Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Moderátori: jozkin, iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 36
Príspevky: 196
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa developer10 » 23 Aug 2021 10:17

Krásny upršaný deň všetkým fanúšikom papierového remesla!!! (áno, pozeral som LeMans a popri tom malý maratón lepenia :D )

martin1807 napísal:Som zvedavý čo z toho nakoniec výjde a ako to bude vyzerať ako celok.
Tip: Bacha na orientáciu kolies pri lepení na rám:) Mne sa osvedčilo spoj dezénu smerovať dole


Čau Maťo, dlho Ťa nebolo vidieť, tak šup šup poď do niečoho fajného! A hej, aj ja som zvedavý ako to bude vyzerať, zatiľ je to celkom sľubné :D Aj spoje kolies budú zjednotené smerom dole, lebo som sa konečne dostal k modelu, ktorého nápravy sa nebudú krútiť na špajli a kaziť fotky že nemajú zosynchronizované behúne! Ale to až na záver, ak by som to nahodil teraz, trochu by som si skomplikoval situáciu s nahadzovaním jednotlivých blokov na seba. Poďme na to:

Report
Už je vidieť kontúry :)

Ahojte papierníci ešte raz!

Po krátkom "oddychu" s mojimi úžasnými ratolesťami (kto má deti vie) som sa pustil do kabíny a drôtových detailov, keďže aj na ostatných častiach si už žiadajú nástup. Najprv som dumal, čo s tými nešťastnými hadicami na striekačku, či spravím obruč na prípojkách z drôtu alebo nejak zakamuflujem papier. A papiernícke srdce a dierovacie kliešte vyhrali, takže papier.


Začal som skladať kabínu, tak rýchlo, že zasklievanie som ani nestihol zdokumentovať. Treba si dávať pozor iba na presnosť podlepovania, presahy navyše bude vidieť a ťažšie sa zaretušujú. Ja som si pozor dával a aj tak sú malé miesta, ktoré sa s farbou retuše nemali veľmi radi... Jedno upozornenie: kabínu z rubovej strany šmikajdy (interiérovej) si zafarbite poprípade podlepte ešte pred rezaním a lepením okien, interiér obsahu iba futrál dverí a podlahy, tapacírungy strechy, okolia okien a zadnej steny je nutné si dotvoriť, ja som zvolil netradičnú "lajdácku" úpravu, keďže som sa bál, že mi vlhkosť papier pokrčí a lisovať som to už kvôli oknám nemohol... Vidieť to bude tak akurát. Potom som sa začal hrať s minidetailami a drôtmi a aby som sa nenudil, tak pri práci s dosť tvrdým drôtom na volante som sa rozvadil s mojimi fajnými kliešťami a porazilo ich... Aspoň som šiel trochu na vzduch kuknúť do nášho čerstvo otvoreného OBI a zistiť, že tam v podstate nič nové ani nič supervýhodné nemajú a kúpil som si aspoň ďalšiu sadu lacných malých kliešťovitých pakšamentov na prácu s tvrdými materiálmi. Klasika "ja" :beat plaster:
Interiér kabíny je celkovo jednoduchý, nič obzvlášť ťažké na modelovanie, ale trošku mi tam chýba neproporcionalita detailov jednotlivých prvkov, niektoré sú veľmi detailné, iné až príliš plastické alebo nevidieteľné (napr. výduchy na okná, chýbajúce zásterky či pánty na okenných drážkach, ktoré by pri detailnosti volantu a polmilimetrových mikropáčiek fúkania neboli od veci), takže chce to len trochu viac trpezlivosti s prácou s mikrodielikmi a pinzetou a predstavivosť. Okrem predlohy som si naviac otvoril aj zadné miniokienko na korbu, aby bolo trošku viac svetla v kabíne.


Kabína sa lepila veľmi dobre, po malom probléme s rozmermi podlahy, ktoré som medzitým vyriešil, sedelo všetko presne. Tentokrát ma to nenapadlo, ale nabudúce by som zvolil pri bočných spojoch dielu s čelnými sklami ku bočným dverovým častiam skôr cestu pomocnej chlopne nalepenej ku čelnému sklu a aktuálnu by som odrezal. Manipulácia pri lepení by bola pri opačnom skosení sklonu čelného skla asi jednodchšia a aj spoj by bol čistejší. Pri spoji dielu kabíny pod týmto čelným sklom som si už pomocnú chlopňu pripravil, pri jej osadení treba dať pozor na to, že diel bude rubom lícovať hrubší diel, a teda chlopňa nesmie ísť na celú šírku! Takto je to bez hrbu a bez komplikácií s tupým spojom. Až následne som tento diel prilepil ku kabíne a tým ju uzavrel. Všetko sedelo ako malo, obliny ešte doladím pred osadením na rám.


Včerajší záver lemansovského maratónu pri synchronizovanom budení sa decák som podoťahoval nejaké detaily, hlavne som bol kúpiť kvalitné "orygynál" lepty na tie nešťastné zarážky bočníc na korbe. Jasné, majú ich v každom dobrom železiarstve v časti s domácimi potrebami v sekcii "výbava príborníka a.k.a. kredenca", na polici s pretláčačmi zemiakov, vo verzii "DIY" alebo verzii "polotovar". Rozdiel je v tom, že naše lepty sú v tej verzii "polotovar" už zospájkované struny pretláčača, čo mi dosť ušetrilo robotu, pájkovanie totiž neviem, nechcem, neznášam... (skúšal som aj lejzre mriežky, ale nevyšla mi taká pekná rovná tyčka ako tu...) A ešte cena, tieto lepty stáli 1,39€ bez zľavy a ostali ešte na ďalších osem valníkov. Oujééé!


Keďže večer bol pri budení decák celkom hektický, po pokuse o stavbu úchytov na hadice na striekačke som sa namiesto pokračovania v detailoch späťákov a svetiel pustil do skladania rámu, skúšania presnosti a prípravy pre dopracovanie prechodových dielov (výfuk, nosič rezervy). Model je oproti nákresu v makete 1:1 asi o tri milimetre väčší :shocked: Inak ale postavené bloky modelu k sebe veľmi pekne sedia, tak som dal dokopy nosnú rúru a rám napevno.


Predpokladám, že posledný report pred finále bude o svetlách, výfuku a doplnkoch, teším sa s Vami!

držte prsty a trimce še!
...po 20 rokoch naspäť v papieri... :)
...snáď vychovám dorast...

Nedobrovoľne ale s chuťou špecializovaný na hasičov

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 36
Príspevky: 196
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa developer10 » 25 Aug 2021 11:04

Ahojte papierníci!

Po veľkom patlaní iba miniatúrny postup, ale zato hodný zdieľania radosti z neho.

Report
Striekačka hotová

Konečne som dokončil asi najväčší boj s detailami na tejto stavbe - striekačku! Tak ako každá stavba ma posúva dopredu, tentokrát táto tatrovka a obzvlášť toto doplnkové pidivozítko je tréningom na drôtarinu a kreativitu s doplnkovými materiálmi, ktoré neobsahuje šmikajda ale len návod, či skôr jeho jednotlivé návodné kresby. Okrem iných prťavých kúskov pri stavbe čerpadla ma na záver čakala piplačka s nosníkmi hadíc. Aj hadice sú kapitola sama o sebe ale tentokrát ju nechám len v štádiu, v akom bola prezentovaná, jej čiastkové riešenia sa ťahajú naprieč všetkými reportami snáď. To isté platí aj u nosníkoch hadíc, čakali na svoju chvíľu už asi dva týždne, a keď už prišli na rad, zabrali ohýbania a nastavovania celý večer aby vyzerali a sedeli... Ešte pred finále bude trochu očistená a zabrúsená, ale viac sa už nezmení. Takže veľa slov v podstate o ničom, prikladám fotky a vidíme sa nabudúce!
...po 20 rokoch naspäť v papieri... :)
...snáď vychovám dorast...

Nedobrovoľne ale s chuťou špecializovaný na hasičov

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 36
Príspevky: 196
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa developer10 » 27 Aug 2021 10:38

Report
Blížime sa do finále!!!

Ahojte papierníci! Pred posledným skladaním ostáva ešte pár detailov, ktoré musia byť - kukadlá a späťáky. Svetlá som zvolil jednoduchšiu verziu bez alobalu, otočil som parabolu zahnutia pôvodných svetiel a iba zasklil ohnutou fóliou, jemné, decentné, guľaté. Zábava bola s mriežkou pred nimi, ale podľa nákresu to šlo presne. Otázka bola, čo s kapotou. Nasucho sedí úplne presne, takže moc s ňou hýbať nešlo, a trošku mi vadilo na tých vojenských verziách, ktoré sú na českom fóre, aký to malo odskok od kabíny (niekedy až milimeter) a že tam chýbal tlmiaci pás, ktoré tatrovky vo verzii 111/128 medzi kapotou a kabínou mali. Možno bol dôvod navrhnutý kancelársky papier, ktorý nepôsobí ani pružne ani tenko, tak som to skúsil s lacnejšou náhradou tenkého papiera z papierových vreckoviek (pozor, nie vrstvených, ale lisovaných, musia byť trošku hrubšie). Treba využiť všetko čo máme doma predsa! Zatiaľ to drží a tvári sa že to aj chvíľku vydrží a odskok nebude až taký viditeľný a veľký.

Došiel čas na prilepenie ďalšieho bloku na rám, tentokrát korby. Na ňu totiž nadväzuje rezerva a jej úchyty, vyrobené len na základe návodnej kresby z odložených zbytkov podlepených dielov. Na záver som sa pohral s drôtom - prišiel na rad výfuk, pripevnenie motora a prevodovky na svoje miesto a prekrytie Myšlienku s papierovými tyčinkami ako náhradou som zavrhol, pretože boli kratšie ako jednotlivé diely výfuku a proces ich ohýbania a najmä presného nastavovania je v tomto smere naozaj zdĺhavý. Krásny záhradný drôt zo záhradníctva za jeden evrošekel slovenský. Skúsil som na lepenie použiť zmes sekunďáku a herkula, tak som zvedavý ako to vypáli až to dnes skontrolujem po návrate z práce. Chcel by som to používať na všetky spoje drôtu a papiera tak uvidíme, či vaše tipy a triky zafungujú opäť!



Proces zavŕšim už len spomínanými nosníkmi plachty a nahodením kolies, ešte jemné čistenie a doretušovanie a pôjde sa fotiť, takže cez víkend môžte očakávať finál ;)

Držte sa budem silno myslieť na všetkých na papierovej hvezdárni, užite si to tam a na rok budem rád až sa budem môcť ku vám pridať!
...po 20 rokoch naspäť v papieri... :)
...snáď vychovám dorast...

Nedobrovoľne ale s chuťou špecializovaný na hasičov

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 27
2K+
Príspevky: 2066
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa martin1807 » 27 Aug 2021 21:58

Zaujímavý nápad s tým tesnením na kapote. Som zvedavý ako to bude vyzerať na aute a teším sa na finále :victory:
na stole: Tatra 813 NTH
naposledy dokončené: Tatra 813 S1, Rozhledna a chata na Suchém vrchu, BSS NS2-29.21.20, , Tatra 148 S3,Tatra 815 GTC

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 36
Príspevky: 196
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa developer10 » 30 Aug 2021 08:48

martin1807 napísal:Zaujímavý nápad s tým tesnením na kapote. Som zvedavý ako to bude vyzerať na aute a teším sa na finále :victory:

Vyzera to podľa mňa dobre, ale medzeru sa mi to zmenšiť nepodarilo, je tam skôr konštrukčná chyba modelu ako takého, viac to nejde posunúť podobne ako aj pri iných modelároch čo lepili tú vojenskú verziu... Vo finále mi to ale prestalo nejak vadiť, na fotkách to bude dosť vidieť ale naživo to až tak do očí nebije... Idem na ten final report
...po 20 rokoch naspäť v papieri... :)
...snáď vychovám dorast...

Nedobrovoľne ale s chuťou špecializovaný na hasičov

Užívateľov profilový obrázok
developer10 | 36
Príspevky: 196
Meno: Peter
Bydlisko: Spišská Nová Ves
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa developer10 » 30 Aug 2021 09:36

Report
Final report

Ahojte papierníci!

Ďakujem že ste mi držali palce, hlásim dobojované!

Predtým, ako sa podelím s balkónovými fotkami, sa podelím s pár postrehmi zo stavby:
- tent model nie je vonkoncom pre začiatočníkov, vyžaduje si dosť citu a predvídania a aj ja som sa na ňom dosť naučil
- je nutné mať dostatočnú zásobu kartónov, drôtov a špajlí, v rôznych rozmeroch a sledovať pozorne návodné kresby a popisy dielov
- je nutné pripraviť sa na množstvo podfarbovania a retušovania, rubové časti dielov, ktoré bude vidieť, sú až na pár výnimiek čisté, podobne aj pri podlepovaných dieloch sa pripravte na hľadanie odtieňov a veeeeľa farbenia, a teda okrem odtieňa si treba dať pozor aj na vlhnutie a krútenie papiera. Pre nás čisto-stavbárov celkom zaberák :jawbone:
- papier je sám o sebe vo výbornej kvalite, proti nemu žiadne výhrady
- je dobré pravidelne kontrolovať "geometriu" jednotlivých dielov, aby sa model nepokrútil. Mne sa to podarilo udržať aspoň na 9/10, problematický je predný diel - nosič nárazníka a kabíny, ktorý nie je priamo spojený s rámom a tam to nebolo možné odkontrolovať, teda sa šlo "naslepo" a malé pokryvenie je vidieť iba na detailných záberoch
- kolesá striekačky... snažím sa vyviniť, že je tam konštrukčná vada, pretože dať to dokopy bol naozaj boj... veľkostne sú ako klasické kolesá kamiónov, ale v mojej obľúbenej mierke 1:43... fakt to bol boj
- je nutné sa pripraviť aj na naozaj miniatúrne dieliky, najmenšie boli vallčeky volantu 0,85x1mm, ľahké to nebolo ani u striekačky či v interiéri, pričom ale proporcionálne by si to žiadalo zosúladiť detailnosť prvkov a teda aspoň ešte nejaké detaily pridať

Celkovo je to veľmi pekný model a neokukaný typ Tatry, to mám rád :surrender:

A k fotkám len toľko, že som nasratý, že prší, tento rok už asi vonku fotiť nepôjdeme :too sad: Tak namiesto toho aspoň takéto balkónové. Modely vo väčších mierkach nechávam nateraz pekne ležkať v archíve, keďže už ani tento sa mi nechcel zmestiť na fotiacu podložku a tým pádom som si istý, že na poličku ku svojim súrodencom sa určite nevojde a bude pekne čakať na vitrínu :cry:




Ďakujem ešte raz za sledovanie mojej stavby, dám si trošku pauzu s reportami, čakajú ma dve stavby na venovanie, tak aby som to prekvapko nepokazil. Možno konečne nahodím report zo stavby Bisona, ak vám budem chýbať :dhh:
Veľa šťastia a zdaru pri skladaní, trimce še a buce zdravi!!!
...po 20 rokoch naspäť v papieri... :)
...snáď vychovám dorast...

Nedobrovoľne ale s chuťou špecializovaný na hasičov

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 27
Príspevky: 1662
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa Oliver » 30 Aug 2021 12:55

Gratulujem k dokončeniu. Za seba musím povedať, že som veľmi milo prekvapený výsledkom.
Konečne si pridal aj patrične veľké fotky.
Ináč k tým postrehom, ktoré si spomenul poviem len toľko, že neplatia len pri tejto vystrihovačke, ale pri všetkých.
Počkaj, keď sa pustíš do poliakov a náhodou to nebude sedieť ... :haha:
Oliver

Na stole:
Naposledy dokončené: Jagdpanzer 38(t) Hetzer

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 32
4K+
Príspevky: 6438
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa iconmaster » 30 Aug 2021 13:42

Aj ja gratulujem k úspešnému koncu stavby! Pri každom ďalšom tvojom modeli vidieť zlepšenie a zvláštnu pochvalu zaslúžia drobné detaily a vylepšenia, ktoré posunú ten výsledok o level vyššie.

U nás dnes vykuklo aj slnko, tak možno že ešte predsalen budeš mať šancu nafotiť dakde vonku :wink:

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 27
2K+
Príspevky: 2066
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa martin1807 » 30 Aug 2021 19:13

Gratulujem k dokončeniu.;)

Ako celok to vyzerá veľmi dobre a je vidieť ako sa model od modelu zlepšuješ :victory:
A klasická otázka. Čo bude ďalšie? :bad smile:
na stole: Tatra 813 NTH
naposledy dokončené: Tatra 813 S1, Rozhledna a chata na Suchém vrchu, BSS NS2-29.21.20, , Tatra 148 S3,Tatra 815 GTC

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
Svo | 41
Príspevky: 169
Meno: Švo

Re: Tatra 128 a motorová striekačka DS16 / Petr Knotek - PK Graphica / 1:32

Príspevokod užívateľa Svo » 31 Aug 2021 16:17

Tiež sa pridávam ku gratulantom. Vidno u teba krásny progres, a aj tento model je veľmi pekne a detailne zlepený, krásna čisto stavba. A čo sa týka počasia, treba vydržať, babie leto Ti zaručí možnosť pekných slnečných exteriérových fotiek :wink: , ale ani tieto nemajú žiadnu chybu.
Š.
Galéria Švo
Večný začiatočník...

Návrat na "Automobily verejných služieb // Public Services' Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní