil, že totok robilo SC...
Super, ďakujem za kus histórie.
Model ti ide perfektne, som rád že je na tvojej práci vidieť, že si preštudoval fórum a učíš sa rýchlo

Presne tak, veľa som sa tu naučil a skúšam furt niečo nové, ako teraz tieto nové kolieska a je to super, že také niečo ako toto fórum je! (btw. nejaký link na vykružovák fajný nemáš? Akosi sa mi zlomil :D ) A aj čo sa týka histórie a konštrukcie modelov je to vždy niečo nové, nové učenie, ale kým a hlavne či budem mať niekedy aspoň polovicu z vašej úrovne, tak to bude chcieť veľa cviku, aj keď to nie je môj cieľ :victory:

palyxk napísal:Sledujem.Prajem veľa úspechov, nech sa ti to podarí lepšie ako mne

Dík Paly, určite aj Tvoja konštrukcia mi dosť pomohla, hlavne je vidieť aká je to presklená skriňa skoro bez stĺpikov, takže o to väčšia opatrnosť, ak by Ťa niečo problematické napadlo, vkľude mi to sem hoď :wink:

Dobre, dosť obkecov, dnes len malý postup, ale ako sa oné, trikrát meraj a raz rež, tak aj ja som dosť veľa premýšľal o konštrukcii, aby z nej nebola deštrukcia, hlavne čo sa interiéru a jeho nešťastného napojenia na kasňu týka. Už pri príprave presklenia som otočil napojenie spodných hrán predného a zadného okna, aby sa lepili ostrým spojom popod kapotu či kufor, pri tomto spoji som neriskoval krehkosť lepenia natupo. Uvidíme čo to spraví pri nasadzovaní palubovky... Tomu sa ale nevyhnem na stĺpikoch... Naozaj tu chýba slovný návod, ale čo je prekážkou, to je výzvou, tak som si aj na základe Palyho stavby niektoré procesy posunul a tým so sa prozatím dostal do štádia pripravených strešných spojov a napojení a odskúšaní si možných budúcich scenárov prístupu v súvislosti s interiérom. Zatiaľ sa najviac obávam papiera a jeho kvality, je to asi len 120q dosť tenký... Naozaj dobrý nápad bol spevniť bočné okná, hoci sú teraz dosť ťažké a v spojoch budem musieť dorezávať pod uhlom aby to sedelo, ale pevnosti to veľmi pomohlo a vrchná časť sa mi nekryví. Čo to bude dole ešte neviem predpokladať, ale vyzerá to na podlepovanie a podlepovanie...


Z minulého reportu som vám ešte dlžný ten prelis kapoty, tak tu je, takto sa mi to páči, tak to mal originál (teda trošku menej ale to sa ešte spraví :D )


Kasňu nachvíľku odkladám a idem skompletovať interiér, aby som ho mohol napojiť kým mám k tomu dobrý prístup a otvorené okná :D Držte sa a veľa zdaru!
...po 20 rokoch naspäť v papieri, hlavne hasiči :) ...ale niečo som už aj porobil, aha TU
Hrdý na tento multiprojekt Tatry 148 CAS-32 a aktuálne frčím na tomto technikovi plus kopa minimodelov, veď čekni tú galérku

Užívateľov profilový obrázok
palyxk | --
Príspevky: 56
Meno: Pavol Kosc

Re: Tatra 623 RTP Narex /R. Josef - PMHT/ 1:24

Príspevokod užívateľa palyxk » 20 Máj 2021 15:42

No prve co ma napada je uchytenie interiéru zo zadnej strany tam to rozhodne nie je easy :bad smile: . A rozhodne nelep ako ja odspodu nahor ale opacne. Tzn. interier do karoserie a potom na spodok. Vyhnes sa problemom :) Este ma napada boky interieru vystuzit 1mm kartonom. Malo by to vysparovat tu medzeru. Mozno aj slpiky interieru podlepit aby tam nebol taky prestup.
Inac celkom fajnove.

Návrat na "Automobily verejných služieb // Public Services' Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní